Maailmanlaajuiset älykellotoimitukset laskivat ensi kerran vuositasolla viime vuonna, kertoo tutkimusyhtiö Counterpoint Research.
Tutkimusyhtiön tilastojen mukaan älykellotoimitukset vuonna 2024 laskivat 7 prosentilla edellisvuodesta.
Koko älykellomarkkinan lasku johtui pääasiassa Apple Watch -toimitusten laskusta, sillä Applen älykellojen toimitukset painuivat jopa 19 prosentilla. Samanaikaisesti erityisesti edullisempien älykellojen toimitukset kasvoivat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawei kasvatti toimituksiaan 35 prosentilla, Samsung 3 prosentilla, Xiaomi 135 prosentilla ja imoo 22 prosentilla.
Huolimatta toimitusten laskusta Apple säilytti selvän markkinajohtajuutensa 22 prosentin osuudella älykellotoimituksista vuonna 2024. Yli kymmenen prosentin osuuteen ylsi lisäksi vain Huawei 13 prosentin osuudellaan toimituksista. Muut suurimmat älykellovalmistajat kuin Apple kasvattivat markkinaosuuksiaan.
Apple Watch -toimitusten laskun tutkimusyhtiö näkee johtuneen kiristyneestä kilpailusta sekä pidentyneistä päivityssykleistä. Apple ei myöskään vuonna 2024 tuonut markkinoille uutuutena kuin Apple Watch Series 10:n syksyllä.
Älykellotoimitusten maailmanlaajuiset markkinaosuudet vuonna 2024 edellisvuoteen verrattuna Counterpoint Researchin mukaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Maantieteellisesti Kiina kasvoi suurimmaksi suurimmaksi älykellomarkkinaksi toimituksilla mitattuna 25 prosentin osuudella ennen Intiaa (23 %) ja Pohjois-Amerikkaa (22 %), jotka olivat sitä edellä vielä 2023.
Erityisen vahvasti vuonna 2024 älykellomarkkinoille kasvoi lapsille suunnattujen laitteiden eli niin sanottujen kellopuhelinten suosio.
”Vain lasten älykellojen segmentti kasvoi, kun Imoo pysyi markkinajohtajana edullisen ja monipuolisen tarjontansa ansiosta. Lasten älykellot ovat kasvattamassa vetovoimaa, kun vanhemmat ovat huolissaan lastensa turvallisuudesta ja haluavat seurata lapsiaan ja pysyä heidän kanssaan jatkuvasti yhteydessä. Perusälykellojen taantuessa muut tuotemerkit, kuten Noise, boAt ja Googlen Fitbit, ovat alkaneet monipuolistaa valikoimaansa lasten älykelloihin. Tämä on hyvä merkki markkinoiden monipuolistumisesta ja ennakoi lisää kasvua tulevaisuudessa”, tutkimusanalyytikko Balbir Singh kommentoi.
Kuluvalta vuodelta 2025 Counterpoint Research odottaa hienoista elpymistä ja yksinumeroista kasvua toimituksissa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »