Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKOn julkaisema Gotech-kodintekniikkaindeksi kertoo alan myynnin laskun jatkuneen vuoden 2024 lopulla. Yhteensä kodintekniikkamyynti laski 1,4 prosentilla loppuvuonna ja 3,7 prosentilla koko vuonna 2024.
Black Friday -tarjoukset sekä televisiot toimivat myynnin vetureina vuoden lopulla.
Vuoden 2024 televisiomyyntiä vauhdittivat HD-siirtymän lisäksi myös suuret urheilutapahtumat, ja televisiomyynti oli positiivista koko vuoden ajan. Televisiot toimivat ajurina viihde-elektroniikan myynnille myös vuoden viimeisen neljänneksen aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Yleensä televisioiden ja soundbarien myyntiluvut kulkevat käsikkäin. Nyt televisioita on myyty hyvin, kun taas soundbarien myynti on laskussa. Voidaan päätellä, että ihmiset keskittävät rahansa ja ostavat todelliseen tarpeeseen”, kertoo ETKOn hallituksen puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Nummisalo uskoo, että televisioiden myynnin kasvu jatkuu vielä alkuvuoden 2025 johtuen SD-laatuisten lähetysten näyttämisen päättymisestä. Yleisradion kanavilla muutos astuu voimaan maaliskuun lopussa ja kaupallisilla kanavilla kesäkuun lopussa.
Puhelinten ja älykellojen myynnissä Black Friday merkittävä myynnin vauhdittaja yhä edelleen, vaikka sen kiinnostavuutta on viime vuosina myös kyseenalaistettu. Black Friday -kampanjamyynti näyttelee merkittävää osaa neljännen vuosineljänneksen kaikissa kategorioissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Loppuvuonna loka-joulukuussa 2024 puhelinten ja oheislaitteiden euromääärinen myynti laski 2,9 prosenttia 290 miljoonaan euroon. Koko vuonna 2024 myynti laski 3,7 prosentilla 1,01 miljardiin euroon.
”Lukujen valossa Black Friday kiinnostaa kuluttajia yhä. Tarjouskampanjan aikana tehdään heräteostoksia, mutta kuluttajat myös malttavat odottaa tarjouksia ja etsivät parasta hintaa halutusta tuotteesta. Vuosi 2024 oli taloudellisesti haastava, ja se näkyi tarjouskeskeisyytenä kodintekniikan myynneissä”, sanoo Jesse Kieksi, DNA:n Head of Devices.
Vuonna 2024 yksi vahvasti kasvanut ilmiö olivat lasten kellopuhelimet. Huomiot lasten ruutuajasta ja sosiaalisen median käytöstä näkyivät lasten kellopuhelimien positiivisena myyntinä.
”Kuluttajat ovat tietoisia elektroniikan mahdollisuuksista ja toisaalta internetin riskeistä, ja se näkyy kellopuhelimien positiivisena myyntinä. Kuluttajat luovat itse ilmiöitä – kysyntä luo laajempaa tarjontaa, kuten kellopuhelimien markkina osoittaa”, kuvailee Kieksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös yhteiskunnallinen keskustelu näkyy alan myynti-ilmiöissä. Vuoden 2024 lopulla kasvoi paristokäyttöisten radioiden myynti. ”Median nostot kotivarasta ja varautumisesta poikkeustilanteisiin ovat vaikuttaneet siihen, että kotitalouksiin on hankittu paristokäyttöisiä radioita. Ala ei elä tyhjiössä”, Kieksi selittää.
100-vuotisjuhlaansa vuonna 2025 viettävä Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry on koko kodintekniikan alan toimijat yhteen kokoava yhdistys, joka kehittää alan toimintaa ja valvoo alan toimijoiden etua. Lisäksi ETKO ry tarjoaa alan markkinatietoa.
Gotech-kodintekniikkaindeksin tiedot perustuvat NielsenIQ GfK -tutkimusyrityksen tilastoihin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »