Nokian sisäinen esitys vuodelta 2007 heti Applen iPhone-julkistuksen jälkeen on noussut esiin ja tarjoaa mielenkiintoisen vilauksen Nokian sisäiseen ajatteluun ja reaktioon Nokian vielä tuolloin hallitsemille älypuhelinmarkkinoille uutena pelurina mukaan ilmoittautuneeseen Appleen.
10. tammikuuta 2007, eli heti seuraavalle päivälle iPhone-julkistuksen jälkeen päivätty esitys, on osa Aalto-yliopiston 15. tammikuuta avaamaa Nokian muotoiluarkistoa Nokia Design Archivea. Arkistossa on yli 20 000 kohdetta ja 950 gigatavua tiedostoja, ja sen käyttöä helpottamaan tehtyyn verkkosovellukseen on poimittu reilut 700 kohdetta. Mukana on valokuvia, videoita, luonnoksia, kokousmuistiinpanoja, haastatteluja ja paljon muuta 1990-luvun puolivälistä vuoteen 2017. Muotoiluarkiston perustamisen tekivät mahdolliseksi Microsoft Mobile Oy:n ja muotoilijoiden lahjoitukset.
Nokian iPhone-lanseerausta kommentoiva esitys lähti leviämään some-julkaisuissa loppuviikon aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Esityksen ovat koostaneet Peter Bryer,, Scott Cooper, Gordon Murray-Smith, Timo Partanen, Peter Richardson, Jussi Välimäki ja Riku Österman, minkä lisäksi panostuksista kiitetään myös David Evansia ja Sanna Puhaa.
Koko 22-sivuinen esitys löytyy Aalto-yliopiston arkistosta tästä linkistä.
Nokian sisäisessä esityksessä käydään läpi Applen iPhone-lanseerausta, tuotteen eri osa-alueita ja odotettua vaikutusta markkinoihin. Mukana on hyvää ja lopulta monelta osin varsin oikeaksi osoittautunutta analyysia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Esityksen tekijät näkivät, että iPhonen kosketusnäyttöpohjainen käyttöliittymä voisi asettaa uuden standardin, iPhone voisi aluksi muuttaa älypuhelinmarkkinoita huippuluokasta alkaen ja markkinaosuusvaikutusten alkavan näkyä vuonna 2008. Esityksessä annetut arviot Applen iPhone-myynnistä alkuvuosina osuivat myös varsin hyvin kohdalleen. Selvästi esitys tuo ilmi senkin, että iPhonen nähtiin olevan edellä Nokian tuotteita monessa eri suhteessa.
Lisäksi esityksessä listataan eri osa-alueittain ehdotuksia siitä, miten Nokian tulisi vastata iPhonen heittämään haasteeseen. Useammat ehdotuksista liittyvät siihen, miten Nokia tiivistää yhteistyötään muiden kuin Applen iPhone-kumppanina aluksi toimineen Cingular-operaattorin (nykyisin AT&T) kanssa sekä potentiaalisesti hakea yhteistyötä Microsoftin kanssa luodakseen vahvemman kilpailijan Applelle.
Kuten nyt tiedetään, lopulta Nokia ei onnistunut vastamaan iPhonen ja Googlen kehittämän Android-käyttöjärjestelmän älypuhelinmarkkinoille tuomaan muutoksen menestyksekkäällä tavalla.
Jo välittömästi iPhone-lanseerauksen jälkeenkin tehdyssä esityksessä voidaan nyt jälkikäteen nähdä myös vihjauksia siitä, miksi Nokia uusien kilpailijoiden heittämään haasteeseen vastaamisessa epäonnistui.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Keskeinen syy oli Nokian sisäinen ristiveto eri ryhmien välillä. Näppäinpuhelimista juontunut Symbianin päälle rakennettu S60 ja Linux-pohjainen kosketusnäytölle suunniteltu Maemo olivat kaksi erillistä leiriään, joiden välinen taisto osaltaan tuomitsi tuhoon Nokian matkapuhelintoiminnan.
iPhone-lanseerausta analysoivassa esityksessä ehdotetaan, että Nokian tulisi ”kehittää kosketus-UI:taan taistellakseen takaisin” ja että ”S60:n tulisi olla keskittymisen kohde, mutta Maemo-alustan voivan tarjota kriittisen vahvuuden avoimuudellaan”. Lisäksi ehdotettiin liiketoimintaryhmistä ja alustoista itsenäisen käyttöliittymäjohtajan nimittämistä yhdistämään ja kiihdyttämään Nokian innovaatioita.
Lopulta tiedetään, ettei S60:n pohjalta luodun kosketuskäyttöliittymän käytettävyys noussut ikinä vaaditulle tasolle. Nokia valitsi väärin, kun Maemoa (joka sittemmin epäonnisen Intel-yhteistyön myötä nimettiin MeeGoksi) ei nostettu tulevaisuuden älypuhelinten kehityksen kärjeksi.
Markkina-asemien jo murennettua Nokia ryhtyi yhteistyöhön Microsoftin kanssa vuonna 2011, eli nelisen vuotta alkuperäisen iPhonen lanseerauksen jälkeen. Tässä yhteistyössä hyvää oli oikeastaan vain se, että lopulta Microsoft osti Nokian puhelinliiketoiminnan rajulla ylihinnalla ja Nokian tarina sai jatkua verkkoliiketoiminnassa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »