Apple oli jälleen loppuvuonna 2024 selvästi suurin maailmanlaajuisilla älypuhelinmarkkinoilla.
Applen älypuhelinmyynti on suurimmista valmistajista selvästi syklisintä sen kapeamman malliston vuoksi. iPhone-myynnissä nähdään loppuvuodesta merkittävä hyppäys uuden sukupolven lanseerauksen myötä.
Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan älypuhelinvalmistajien toimitukset kasvoivat loka-joulukuussa 3 prosentilla 330 miljoonaan älypuhelimeen. Kyseessä oli viides peräkkäinen vuosineljännes, jonka aikana toimitukset kasvoivat vuotta aiempaan verrattuna. Kasvu on kuitenkin ollut hidastumaan päin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple ylsi loppuvuodesta 2024 iPhoneillaan 23 prosentin markkinaosuuteen, joka oli lähellä vuodentakaista 24 prosentin tasoa. Myös Samsung menetti osuuttaan sen laskettua 17 prosentista 16 prosenttiin.
Markkinoiden kolmanneksi suurimman Xiaomin markkinaosuus säilyi 13 prosentissa, muun muassa Afrikan markkinoilla vahvan Transsionin laski 9 prosentista 8 prosenttiin ja Vivon kasvoi 7 prosentista 8 prosenttiin. Lisäksi TOP5:n ulkopuoliset valmistajat kasvattivat osuuttaan 30 prosentista 32 prosenttiin.
Koko vuonna 2024 Canalysin mukaan älypuhelintoimitukset kasvoivat 7 prosentilla edellisvuodesta 1,22 miljardiin puhelimeen. Canalysin mukaan Apple ylsi toistamiseen niukasti Samsungin edelle maailman suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi koko vuoden toimituksilla mitattuna. Tältä osin Canalysin tilastot eroavat Counterpoint Researchin loppuasiakasmyynnin tilastoista, joissa Samsung oli niukasti Applea edellä vuonna 2024.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple on viime aikoina saavuttanut kasvua kehittyviltä markkinoilta, kuten Intiasta ja Kaakkois-Aasiasta.
Canalys odottaa älypuhelinmarkkinoiden kasvun heikentymisen jatkuvan alkaneen vuoden aikana.
”Viime vuoden kasvu syntyi suurelta osin varastojen täydennyksestä valmistajien ja kanavien toimesta sekä makrotalouden elpymisestä tietyillä markkinoilla. Kysynnän vaihtelut ja makrotalouden epävarmuustekijät ovat edelleen keskeisiä haasteita. Valmistajat keskittyvät enemmän huippuluokan tuotteisiin, parantaen kilpailukykyä tekoälyintegraation, tuoteinnovoinnin ja vahvempien markkinointistrategioiden avulla”, kommentoi Canalysin seniorianalyytikko Toby Zhu.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »