Yhdeksi vuoden 2024 tietoturvailmiöistä nousi Mobiilivarmenne.
Viranomaisten ja asiantuntijoiden suosittelema Mobiilivarmenne on noussut yhä suositummaksi vaihtoehdoksi turvalliseen tunnistautumiseen. Rikolliset ovat usein kiinnostuneita juuri verkkopankkitunnuksista, koska ne mahdollistavat helposti rahojen viemisen. Lisäksi Mobiilivarmenne tarjoaa vaihtoehtoisen tunnistautumistavan, jos pankkitunnistautuminen on estynyt esimerkiksi palvelunestohyökkäyksen vuoksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mobiilivarmenne täyttää lain vaatimukset vahvasta tunnistautumisesta, ja sillä voi tunnistautua Suomessa jo yli 20 000 palvelussa, kuten valtion ja kuntien palveluissa, vakuutusasioissa ja terveydenhuollossa. Mobiilivarmenne on tietoturvaltaan erinomainen tunnistusväline ja mahdollistaa asioinnin ilman pankkitunnusten käyttöä. Se toimii omalla puhelinnumerolla ja itse valitulla salasanalla.
Vuoden 2024 lähestyessä loppuaan Elisa on kertonut vuoden tietoturvakatsauksessaan, että sen kuluttaja-asiakkaiden osalta Mobiilivarmenteen käyttäjämäärä kasvoi vuoden aikana 60 prosenttia.
Muun muassa palvelunestohyökkäykset johtivat siihen, että Mobiilivarmenteen käyttöönotoissa nähtiin piikki loka-marraskuussa. Elisan mukaan vuosi 2024 olikin kaikkineen Mobiilivarmenteen läpimurtovuosi. Suosioon vaikuttivat myös laaja uutisointi tietojenkalasteluhuijauksista sekä viranomaisten suositukset ,Elisa näkee.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Mobiilivarmenteen räjähdysmäinen suosio on vuoden 2024 tietoturvailmiö ja suurin muutos suomalaisten tietoturva-asenteissa vuosikymmeniin. Tietoisuuden kasvu on positiivinen asia koko yhteiskunnan huoltovarmuudenkin kannalta”, Elisan tietoturvajohtaja Teemu Mäkelä kuvailee.
Telialla mobiilivarmenne on liittymien maksuton lisäpalvelu. Elisalla mobiilivarmenteen hinta on 2,09 euroa kuukaudessa ensimmäisen ilmaisen kuukauden jälkeen ja DNA:lla 2,01 euroa kuukaudessa ensimmäisten ilmaisten kuuden kuukauden jälkeen.
Entistä kehittyneempiä huijauskampanjoita
Tietoturvavuotta 2024 leimasivat myös muut muutokset, johon rikolliset reagoivat huijauksiaan kehittämällä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Elisa noteeraa katsauksessaan huijaustekstiviestien kasvun. Elisan mukaan laajimmat huijauskampanjat saattavat sisältää jopa satojatuhansia viestejä, joista merkittävä osa onnistutaan kuitenkin pysäyttämään ennen kuin ne saapuvat asiakkaalle.
” Viimeisen noin puolen vuoden aikana Elisa on estänyt 1,5 miljoonaa huijausviestiä”, Elisan tietoturvajohtaja Teemu Mäkelä toteaa.
Huijauspuheluja Suomessa on suitsittu syksystä 2023 tehokkaasti, kun operaattorit ja viranomaiset estivät suomalaisen matkapuhelinnumeron laittoman kopioinnin. Tänä vuonna huijauspuhelut ovat tulleet ulkomaan suuntanumeroista.
”Suomi on näyttänyt muulle maailmalle suuntaa huijauspuheluiden estämisessä, ja vuodesta 2021 lähtien Elisa on estänyt yhteensä noin 23 miljoonaa huijauspuhelua. Nykyisin huijauspuhelut tulevat usein Iso-Britannian ja Intian kaltaisista maista, joissa on laaja tarjonta call center -palveluita. Yhä useammat rikolliset hankkivat huijauskampanjat palveluna normaalin yrityksen kaltaisilta toimijoilta, joissa työntekijät käyvät päivätöissä, eivätkä edes välttämättä ymmärrä osallistuvansa rikolliseen toimintaan. Seuraavaksi etsitään ratkaisuja myös näiden huijausten kitkemiseen”, kertoo Mäkelä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suomessa syksyä 2024 leimasivat myös palvelunestohyökkäykset, joissa rikolliset kaappaavat suojaamattomia älylaitteita lähettämään suuria määriä verkkoliikennettä hyökkäyksen kohteena olevaan palveluun. Hyökkäyksillä häiritään palveluiden toimintaa mitä erinäisimmistä syistä, myös kaupallisesti tärkeiden sesonkien, kuten Black Fridayn aikana. Vuoden 2024 aikana palvelunestohyökkäysten määrä ja volyymi ovat kasvaneet.
”Palvelunestohyökkäyksiä tekevät tahot pyrkivät aiheuttamaan maksimaalisesti haittaa kohdeorganisaatiolle ja horjuttamaan palvelujen käyttäjien luottamusta digitaaliseen yhteiskuntaan. Siksi ne ajoitetaan usein hetkeen, jolloin esimerkiksi verkkokaupan ja muiden digitaalisten asiointipalveluiden olisi tärkeää toimia”, Mäkelä tiivistää.
Erityisesti lokakuussa huijarit pyrkivät ohjaamaan suomalaisten puhelimia, tietokoneita ja kodin älylaitteita haitallisille sivustoille: Elisan Mobiiliturva-palvelu esti lokakuussa kymmenkertaisen määrän haitallisia linkkejä asiakasta kohden keskivertokuukauteen verrattuna.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »