Verkkokauppa.com on perinteiseen tapaansa Black Fridayn alla listannut jälleen kuluvan vuoden vuoden palautetuimmat ja huonoimmiksi arvioidut tuotteensa helpottaakseen kuluttajien ostopäätöksiä elektroniikkakaupan vuoden vilkkaimman sesongin aikana.
Tällä kertaa palautetuimpien tuotteiden kärjessä ovat Sennheiserin Momentum True Wireless 3 -kuulokkeet, joiden palautusprosentti on peräti yli 60 prosenttia. Sama tuote löytyy myös huonoimmiksi arvioitujen joukosta.
Huonouden takia tuote on jo poistettu Verkkokauppa.comin valikoimasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Haluamme auttaa kuluttajia ostamaan laadukkaita ja käyttötarkoitukseen sopivia tuotteita todelliseen tarpeeseen. Siksi seuraamme tarkasti asiakkaidemme arvosteluja ja yksittäisten tuotteiden palautusprosentteja. Jos tuotteen palautusprosentti nousee korkeaksi, poistamme koko tuotteen valikoimasta”, Verkkokauppa.comin vastuullisuuspäällikkö Johanna Stenbäck kertoo.
Muita eniten palautettuja tuotteita ovat esimerkiksi E-Way E-5045 -sähköpotkulauta, Verkkokauppa.comin oman ProCaster-brändin täyslangattomat TW-10 Shield -Bluetooth-urheilukuulokkeet sekä Kossin BT190i -nappikuulokkeet.
Lue tästä myös: Black Friday -viikko alkoi – listasimme lisää tämän hetken parhaita tarjouksia älypuhelimista, älykelloista ja kuulokkeista
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Stenbäckin mukaan Verkkokauppa.comin kaikkien ostosten palautusprosentti on kuitenkin kokonaisuudessaan kuluneen vuoden aikana pysytellyt todella alhaisena. Yhtiön tuotteiden kokonaispalautusprosentti on vain 1 prosenttia, josta hutiostosten osuus on 0,7 prosenttia ja huoltopalautusten osuus 0,3 prosenttia.
Huonoimmaksi arvioitu tuote on yllättäen suomalaisen HMD Globalin Nokia 105 4G (2023) -peruspuhelin, jonka arvostelujen keskiarvo on vain 1,33 asteikolla 1-5.
”Huono arvostelu ei kuitenkaan aina kerro tuotteen heikosta laadusta. Tuote on kenties päätynyt väärään käyttötarkoitukseen tai odotukset ovat muutoin pettäneet. Esimerkiksi Nokian peruspuhelimet ovat kelpolaitteita niille, jotka tuntevat käyttöjärjestelmän. Jos laite hankitaan vaikkapa seniorikäyttäjälle ilman kunnon opastusta, laitteen käyttö saatetaan kokea kimuranttina ja siitä rapsahtaa huono arvostelu. Tämä on tärkeää tietoa meille, jotta osaamme kehittää tuotekuvauksia. Tuotearvostelut ovatkin tärkeä osa tuotetietoja ja ne kannattaa ilman muuta lukea ostopäätöstä tehdessä”, Stenbäck sanoo.
Mobiililaitteista huonoimmat arviot saaneiden tuotteiden listalle ovat yltäneet edellä mainittujen Sennheiserin kuulokkeiden (1,86) ohella Xplora X6 Play -kellopuhelin (2,17).
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Verkkokauppa.comin brändi- ja viestintäpäällikkö Lauri Kutilan mukaan monet asiakkaat todella panostavat seikkaperäisten tuotearvosteluiden kirjoittamiseen, ja niistä voi löytää myös hyviä niksejä, mihin muuhun käyttötarkoitukseen huonoksi arvioitu tuote voikin sopia.
”Huonoimmiksi arvosteltujen tuotteiden listalta löytyvää Blackstormin pelilattiamattoa on kuvailtu täysin tarkoitukseensa sopimattomaksi ja veltoksi kuin mikä, ja arvosteluissa sen onkin vinkattu sopivan lähinnä kissan vessan alustaksi”, Kutila kertoo.
Verkkokauppa.comin Kutilan mukaan perinteisesti eniten huonoja arvosteluja saavat myös ne tuotteet, jotka ovat kategoriansa ensimmäisiä tai joissa on jokin täysin uusi ominaisuus, käyttöjärjestelmä tai pilotoitava teknologia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
*Verkkokauppa.com on kerännyt dataa aikavälillä 23.10.2023–23.10.2024, josta käy ilmi vuoden aikana palautetuimmat ja huonoimmat arvostelut saaneet tuotteet. Listalla mainittuja palautettuja tuotteita on myyty kutakin vähintään 10 kappaletta, puolestaan tuotearvioita on annettu vähintään 5 kappaletta per tuote.
Päivitetty kello 12.41: Vaihdettu palautetuimpien tuotteiden lista. Verkkokauppa.comin mukaan raporttivirheestä johtuen palautetuimpien listalla oli alkujan virheellisesti Wilfan tehosekoitin, joka ei sinne kuulu.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »