Black Friday häämöttää marraskuun lopulla perjantaina 29. marraskuuta, mutta monin paikoin Black Friday -kampanjat ovat jo käynnistyneet.
Yksi keino, jolla tarjoukset yritetään saada näyttämään todellista paremmilta, on hintojen nostaminen ennen Black Friday -kampanjoita. Kuluttajien onkin syytä olla tarkkana alennusprosenttien kanssa. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan data osoittaa, että lähes kolmannes hinnoista on noussut lokakuussa, mikä voi enteillä runsasta keinotekoisten alennusten määrää Black Fridayna.
Hintaoppaan datan mukaan reilut 29 prosenttia kaikista palvelun listaamista hinnoista nousi lokakuun 1. ja lokakuun 31. päivän välisenä aikana. Noin 14 prosenttia hinnoista nousi tuona aikana enemmän kuin 10 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Hintaopas listaa noin neljä miljoonaa hintaa. Lukumäärällisesti tuo tarkoittaa siis sitä, että jopa yli puoli miljoonaa eli noin 550 000 hintaa on nostettu enemmän kuin 10 prosenttia lokakuussa. Jos näin tehdään mahdollisimman suurten alennusprosenttien saavuttamiseksi Black Fridayna, on se kuluttajien harhaanjohtamista”, kommentoi Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Hintojen nostaminen hyvissä ajoin ennen suuria tarjouspäiviä voi liittyä alennusmyyntejä säätelevään lakiin, joka edellyttää kauppoja ilmoittamaan alennusten yhteydessä alimman hinnan, jolla tuotetta on myyty tarjousta edeltäneiden 30 päivän aikana. Matinvesi-Bassettin mukaan kaikissa Pohjoismaissa on nähty, että osaa hinnoista on nostettu ennen lain edellyttämää 30 päivän tarkastelujaksoa, ja hintoja on pidetty korkealla tarkastelujakson ajan, jotta alennusprosentit saadaan mahdollisimman suuriksi.
“Hintojen nostaminen lokakuussa ei ole laitonta eikä tarkoita automaattisesti sitä, että kaikkia hintoja olisi nostettu sillä ajatuksella, että niitä lasketaan Black Fridayksi suurten alennusprosenttien saavuttamiseksi. Erityisen epäilyttäviä ovat kuitenkin ne tuotteet ja tuotekategoriat, joiden hintoja on nostettu yli 10 prosenttia. Kuluttajien on hyvä olla tietoisia siitä, että hintakikkailua tapahtuu edelleen lakimuutoksesta huolimatta”, Matinvesi-Bassett sanoo.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintaoppaan mukaan keinotekoisten alennusten määrä Black Fridayna on pienentynyt viime vuosina jonkin verran, mutta viime vuoden määrä eli 7,8 prosenttia kaikista alennushinnoista oli käytännössä sama kuin vuoden 2022 7,9 prosenttia. 85 prosenttia kaikista tuotteista oli puolestaan ollut mahdollista löytää samaan hintaan tai edullisemmin viime vuonna ennen Black Fridayta.
Hintaopas tutki hiljattain myös Suomessa suosittujen verkkokauppojen alennusilmoittelua. Selvityksestä kävi ilmi, että tarkastelluista 50 verkkokaupasta hieman yli puolet ilmoittaa selväsanaisesti viimeisen 30 päivän alimman hinnan. 23 kauppaa tutkitusta 50:stä eivät puolestaan ilmoita alennuksen yhteydessä selkeästi, mikä on ollut tarjousta edeltäneiden 30 päivän alin hinta.
“Kuluttajan on usein vaikea tietää, mitkä alennukset ovat aidosti hyviä, ja mistä hinnasta alennus on laskettu. Osasyy tähän on itse laissa: sen pitäisi olla mahdollisimman selkeä ja tasavertainen kaikille kaupoille. Silloin laki palvelisi parhaiten kuluttajaa”, Matinvesi-Bassett näkee.
Esimerkiksi Norjassa on esitetty ministeritasolla asti vaatimuksia sikäläisen alennusmyyntilain tiukentamisesta, koska nykyinen ei ole onnistunut estämään hintojen keinotekoista nostamista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Puutteet alennusten esittämistavoissa on huomioitu myös Kilpailu- ja kuluttajavirastossa.
“Valvontamme on osoittanut, ettei uutta lakia ole viety käytäntöön lain tarkoittamalla tavalla läheskään aina ja kaikissa yrityksissä – tai lakia on tulkittu kovin eri tavoin. Lopputuloksena on kuluttajan kannalta pahimmillaan alennushintailmoittelun sekasotku, kun hintoja esitetään mitä kirjavammilla tavoilla”, kommentoi Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Katja Järvelä.
“Suomessa huomio kiinnittyy myös viranomaisen puutteellisiin keinoihin puuttua kauppojen rikkomuksiin. Kuluttaja-asiamiehellä on oikeus hakea markkinaoikeudelta seuraamusmaksun määräämistä tiettyjen säännösten rikkomisesta, mutta tämä uhka ei nykyisellään tunnu ohjaavan kauppoja riittävästi”, Matinvesi-Bassett näkee.
Hintaoppaan data osoittaa, että hinnat nousivat lokakuussa erityisesti hiustuotteissa, tietokonekomponenteissa sekä tietyissä keittiötuotekategorioissa. Perinteisistä Black Fridayn hittikategorioista esimerkiksi kolmannes televisioiden, robottipölynimureiden ja urheilukellojen hinnoista on noussut. Älykellojen, kuulokkeiden ja Playstation 5 -pelien kohdalla neljännes hinnoista on noussut.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Osa nousseista tuotekategorioista on sellaisia, että nousu on sesongin mukaista, kuten padat ja kattilat sekä takit. Nähtävissä on kuitenkin myös merkittävää hinnnanousua kategorioissa, jotka ovat tyypillisesti hyvin suosittuja Black Fridayna. Tämä voi enteillä huomattavia alennusprosentteja marraskuun lopussa, ja kuluttajien kannattaa olla tarkkana aidosti hyvien alennusten löytämiseksi”, Matinvesi-Bassett suosittelee.
Maanantaina 11.11. vietetty Singles’ Day jäi alennusten suuruuden osalta tänäkin vuonna Black Fridayn ennustettua alennusprosenttia alhaisemmaksi, mutta päivä antaa osviittaa loppuvuoden alennussesongin hittituotteista. Suosituimpien tuotteiden joukossa oli muun muassa PlayStation 5 ja Xbox-konsoleita, ulkoisia kovalevyjä, LG:n 77 tuuman televisio sekä Sennheiserin langattomat kuulokkeet.
Kategoriat, joiden tuotteissa on nähty Hintaoppaan mukaan eniten hinnannousua 1.–31.10.2024
- Hiusöljyt: hinta noussut 49 prosentilla kategorian tuotteista
- Tietokonekomponentit: 46 prosentilla
- Hiusmaskit: 43 prosentilla
- Padat ja kattilat: 40 prosentilla
- Tehosekoittimet: 37 prosentilla
- Robottipölynimurit: 34 prosentilla
- Keittiötarvikkeet: 33 prosentilla
- Hajuvedet ja partavedet: 33 prosentilla
- Puhelinkuoret ja suojakalvot: 32 prosentilla
- Televisiot: 31 prosentilla
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »