Hintavertailupalvelu Hintaopas kertoo, että hinnat laskivat maanantaina 11. marraskuuta (11.11.) vietettynä Singles’ Dayna keskimäärin vain 0,31 prosenttia. Samalla kuitenkin kuluttajien kiinnostus päivää kohtaan nousi peräti 63 prosenttia.
Hintaoppaan mukaan sen seuraamista tuotteista hinta laski Singles’ Dayna 22 prosentilla tuotteista. Keskimääräinen alennusprosentti tuotteilla, joiden hinta laski vähintään 10 prosenttia, oli 20 prosenttia.
Hintavertailupalvelun käytölllä mitattu ostokiinnostus Singles’ Dayna nousi Hintaoppaassa 63 prosenttia jopa viime vuodesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiinasta lähtöisin olevaa Singles’ Day on viime vuosina kasvattanut suosiotaan Suomessakin, etenkin elektroniikan ja kauneuden verkkokauppojen alennusmyyntien myötä.
Vaikka tänä vuonna elektroniikan jälleenmyyjien Singles’ Day -kampanjat tuntuivat entistä vaisummilta – eikä moni suuri kauppa panostanut aiemmista vuosista poiketen Singles’ Dayhin käytännössä lainkaan – kasvoi suomalaisten ostokiinnostus Singles’ Dayna kasvoi Hintaoppaan datan mukaan jopa 63 prosenttia viime vuodesta.
”Päivän suosio saattaa selittyä esimerkiksi sillä, että tuoreen kuluttajatutkimuksemme mukaan 57 prosenttia suomalaisista on joutunut siirtämään hankintojaan taloudellisista syistä. Tämä on omiaan lisäämään kiinnostusta alennusmyyntipäiviä kohtaan. Singles’ Day kestää nykyään enää harvoin vain yhden päivän: esimerkiksi Kiinassa kampanjointi alkoi tänä vuonna jo lokakuun puolivälissä. Suomessa on usein kyse vasta pidennetystä viikonlopusta. Alennusten määrä ja todellinen alennusprosentti jäivät maanantaina maltillisiksi. Hinta laski 22 prosentilla tuotteista ja hintaindeksi oli keskimäärin vain noin 0,31 prosenttia alempi normaaliin ostospäivään verrattuna”, kertoo Hintaoppaan Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintaoppaalta arvellaan, että tämän vuoden alennuksiltaan astetta rauhallisempaan Singles’ Dayhin on voinut vaikuttaa muun muassa viime vuonna voimaan astunut 30 päivän alimman hinnan ilmoittamiseen velvoittava laki. Laki pyrkii suitsimaan keinotekoisia alennuksia edellyttämällä kauppoja ilmoittamaan alennuksen yhteydessä alimman hinnan, jolla tavaraa on myyty alennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
“Mikäli kaupat haluavat näyttävät alennusprosentit Black Fridayna, samat tuotteet eivät voi olla alennuksessa 30 päivän sisällä. Alennusten määrä saattoi tästä syystä jäädä maanantaina vähäiseksi. Singles’ Dayna oli kuitenkin löydettävissä aidosti hyviä alennuksia myös tänä vuonna. Niillä tuotteilla, joiden hinta laski vähintään 10 prosenttia, keskimääräinen alennusprosentti oli 20 prosenttia”, Matinvesi-Bassett korostaa.
Marraskuun alennuspäivien putki jatkuu 25. marraskuuta alkavalla Black Weekillä, joka huipentuu Black Friday -perjantaihin 29. marraskuuta sekä sitä seuraavan viikon Cyber Mondayhin. Matinvesi-Bassett ennustaa Black Fridayn olevan edelleen vuoden halvin ostospäivä, vaikka keskimääräiset alennusprosentit ovat olleet laskussa jo useamman vuoden ajan.
”Black Fridayn keskimääräinen alennusprosentti saavutti huippunsa vuonna 2021, jolloin se oli 5,08 prosenttia. Viime vuonna vastaava luku oli 4,22 prosenttia. Niin kaupat kuin kuluttajat suhtautuvat kuitenkin vuoden suurimpaan alennusjuhlaan edelleen odottavaisin mielin. Noin 40 prosenttia suomalaisista aikoo suunnata alennusmyynneille Black Fridayn aikaan. Black Fridayn suhteen on myös havaittavissa samanlaista kampanja-ajan venymistä kuin Singles’ Dayn yhteydessä. Todelliset ja hyvät alennukset tulevat aina olemaan kuluttajille houkuttelevia”, Matinvesi-Bassett kertoo.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »