VR:n uusittu, aiempaa merkittävästi nopeampi ”Uusi VR-wifi” -yhteys on nyt käytössä kaikissa VR:n kaukoliikenteen junissa.
Aiemmin maaliskuussa 2024 VR kertoi päivittäneensä yhteydet 60 prosentissa kaukojunista.
VR:n mukaan uusi juna-Wi-Fi mahdollistaa matka-ajan tehokkaamman hyödyntämisen. Asiakastyytyväisyys yhteyksiin onkin jo parantunut uudistuksen myötä. Junakuuluvuuden tärkeä mahdollistaja on radan varren telemastot ja tukiasemien kapasiteetin kehittäminen VR:n toimien rinnalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
VR on uusinut kaukojunien langattoman sisäverkon investoimalla 5 miljoonaa euroa uuteen verkkoteknologiaan ja Wi-Fi-laitteistoon. Juniin päivitetyt reitittimet ja antennit hyödyntävät kaikkien teleoperaattoreiden 4G- ja 5G-verkkoja.
Junamatkustajille tarkoitettu, ilmainen junaverkko löytyy nyt junista nimellä ”Uusi VR-wifi”.
”Toimiva wifi junassa on matkustuskokemuksen kannalta merkittävä tekijä. Asiakkaamme haluavat hyödyntää matka-ajan esimerkiksi työntekoon tai käyttää nettiä viihtymiseen. Uuden juna-wifin ansiosta asiakkaidemme tyytyväisyys juna-wifiin on parantunut merkittävästi – tyytyväisyysindeksi on nyt 3,5/5 ”, iloitsee VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Wi-Fin lisäksi asiakkaat käyttävät junassa oman puhelimensa mobiilidataa ja soittavat puheluita. Niin Wi-Fi kuin asiakkaan puhelut ja mobiilidata tarvitsevat tukiasemista tulevaa signaalia toimiakseen. Signaalia vahvistetaan junan sisällä olevilla toistimilla. VR tutkii ja testaa aktiivisesti uusia teknologioita signaalivoimakkuuden edelleen parantamiseksi. Junassa oleva teknologia ei kuitenkaan auta alueilla, joilla signaalia ei ole tai tukiasemien kapasiteetti on riittämätön.
VR toteaa, etteivät sen omat omat keinot yksin riitä takaamaan toimivaa yhteyttä koko junamatkan ajaksi. Rataverkon katvealueet ja verkkokapasiteetin riittämättömyys satojen junamatkustajien tarpeisiin ovat edelleen junakuuluvuuden suurimmat haasteet. Teleoperaattorit investoivat verkkokapasiteettiin kaupallisin perustein – harvaan asutuilla seuduilla kysyntä on junia lukuun ottamatta vähäistä. Junien verkkoyhteyksien parantaminen katvealueilla edellyttääkin tiivistä yhteistyötä teleoperaattoreiden, valtion, kuntien, viranomaisten ja VR:n kesken.
VR:n mukaan satelliittiyhteyksien kapasiteetti ei vielä ole riittävä ratkaistakseen junaliikenteen kuuluvuushaasteita Suomessa. VR:n mukaan sen Wi-Fi-laitteisto on kuitenkin yhteensopiva tulevaisuuden satelliittiratkaisujen kanssa.
”Seuraamme tarkasti teknologioiden kehitystä ja pyrimme parantamaan junakuuluvuutta niillä keinoilla, joihin voimme vaikuttaa. Olennaisia tekijöitä kuuluvuuden parantamisessa ovat radan varren telemastot ja tukiasemien riittävä kapasiteetti”, jatkaa toimitusjohtaja Markula.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
VR osallistui Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Joakim Strandin aloitteesta perjantaina 8. marraskuuta järjestettyyn keskustelutilaisuuteen junakuuluvuudesta rataverkon varrella. Tilaisuudessa sovittiin jatkotoimenpiteistä toimijoiden välisessä yhteistyössä junakuuluvuuden parantamiseksi.
VR:n ylläpitämä kuuluvuuskartta auttaa asiakkaita suunnittelemaan matkanaikaista netinkäyttöään. Kartta auttaa esimerkiksi palaverien suunnittelussa rataosuuksille, joilla verkko toimii parhaiten.
Wi-Fin lisäksi junissa on toistimia eli laitteita, jotka parantavat junan sisälle tulevan radiosignaalin voimakkuutta, eli asiakkaiden puheluiden kuuluvuutta ja asiakkaan mobiilidatan toimintaa. Toistimet tulevat uusittavaksi, koska niistä puuttuu suurin osa 5G-taajuuksista. VR jatkaa toimenpiteitään puhelinkuuluvuuden parantamiseksi joko junissa olevien toistimien korvaamiseksi uusilla tai ikkunoiden laseroinnilla. Näin parannetaan tukiasemien signaalin pääsyä junaan. Tuleviin uusiin juniin ikkunoiden laserointi on tehty jo tehtaalla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »