Suomalaiskuluttajien Black Friday -budjetit ovat laskussa, kertoo hintavertailupalvelu Hintaoppaan teettämä kyselytutkimus. Suomalaiset aikovat käyttää tänä vuonna Black Friday -ostoksiinsa keskimäärin 250 euroa, mikä on 26 euroa (9,4 prosenttia) vähemmän kuin viime vuonna.
Vuoden perinteisesti edullisinta ja suosituinta ostospäivää Black Fridayta vietetään tänä vuonna perjantaina 29. marraskuuta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintaoppaan tutkimuksen mukaan 40 prosenttia suomalaisista suunnittelee tekevänsä todennäköisesti ostoksia Black Fridayna. Luvussa on usean kasvuvuoden jälkeen laskua 7 prosenttiyksikköä viime vuoteen verrattuna. Black Fridayn suosio on tutkimuksen perusteella laskussa kaikissa muissa ikäryhmissä paitsi 50–59-vuotiaiden keskuudessa.
”Huomionarvoista on Black Fridayn suosion lasku nuorten ikäryhmien kohdalla. 18–29-vuotiaiden kohdalla laskua viime vuoteen on 9 prosenttia ja 30–39-vuotiailla peräti 16 prosenttia. Nuoret kuluttajat ovat perinteisesti olleet se ryhmä, joka on ajanut Black Fridayn kasvua Suomessa, joten käsillä saattaa olla hyvinkin merkittävä murros koskien suuria alennuspäiviä”, arvioi Hintaopas.fi-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Black Friday -ostoksiin aiotaan käyttää tänä vuonna keskimäärin 250 euroa, mikä tarkoittaa sekin noin 26 euron laskua viime vuoteen verrattuna. Miehet suunnittelevat kuluttavansa 331 euroa, naiset puolestaan noin puolet siitä eli 176 euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Miesten kohdalla budjetti on laskenut viime vuodesta 22 eurolla, naisten kohdalla 25 eurolla. Inflaatioon suhteutettuna lasku on tietysti todellisuudessa vielä suurempi”, Matinvesi-Bassett kommentoi.
32 prosenttia niistä vastaajista, jotka eivät aio tehdä Black Friday -ostoksia, ovat sitä mieltä, että alennuskampanjoita tuntuu jo olevan ympäri vuoden.
“Nähtävissä on, että Black Friday -kampanjointi on tänä vuonna alkanut heti marraskuun alussa. Tämä ”Black Month” on osa laajempaa trendiä, jossa alennusmyyntejä on yhä useammin, ne jatkuvat pidempään, ja kuluttajat ovat tottuneet ostamaan lähes kaiken alennuksesta. Jatkuvaa hintapainetta osassa tuotekategorioista lisäävät myös Temun ja Sheinin kaltaiset verkkokaupat, joilla on pysyvästi alhaiset hinnat ja aggressiivista markkinointia”, Matinvesi-Bassett näkee.
Kuluttajat odottavat Black Fridaylta keskimäärin 24 prosentin suuruisia alennuksia, kun viime vuoden toteutunut keskimääräinen alennusprosentti oli -4,2 prosenttia. Black Friday -päivä on kuitenkin kokonaisuudessaan vuoden edullisin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Black Fridayn luonnetta kuvastaa hyvin se, että saatavilla on paljon erinomaisia, jopa 20–30 prosentin alennuksia. Samaan aikaan keinotekoisia alennuksia nähtiin niitä hillitsevästä laista huolimatta viime vuonna edelleen runsaasti, ja neljänneksellä tuotteista hinta nousi Black Fridayna marraskuun 1. päivään verrattuna. Kuluttajien onkin hyvä muistaa, että kaikki ei ole Black Fridayna edullista, ja tuotteen hintahistoria kannattaa tarkistaa pitkältä aikaväliltä aidosti hyvien alennusten tunnistamiseksi”, Matinvesi-Bassett kertoo.
Lähes 60 prosenttia Hintaoppaan tutkimukseen vastanneista ei luota lainkaan tai juurikaan kauppojen alennusmyyntihintoihin. Kaksi kolmasosaa Black Friday -ostoksille suuntaavista uskoo kuitenkin löytävänsä hyviä alennuksia, ja 43 prosenttia heistä aikoo ostaa joululahjoja jo Black Friday -alesta.
Suosituimmat ostoskategoriat ovat tänä vuonna elektroniikka (46 %), muoti, vaatteet ja asusteet (39 %) sekä kauneus- ja terveystuotteet (26 %).
Vaikka suomalaiset aikovat käyttää tänä Black Fridayna vähemmän rahaa kuin viime vuonna, loppuvuoden kulutusbudjetit ovat silti kasvamassa Hintaoppaan tutkimuksen. Uusimman Kuluttajakompassin mukaan suomalaisten yleinen ostovoimaindeksi on noussut vuoden viimeisessä kvartaalissa poikkeuksellisen korkealle ja asettuu lukemaan 6,3. Kyseessä on indeksin ensimmäinen merkittävä nousu yli vuoteen. Vuoden kolmannella kvartaalilla se oli 5,9.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Näimme jo kolmannella kvartaalilla hienoisia merkkejä talouden virkoamisesta, ja nyt alkaa vaikuttaa siltä, että myös kuluttajat ovat alkaneet hitaasti havahtua uuteen tilanteeseen”, Matinvesi-Bassett kommentoi.
Suomalaiset arvioivat käyttävänsä loka-joulukuussa fyysisiin tuotteisiin kokonaisuudessaan keskimäärin 766 euroa, mikä on noin 150 euroa enemmän kuin heinä-syyskuussa. Nousua tulee erityisesti miehistä, jotka aikovat käyttää 1 125 euroa loppuvuoden aikana. Summa on noussut edellisestä kyselystä lähes 350 euroa. Naisten vastaava kulutusarvio on 412 euroa, joten eroa sukupuolten välillä on jo 713 euroa.
“Miehillä nousu on suurta etenkin verrattuna viime kvartaalin poikkeuksellisen mataliin lukuihin, jolloin miehet suunnittelivat käyttävänsä tavaroihin alle 800 euroa. Vaikuttaa siltä, että isompia ostopäätöksiä on säästetty loppuvuoteen. Yksi merkittävistä syistä voi olla juuri Black Friday, jolloin erityisesti miehet tekevät perinteisesti kalliimpia elektroniikkaostoksia”, Matinvesi-Bassett lisää.
Hintaoppaan tutkimustulosten mukaan neljännes niistä, jotka aikovat tehdä ostoksia tämän vuoden Black Fridayna, on varta vasten säästänyt ostostarpeitaan vuoden parhaaseen alennuskauteen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »