Tekoäly-yhtiö OpenAI on julkistanut verkkohaun laajennuksena suosittuun yli 250 miljoonan käyttäjän ChatGPT-tekoälypalveluunsa.
ChatGPT voi jatkossa etsiä tietoja verkosta uudella tavalla.
”Saat nopeita ja ajankohtaisia vastauksia osuvien verkkolähteiden linkeillä, joita varten olisit aiemmin tarvinnut hakukoneen. Tämä yhdistää luonnollisen kielen käyttöliittymän edut ajantasaisiin urheilutuloksiin, uutisiin, osakekursseihin ja muuhun”, OpenAI kuvailee.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Julkistus seuraa aiemmin heinäkuussa esiteltyä ja testikäyttöön tuotua erillistä SearchGPT-prototyyppiä. Nyt haku on integroitu tutun ChatGPT:n osaksi.
ChatGPT voi päättää itse hakea tietoa verkosta sille esitetyn kysymyksen perusteella tai vaihtoehtoisesti verkkohakua voi suoraan pyytää erillisellä hakupainikkeella.
Hakuominaisuus on jatkossa osa ChatGPT:tä niin verkkoselaimella käytettäessä kuin myös tietokone- ja mobiilisovelluksissa. Haku on saatavilla heti kaikille maksaville käyttäjille, joilla on ChatGPT Plus- tai Team -tilaus, sekä SearchGPT-jonotuslistalla olleille käyttäjille. Enterprise- ja Edu-käyttäjät saavat hakuominaisuuden tulevina viikkoina ja ChatGPT:n ilmaiskäyttäjät tulevien kuukausien aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
ChatGPT pyrkii etsimään käyttäjän kysymykseen verkosta vastauksen monien linkkien sijaan. Tämän jälkeen asiasta voi kysyä myös lisäkysymyksiä, ja ChatGPT huomioi koko kontekstin vastauksessaan.
OpenAI kertoo myös tekevänsä yhteistyötä uutislähteiden ja datatoimittajien kanssa ajantasaisten tietojen suhteen ja esittelee samalla palveluunsa uuden esitysmuodon tietyille tiedoille, kuten säälle, osakekursseille, urheilutuloksille, uutisille ja kartoille.
ChatGPT:n verkosta löytämissä vastauksissa on mukana linkit lähteisiin, kuten uutisartikkeleihin tai blogimerkintöihin. Nämä löytyvät lähdepainikkeesta avautuvasta sivupalkista
OpenAI toteaa uusien hakuominaisuuksien yhdistävän käyttäjät korkealaatuisen verkkosisältöön ja tekevän siitä osan keskustelua. Haun tuominen osaksi keskustelunomaista käyttöliittymää nostaa OpenAI:n mukaan tietoa esiin uudella tavalla ja tuo lisää vaihtoehtoja hakumarkkinoille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
OpenAI:n kumppaneina toimivat useat eri suuret mediayhtiöt, kuten Associated Press, Axel Springer, Condé Nast, Dotdash Meredith, Financial Times, GEDI, Hearst, Le Monde, News Corp, Prisa (El País), Reuters, The Atlantic, Time ja Vox Media.
OpenAI tarjoaa kaikille verkkosivuille ja julkaisijoille mahdollisuuden näkyä halutessaan osana ChatGPT-haun vastauksia.
Verkosta tietoa edellyttävissä kysymyksissä ChatGPT käyttää GPT-4o-pohjaista jatkokehitettyä tekoälymallia. ChatGPT-haku hyödyntää taustalla myös kolmansien osapuolten hakupalveluja kuin myös sisältöjä, joita OpenAI:n kumppanit tarjoavat sille suoraan.
Seuraavaksi OpenAI aikoo kehittää ChatGPT:n hakutoiminnallisuutta eteenpäin erityisesti shoppailun ja matkustamisen saralla sekä hyödyntää o1-tekoälymallien päättelykykyjä syvempää tutkimusta vaativiin hakukysymyksiin vastaamiseksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jatkossa tarkoituksena on myös tuoda haku mahdollisesti ChatGPT:n Advanced Voice -puhetilassa.
ChatGPT-haun myötä OpenAI haastaa entistä vahvemmin Googlen hakukoneaseman.
Nykyisin verkon hakukonemarkkinoita hallitseva Google sekä haastaja Microsoft eivät kuitenkaan myöskään ole olleet mitenkään toimettomia tekoälyn mahdollisuuksien hyödyntämisessä. Google on tuonut jo yli 100 maassa tai alueella, muttei kuitenkaan EU:ssa, hakukoneeseensa tekoäly-yhteenvedot, AI Overviews, joiden sisällöt ovat aiheuttaneet myös kohuja erikoisten ehdotusten takia. Lisäksi myös Microsoft on esitellyt Bing-hakukoneeseensa tekoäly-yhteenvedot.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »