Tekoälyyn perustuvaa hakukonetta tarjoava Perplexity AI on jatkanut vauhdikasta kasvuaan.
Perplexity vahvisti Financial Timesille seitsenkertaistaneensa käyttömääränsä ja liikevaihtonsa kuluvan vuoden aikana. Näin Perplexity on noussut yhdeksi nopeimmin kasvavista generatiivisen tekoälyn palveluista ja yrityksistä viime aikoina.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Pelkästään heinäkuussa Perplexityn hakukone vastasi noin 250 miljoonaan kysymykseen verrattuna 50 miljoonaan kysymykseen kaikkiaan vuoden 2023 aikana. Liikevaihdon osalta Perplexityn vuositasolle muunnettu liikevaihto on noussut 5 miljoonan dollarin tasolta alkuvuonna jo 35 miljoonan dollarin tasolle, kertoi sisäpiirilähde Financial Timesille.
Lisäksi Perplexity vahvisti nyt nostaneensa 250 miljoonan dollarin uuden rahoituskierroksen. Sijoittajana mukana oli lähteiden mukaan esimerkiksi SoftBankin Vision Fund 2, ja Perplexityn arvostus nousi edellisestä rahoituskierroksesta kolminkertaiseksi jo 3 miljardiin dollariin. Aiempia sijoittajia ovat olleet esimerkiksi Nvidia sekä Amazonin perustaja Jeff Bezos.
Generatiivisesta tekoälystä on odotettu mahdollista muutosvoimaa verkon hakukonemarkkinoille, jotka ovat olleet pitkään Googlen hallitsemat. Myös Google on reagoinut voimalla tekoälyn uhkaan tuoden omaan hakukoneeseensa tekoälyn luomia yhteenvetoja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Perplexityn perustaja Aravind Srinivas työskenteli aiemmin harjoittelijana Googlella.
Erikoisuutena Perplexityn palvelussa on reaaliaikaisten tietojen käyttäminen verkosta, esimerkiksi uutissivustoilta, osana vastauksia. Perplexityn toiminta on aiheuttanut myös parranpärinää, sillä sen on nähty käyttäneen vastauksissaan luvattomasitkin eri julkaisujen sisältöjä.
Jatkossa Perplexity voi saada merkittävän haastajan myös johtavan tekoäly-yhtiön OpenAI:n hakukoneesta. OpenAI julkisti hiljattain SearchGPT-prototyypin, jonka se tuo aluksi rajallisesti saataville. SearchGPT:n on tarkoitus yhdistää ChatGPT:n kyvyt reaaliaikaisiin tietoihin verkosta, mikä on ollut tähän asti Perplexityn valttikortti.
Toistaiseksi vahvassa kasvussa olleen Perplexityn liiketoiminnan ytimen ovat muodostuneet maksulliset tilaukset, mutta jatkossa se pyrkii kasvamaan mainosliiketoiminnassa. Jatkossa Perplexity tulee jakamaan ”kaksinumeroisen” eli yli 10 prosentin osuuden liikevaihdostaan uutissivustoille, joiden tietoja Perplexity vastauksissaan siteeraa. Yhtiö on jo tehnyt sopimukset muun muassa Timen, Der Spiegelin ja Fortunen kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Perplexityllä uskotaan omiin menestysmahdollisuuksiin – muun muassa keskittymisen takia.
”OpenAI tekee niin monia erilaisia asioita… He eivät ole keskittyneet vastaamaan ihmisten kysymyksiin laadukkailla lähteillä”, kommentoi Perplexityn liiketoimintajohtaja Dmitry Shevelenko ”Siksi SearchGPT:n vertaileva palaute sanoo, että se ei pärjää Perplexitylle.”
Perplexity ei kuitenkaan itse kehitä omia tekoälymallejaan, vaan sen sijaan lisensoi eri malleja muun muassa OpenAI:lta ja muilta. Alkujaan Perplexityn hakukone toimi Microsoftin Bingiltä lisensoidulla indeksillä, mutta enää nykyisin Bing ei ole ydinjärjestelmänä liiketoimintajohtajan mukaan.
”Meillä on oma hakuindeksimme ja ranking-järjestelmämme”, Shevelenko toteaa. ”Käytämme signaaleja monenlaisista (haku)moottoreista, mutta meillä on oma indeksointi- ja luokitusjärjestelmämme.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »