Telia kertoo havainneensa kesän aikana huijarien aktivoituneen erityisesti pankkitunnusten kalastelussa myös Telian nimissä liikkuvissa huijausviesteissä. Samalla ulkomailta tulevia huijaussoittoyrityksiä on estetty pelkästään kesällä miljoonia.
Telia kertoo, että sen nimissä on lähetetty huijausviestejä, joissa kalastellaan asiakkaiden pankkitietoja. Sähköpostihuijauksen otsikkona on esim. ”Laskusi on maksettu kahdesti”. Viestin saaja yritetään saada painamaan viestissä olevaa painiketta, jotta väitetysti tarjolla oleva palautus voidaan maksaa. Viesteissä matkitaan Telian logoa sekä värimaailmaa. Viestien linkkejä ei tule avata, Telia toteaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Erilaiset pankkitunnuksia kalastelevat sähköposti- ja tekstiviestit ovat olleet valitettavan yleisiä. Jos vastaanotat viestin, joka vaikuttaa vähänkin epäilyttävältä, suosittelemme aina ottamaan yhteyttä kyseisen yrityksen asiakaspalveluun. Omia henkilökohtaisia tietoja tai pankkitunnuksia ei kannata luovuttaa tällaisten linkkien kautta”, Telian turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle sanoo.
Telia on antanut muutamia vinkkejä huijausviestien varalle. Telian mukaan kannattaa aina tarkistaa lähettän tiedot ja pohtia vaikuttaako viestin sisältö luotettavalta – yleensä liian hyvältä kuulostavat lupaukset ovat huijauksia. Vahva nyrkkisääntö on myös se, ettei pankkitunnuksia tai korttitietoja tule ikinä antaa minkään viestin sisältämästä linkistä avatulle verkkosivulle.
Samalla, kun huijausviestit leviävät, ovat ulkomailta tekaistuilla suomalaisilla puhelinnumeroilla soitetut huijauspuhelut estetty tehokkaasti operaattorien toimesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Telian mukaan toukokuussa se esti keskimäärin 11 300 ulkomailta Suomeen tulevaa huijaussoittoa päivässä. Kesäkuun alkaessa huijaussoittoyritykset kasvoivat roimasti. Telia on estänyt noin 2,5 miljoonaa huijauspuhelua kesä- ja heinäkuun aikana.
”Viime vuoden loppupuolella käyttöönotetun teknisen ratkaisun avulla operaattorit ovat estäneet miljoonia huijauspuheluita. Tämän ilmeisesti huomasivat myös huijarit, sillä huijaussoittoyritysten määrä laski selkeästi. Toukokuu oli rauhallisin kuukausi, mutta kesä on taas aktivoittanut huijaussoittoyritykset. Puheluja onkin kesän aikana estetty suuria määriä. Jos kuitenkin epäilee saaneensa huijauspuhelun, sen voi tunnistaa esimerkiksi siitä, että soittaja yrittää saada puhelun aikana tietoonsa henkilökohtaisia tietoja, kuten pankkitilin tiedot tai henkilötunnuksen”, Kristian Westerstråhle toteaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »