Elon Muskin pääomistama X haastoi tiistaina oikeuteen mainosalan yhteenliittymän sekä sen jäseniä.
Kanteessaan X esittää ”massiivisen mainostajien boikotin” vieneen yhtiöltä miljardeja dollareja liikevaihtoa ja väittää boikotin rikkoneen kilpailulainsäädäntöä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Elon Musk nousi tuolloin vielä Twitterinä tunnetun yhtiön pääomistajaksi syksyllä 2022. Kaupassa Twitter arvotettiin 44 miljardiin dollariin. Sittemmin muutamien kuukausien jälkeen raportoitiin liikevaihdon painumisesta kymmenillä prosenteilla, kun Muskin sekava toiminta, kohua herättäneet mielipiteet sekä huoli esimerkiksi vihapuheen lisääntymisestä Twitterissä saivat monet mainostajat keskeyttämään, vähentämään tai lopettamaan kokonaan mainontansa nykyisin X:nä tunnetussa palvelussa.
Nyt X syyttää kanteessaan World Federation of Advertisers -liittoa ja sen jäseniä Unileveriä, Marsia, CVS Healthia ja Orstedia lainvastaisesta toiminnasta niiden boikotoidessa Muskin pääomistamaa palvelua.
X:n kanteen mukaan liiton vuonna 2019 luotu bränditurvallisuusaloite Global Alliance for Responsible Media (GARM) auttoi koordinoimaan mainonnan keskeyttämistä, ja että tämä olisi kilpailulainsäädännön vastaista yhteistyötä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Yritimme rauhaa 2 vuotta, nyt se on sota”, kommentoi Elon Musk X-julkaisussaan kannetta.
Musk jakoi X:n toimitusjohtajan Linda Yaccarinon avoimen kirjeen mainostajille. Viestissä Yaccarino viittasi Yhdysvaltojen edustajainhuoneen komitean raporttiin liittyen GARM-aloitteeseen ja siihen, että komitean tutkinnassa löydettiin todisteita väitetysti laittomasta boikotista monia yhtiöitä, kuten X:ää, vastaan.
Republikaanijohtoinen komitea järjesti heinäkuussa kuulemisen, jossa käytiin läpi nykyisen lainsäädännön riittävyyttä estämään kilpailua vähentävää yhteistyötä verkkomainonnassa.
”Nämä toimet olivat kaikki mainostajien yksipuolisen oman edun vastaisia; niillä oli taloudellista järkeä vain edistämään salaliittoa, luottaen siihen, että kilpailevat mainostajat tekevät samoin”, kanteessa esitetään boikottipäätöksistä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
X:n liikevaihto mainonnasta on romahtanut Muskin omistajuuden aikana. Axios-julkaisun lähteiden mukaan X odottaa karkeasti noin 2 miljardia dollaria liikevaihtoa mainonnnasta kuluvana vuonna, kun vuonna 2021 Twitterin mainosliikevaihto oli vielä 4,5 miljardia dollaria.
Kanteessaan X valittelee, että boikotti ja sen vaikutukset ”jatkuvat edelleen, vaikka X soveltaa kilpailijoita vastaavia bränditurvallisuuden standardeja, jotka täyttävät tai ylittävät GARMin määrittelemät”.
We tried peace for 2 years, now it is war https://t.co/elgT62uDtF
— Elon Musk (@elonmusk) August 6, 2024
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »