Apple on julkaissut 29. kesäkuuta päättyneen vuosineljänneksen tuloksensa. Applelle kyse oli sen kalenterivuodesta poikkeavan tilikauden kolmannesta neljänneksestä.
Applen liikevaihto nousi nyt raportoidulla karkeasti huhti-kesäkuun ajanjakson kattaneella neljänneksellä 4,9 prosenttia vuodentakaisesta 85,777 miljardiin dollariin palvelujen ja iPad-myynnin kasvun vetämänä. Heikointa Applen myynnin kehitys oli Kiinassa.
Applen liikevaihdon kehitys kärsi 2,3 prosenttiyksiköllä valuuttakurssien muutoksista, eli kiintein valuuttakurssein Applen liikevaihto olisi kasvanut yli 7 prosentilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen liikevoitto kasvoi vuotta aiempaan verrattuna 10,2 prosenttia 25,352 miljardiin dollariin ja nettotulos 7,9 prosenttia 21,448 miljardiin dollariin. Osakekohtainen tulos kasvoi puolestaan 11,1 prosenttia 1,26 dollarista 1,40 dollariin.
Apple teki liikevaihdossa ja osakekohtaisessa tuloksessa uudet kesäkuussa päättyvien vuosineljännesten ennätyksensä.
Analyytikot olivat odottaneet Applelta keskimäärin 84,53 miljardin dollarin liikevaihtoa sekä 1,35 dollarin osakekohtaista tulosta, joten Apple peittosi ennusteet. Pörssin jälkikaupankäynnissä Applen osakekurssi lähti heti tulosjulkistuksen jälkeen hienoiseen noin 1 prosentin nousuun laskettuaan aiemmin varsinaisessa kaupankäynnissä päivän aikana 1,68 prosentilla. Tulosjulkistusta seuranneen analyytikkopuhelun aikana kurssi käväisi parin prosentin laskussakin ennen toipumista jälleen hienoiseen nousuun.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Tänään Apple raportoi uudesta kesäkuun vuosineljännesten liikevaihtoennätyksestä 85,8 miljardia dollaria, joka on 5 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten”, kommentoi Tim Cook, Applen toimitusjohtaja. ”Neljänneksen aikana olimme innoissamme voidessamme julkistaa Worldwide Developers Conferencessa ohjelmistoalustoihimme uskomattomia päivityksiä, mukaan lukien Apple Intelligence, läpimurron tekevä henkilökohtainen älyjärjestelmä, joka asettaa tehokkaat, yksityiset generatiiviset tekoälymallit iPhonen, iPadin ja Macin ytimeen. Odotamme innolla näiden työkalujen jakamista käyttäjiemme kanssa ja jatkamme merkittäviä investointeja innovaatioihin, jotka rikastuttavat asiakkaidemme elämää samalla, kun johdamme työtämme meitä ajavilla arvoillamme.”
Applen iPhone-myynnin liikevaihto laski nyt raportoidulla neljänneksellä vuodentakaisesta 0,9 prosenttia 39,296 miljardiin dollariin. iPad-myynnin liikevaihto oli valopilkku kasvaen tuotelanseerausten siivittämänä 23,7 prosenttia 7,162 miljardiin dollariin. Mac-myynnin liikevaihto kasvoi 2,5 prosenttia 7,009 miljardiin dollariin. Puettavien ja kodin laitteiden sekä lisävarusteiden segmentin liikevaihto laski 2,3 prosenttia 8,097 miljardiin dollariin.
Nyt raportoidun neljänneksen aikana Apple toi toukokuussa markkinoille uudet iPad Airin ja iPad Pron sekä Apple Pencil Pro -kynän. Lisäksi aiemmin alkuvuoden 2024 aikana Apple toi merkittävinä tuoteuutuuksina myyntiin uutta tuotekategoriaa sille edustavan Apple Vision Pron, ainoastaan Yhdysvalloissa, sekä M3:lla varustetut 13 ja 15 tuuman MacBook Airit.
Applen palveluliikevaihto jatkoi kasvuaan 14,1 prosentin vauhdilla yltäen jo 24,213 miljardiin dollariin, joka oli luonnollisesti uusi kaikkien aikojen ennätys.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Merkittävä osa Applen palveluliikevaihdosta kertyy sen ottamasta osuudesta App Storen kautta tapahtuvista sovellusten maksuista sekä Googlen maksamasta korvauksesta oletushakukoneena toimimisesta Applen laitteissa Applen omista eri palveluista, kuten iCloud, Apple Music, Apple TV+, Apple Arcade ja Apple Pay, tulevien tuottojen lisäksi.
Suhteellisesti Applen liiketoiminta kehittyi nyt raportoidulla neljänneksellä heikoimmin Kiinassa, sillä maantieteellisesti Applen liikevaihto kasvoi Amerikoissa 6,5 prosenttia 37,678 miljardiin dollariin, Euroopassa 8,3 prosenttia 21,884 miljardiin dollariin ja Japanissa 5,7 prosenttia 5,097 miljardiin dollariin. Kiinan alueella liikevaihto laski 6,5 prosenttia 14,728 miljardiin dollariin. Muualla Aasian ja Tyynenmeren alueella liikevaihto kasvoi 13,5 prosenttia 6,390 miljardiin dollariin.
Apple on menettänyt Kiinassa markkinaosuutta viime aikoina älypuhelinmarkkinoilla useille eri kiinalaisvalmistajille.
Apple ei kerro toimittamiensa laitteiden määriä. Applen laitemyynnin bruttokate oli nyt 35,3 prosenttia ja palvelujen 74,0 prosenttia. Bruttokate on käytännössä suoritteiden myyntihinta vähennettynä niiden suorilla valmistus- ja toimituskustannuksilla. Kokonaisuutena tuotteet ja palvelut yhteenlaskettuna Applen bruttokatemarginaali oli 46,3 prosenttia nousten vuodentakaisesta 44,5 prosentista johtuen muun muassa selvästi laitemyyntiä kannattavamman palvelumyynnin kasvaneesta osuudesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Neljänneksen aikana liiketoimintamme ennätyksellinen suoritus tuotti 11 prosentin EPS-kasvun (osakekohtaisen tuloksen kasvu) ja lähes 29 miljardin dollarin liiketoiminnan kassavirran, mikä antoi meille mahdollisuuden palauttaa yli 32 miljardia dollaria osakkeenomistajille”, toteaa Applen talousjohtaja Luca Maestri. ”Olemme myös erittäin tyytyväisiä, että aktiivisten laitteiden kantamme saavutti uuden kaikkien aikojen ennätyksen kaikissa maantieteellisissä segmenteissä erittäin korkean asiakastyytyväisyyden ja -uskollisuuden ansiosta.”
Kuluvalta vuosineljännekseltä odottaa vuoden takaiseen nähden vastaavanlaista liikevaihdon kasvua kuin nyt raportoidulla neljänneksellä. Palveluliikevaihdon Apple näkee kasvavan edelleen kaksinumeroisesti ja edeltävien neljännesten kanssa samalla tasolla. Bruttomarginaalinsa Apple odottaa asettuvan 45,5-46,5 prosenttiin
Kassassa Applella oli rahana ja sijoituksina 29. kesäkuuta 153,041 miljardia dollaria. Korollisilla veloilla vähennetty nettokassa oli 51,737 miljardia dollaria.
Applen markkina-arvo on nykyisellään noin 3,3 biljoonaa dollaria.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »