Meta on harkinnut useamman miljardin euron sijoituksen tekemistä silmä- ja aurinkolasialan suuryhtiöön EssilorLuxotticaan, raportoi Financial Times.
Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin omistajan Metan harkitsema sijoitus liittyisi yhteistyön syventämiseen muun muassa Ray-Ban- ja Oakley-brändeistään tunnetun EssilorLuxottican kanssa.
Meta on tuonut yhdessä Ray-Banin kanssa markkinoille jo kaksi sukupolvea kameroilla ja kaiuttimilla varustettuja älylaseja. Syksyllä 2023 esitelty toisen sukupolven Ray-Ban | Meta Smart Glasses -malli on osoittautunut yllättävän suosituksi: se on myynyt muutamassa kuukaudessa enemmän kuin alkuperäiset lasit parin vuoden aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Italialaisranskalainen EssilorLuxottica on pörssilistattu yhtiö, jonka markkina-arvo on vajaat 90 miljardia euroa. Näin ollen Metan harkitsema useamman miljardin euron sijoituskin toisi sille alle kymmenekseen jäävän omistusosuuden.
Meta on käynyt keskusteluja EssilorLuxottican kanssa yhtiöiden välisen yhteistyön syventämisestä. Mahdollinen sijoitus on ollut osa näitä keskusteluja, mutta sen toteutumisesta ei ole varmuutta. Metan neuvonantajana on toiminut investointipankki Morgan Stanley.
Tulevaisuuden suunnitelmiin Metalla kuuluvat lisätyn todellisuuden lasit, joissa on kameroiden ja mikrofonien lisäksi myös käyttäjän näkökenttään heijastuva näyttö.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toistaiseksi saatavilla Ray-Ban | Meta Smart Glasses voi kuvata valokuvia ja videoita sekä lähettää live-lähetystä Facebookissa ja Instagramissa. Lisäksi Yhdysvalloissa Meta on tuonut laseihinsa Meta AI -tekoälytoimintoja.
Tällä viikolla EssilorLuxottica kertoi ostavansa yhdysvaltalaisen katumuotimerkin Supremen 1,5 miljardilla dollarilla. Kaupalla EssilorLuxottica laajentaa liiketoimintaansa optisen alan ulkopuolelle. Financial Timesin lähteiden mukaan suunnitelmissa on julkaista Metan kanssa uudet Supreme-älyaurinkolasit, joiden kohderyhmänä on nuoriso.
EssilorLuxottica on maailman suurin puettavien lasien valmistaja, minkä lisäksi se omistaa myös optisen alan vähittäismyyntiketjuja.
Meta-yhteistyön lisäksi EssilorLuxottica on panostanut teknologiakehitykseen myös omalta osaltaan, muun muassa yritysostoin. Vuonna 2022 yhtiö hankki israelilaisen Nuance Hearingin hankkiakseen osaamista suuntaavan äänentoiston toteuttamisesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »