Samsung julkisti 10. heinäkuuta Pariisissa järjestämässään Galaxy Unpacked -julkistustilaisuudessaan useita uutuuksia: taittuvanäyttöiset puhelimet Galaxy Z Flip6 ja Galaxy Z Fold6, älykellot Galaxy Watch7 ja Galaxy Watch Ultra, kuulokkeet Galaxy Buds3 ja Galaxy Buds3 Pro sekä Samsungin ensimmäinen älysormus Galaxy Ring.
Taittuvanäyttöiset puhelimet ovat saaneet pieniä parannuksia, kun taas kuulokkeiden muotoilun Samsung on laittanut kokonaan uusiksi. Älykelloissa valikoimaa täydentää uusi entistä kalliimpi ja kestävämpi Galaxy Watch Ultra.
Lue tästä myös: Ensitunnelmat Samsung-uutuuksista: taittuvissa puhelimissa pieniä parannuksia, kuulokkeet menivät täysin uusiksi
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samalla Samsung jatkoi siitä, mihin se aiemmin tammikuussa vuoden 2024 ensimmäisessä Galaxy Unpackedissa jäi. Tuolloin ensi kertaa vilautettu Galaxy Ring julkistettiin nyt kokonaisuudessaan ennen sen myyntiintuloa ensimmäisillä valituilla markkinoilla.
Lisäksi tietenkin Galaxy AI -tekoälytoiminnot olivat jälleen näyttävästi esillä osana Samsung-julkistuksia. Samsung ehti Galaxy AI -tekoälytoiminnoillaan alkuvuodesta Galaxy S24 -puhelimissa mobiilin tekoälyn etujoukkoihin.
Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen on noussut nopeasti vuoden 2024 aikana keskiöön myös älypuhelimissa, ja myös Samsung rakentaakin huippupuhelintensa markkinointia nyt vahvasti uusien älykkäiden toimintojen varaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Haastattelimme Galaxy Unpackedin yhteydessä Pariisissa Samsungin Euroopan alueen markkinointijohtajaa Benjamin Braunia. Tekoäly nousi heti puheenaiheeksi kysyttäessä älypuhelinmarkkinoilla ajankohtaisista muutoksista.
”2024 on tekoälyn vuosi”, Benjamin Braun totesi napakasti. ”Kaikki puhuvat tekoälystä, olipa heillä sitä tuotteissaan tai ei”, Braun jatkoi piikitellen Samsungin perässä tekoälytoimintojen julkaisussa kulkevia kilpailijoita, kuten Applea, jonka tekoälytoimintojen kokonaisuus Apple Intelligence julkaistaan vasta syksystä alkaen.
Samsung on tuonut samalla tekoälyn jo laajasti saataville – ja varsin suurella suosiolla.
Samsung kertoi nyt Galaxy Unpackedin yhteydessä odottavansa Galaxy AI -tekoälyn käyttäjämäärän kasvavan 200 miljoonaan laitteeseen jo tänä vuonna. Toistaiseksi Galaxy AI -tekoälytoimintoja on käytetty jo yli 100 miljoonassa laitteessa.
Samsung järjesti Pariisissa viikon aikana myös paneelikeskustelun siitä, kuinka tekoäly tulee määrittelemään uudelleen mobiililaitteiden käyttökokemuksen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Ei ole enää kyse siitä, käyttävätkö ihmiset tekoälyä, vaan siitä miten he sitä käyttävät”, kommentoi Won-joon Choi, Samsungin mobiilitutkimuksen ja -tuotekehityksen johtaja (Head of the Mobile R&D Office). ”Galaxy AI -toimintoja luodessa suoritimme kattavan käyttäjätutkimuksen siitä, miten ihmiset käyttävät puhelintaan. Tämän seurauksena suunnittelimme joukon toimintoja, jotka ratkaisevat käyttäjien suurimpia ongelmia puhelintensa kanssa.”
Samsung tarjoaa jo monenlaisia tekoälyyn perustuvia toimintoja. Erittäin suosittu on ollut yhdessä Googlen kanssa toteutettu Circle to Search, jolla voi suorittaa kuvahakuja näytöllä näkyvistä asioista helpolla tavalla ne ympyröimällä. Parhaimmillaan toiminto sujuvoittaa huomattavasti esimerkiksi erilaisten tuotteiden löytämistä verkosta. Circle to Searchia on käyttänyt jo 55 prosenttia Galaxy AI -toimintojen käyttäjistä.
Myös muut toiminnot ovat nousseet suosioon. Viestien luomisessa avustavia kirjoitustoimintoja on käyttänyt jo 31,1 prosenttia Galaxy AI -käyttäjistä, kun taas puhelujen Live Translate -käännöstoimintoa on käyttänyt 13,4 prosenttia.
Kenties jopa hieman yllättäen generatiivisen tekoälyn kuvanmuokkaus on jäänyt toistaiseksi verrattain vähäiselle käytölle, sillä sen pariin on löytänyt vasta 11,4 prosenttia Galaxy AI -käyttäjistä.
Älypuhelimista Samsung laajentaa tekoälyä seuraavaksi entistä voimakkaammin muihinkin laitteisiin. Tällä viikolla julkistetut Galaxy Buds3 -kuulokkeet sisältävät yhdessä puhelinten kanssa toimivan tulkkaustoiminnon, joka kääntää esimerkiksi kuunneltavan esityksen puheen toiselle kielelle.
Samsungin tavoitteena on tuoda käännöstoimintoihinsa tuki 20 kielelle vuoden 2024 loppuun mennessä. Suomi ei ole vielä käännöksissä tuettujen kielten joukossa, eikä mukaantulon aikataulusta ole tietoa.
Lopulta käyttäjien tarpeet ovat hyvin vaihtelevia. Euroopassakin jo puhelinmarkkinat ovat hyvin erilaiset 44 eri maassa, jotka kuuluvat Samsungilla Euroopan-markkinointijohtajan Benjamin Braunin vastuulle.
”Jokaisella on heidän omat tarpeensa ja vaatimuksensa”, toteaa Braun. ”Elämme nyt kaunista hetkeä, kun laitteet kohtaavat tekoälyn. Se auttaa automatisoimaan asioita, nopeuttamaan tehtäviä, auttamaan eri toimissa ja poistamaan turhaa työtä. Kuvien editointikin on nopeampaa. Ja kun tekoäly tuodaan yksinkertaisesti tarjolle, kaikki voivat käyttää sitä.”
Mielenkiintoisesti Samsungin tutkimuksen mukaan tekoälyä hyödyntävät käyttäjät ovat tuotteliaampia ja luovempia. Lisäksi tekoälyn käyttäjät kertovat myös olevansa tyytyväisempiä elämäänsä.
Nyt Galaxy Z Flip6:n ja Galaxy Z Fold6:n yhteydessä Samsung esitteli muutamia laajennuksia tekoälytoimintoihinsa. Uusi Sketch to Image -toiminto esimerkiksi luo tekoälyllä kuvan käyttäjän piirroksesta. Olemassa oleviin kuviin voi myös piirtää lisää asioita, jotka tekoäly muuntaa osaksi kuvaa.
Maailman suurimpana älypuhelinvalmistajana Samsungilla on suuri rooli tekoälyn tuomisessa entistä useammalle. Galaxy AI:n levittäminen 200 miljoonaan laitteeseen on tässä vasta hyvä alku.
Toistaiseksi myös Samsung on tuonut Galaxy AI -tekoälytoimintoja vasta Galaxy S / Z -sarjojen premium-puhelimiinsa. Epäilemättä tulevaisuudessa toiminnot laajenevat myös suosittuun Galaxy A -sarjaan.
”Meidän tulee tarjota ratkaisuja erilaisille segmenteille ja erilaisille budjeteille”, toteaa Benjamin Braun Samsungin laajasta tuotevalikoimasta ja sen markkina-aseman asettamista vaatimuksista.
Galaxy Ring vahvistaa edelleen Samsungin ekosysteemiä
Galaxy AI -tekoälyn lisäksi Galaxy Unpackedissa suurin huomio kiinnittyi Samsungille uuteen tuotekategoriaan, älysormuksiin.
Galaxy Ring laajentaa Samsungin puettavien laitteiden valikoimaa uudella vaihtoehdolla älykellojen ja kuulokkeiden jatkoksi. Kyseessä on erittäin mielenkiintoinen julkaisu, sillä Galaxy Ring on ensimmäinen kehittynyt älysormus Samsungin kaltaiselta suurelta teknologiayhtiöltä.
Suomalaisnäkökulmasta mielenkiintoa lisää vielä se, että Galaxy Ring on toistaiseksi kovin kilpailija älysormusten pioneerille, suomalaiselle Ouralle.
Ouran tavoin myös Samsungin Galaxy Ringissä on keskitytty terveyden ja hyvinvoinnin seurantaan. Sormus sopii erityisen hyvin unen seurantaan.
Lue tästä myös: Samsungin odotetuin uutuus ei tule vielä Suomeen – ensituntumat Ouran haastavasta Galaxy Ring -älysormuksesta
”Monilla ihmisillä on jo kelloja bioantureilla, mutta monet eivät halua nukkua niiden kanssa”, muistuttaa myös Benjamin Braun. ”Ja uni on supertärkeää.”
Pienikokoisuutensa tuomien etujen lisäksi Galaxy Ring erottuu monipuolisemmista älykelloista jopa seitsemän päivän toiminta-ajalla.
Uniseurannan ohella toinen merkittävä käyttökohde Galaxy Ringille on kuukautiskierron seuranta perustuen ihon lämpötilan yölliseen mittaukseen. Samsung tekee tältä osin yhteistyötä Natural Cyclesin kanssa, ja sormuksen keräämät tiedot auttavat arvioimaan hedelmällisintä aikaa.
Mielenkiintoinen ratkaisu Galaxy Ringissä on sen rajaaminen yhteensopivaksi vain Samsung-puhelinten kanssa. Galaxy Ring on paritettava Samsungin Galaxy-puhelimen kanssa.
Braun muistutti asiasta kysyttäessä, että monet Samsung-laitteet kyllä toimivat laajasti eri laitteiden kanssa.
Samalla uskoa riitti siihen, että Samsung-käyttäjät ovat Galaxy Ringille riittävä kohdemarkkina. ”Samsung Healthilla on jo 64 miljoonaa käyttäjää”, Braun muistutti.
Samsungin laitteiden ekosysteemiä Galaxy Ring joka tapauksessa vahvistaa. Samsungilla on vahvaa näyttöä siitä, kuinka suosiollista sille eri Samsung-laitteiden laaja käyttö on.
”Asiakkaiden suosittelulukema (NPS) nousee sitä enemmän mitä enemmän heillä on Samsung-laitteita. Kun käytössä on enemmän Samsung-laitteita, käyttäjät ovat yksinkertaisesti tyytyväisempiä”, kommentoi Braun. Samsungilla tuotevalikoima onkin laaja – kattaen mobiililaitteiden lisäksi kodin elektroniikan ja kodinkoneet, esimerkiksi televisiot ja pesukoneet. Näiden kaikkien välistä yhteistoimintaa Samsungin on tarkoitus parantaa jatkossakin.
Mitä Galaxy Ringiin tulee, odotetaan Samsungilla sen löytävän aluksi ostajia varhaisista teknologia-intoilijoista, kun taas suuri yleisö perinteisesti odottaa ennen uusien asioiden omaksumista.
Samsung tuo Galaxy Ringin saataville aluksi rajatusti Yhdysvalloissa, Etelä-Koreassa sekä Euroopassa kolmessa suuressa maassa – Ranskassa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa. Julkaisu on siis aluksi varsin rajattu. Toistaiseksi mitään tietoa Samsungin älysormuksen markkinoilletulon aikataulusta Pohjoismaissa, Suomi mukaan lukien, Samsung ei ole antanut.
Syynä kapeaan alkuvaiheen julkaisuun lienee Samsungin halu saada tietoa Galaxy Ringin kysynnästä ensin avainmarkkinoilla informoimaan tuotannon jatkosuunnitelmia. Lisäksi luonnollisesti tuotantokapasiteetti voi yksinkertaisesti olla aluksi vielä rajallinen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »