Euroopan komissio on julkaissut alustavat syytöksensä sosiaalisen median jättiläistä Metaa vastaan digimarkkinasäädöksen rikkomisesta.
Viime viikolla komissio julkaisi näkemyksensä, jonka mukaan Apple rikkoo digimarkkinasäädöstä rajoittamalla eri tavoin sovelluskaupan vapautta. Tällä viikolla on Metan vuoro ollut joutua komission hampaisiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Komissio aloitti tutkintansa jo aiemmin, ja Applen ja Metan odotettiinkin päätyvän ensimmäisiksi syytösten kohteiksi.
Metan osalta Euroopan komission hampaissa on niin sanottu ”maksa tai hyväksy” -toimintamalli.
”Alustava näkemyksemme on, että Metan mainontamalli ei ole digitaalimarkkinalain mukainen. Haluamme myös antaa kansalaisille mahdollisuuden hallita omia tietojaan ja valita vähemmän personoidun mainoskokemuksen”, kommentoi komission varapuheenjohtajana toimiva ja Euroopan digitaalisesta valmiudesta sekä kilpailupolitiikasta vastaava komissaari Margrethe Vestager
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Komission mielestä Metan julkaisema malli, jossa se on tuonut tarjolle maksullisen, mainoksettoman tilauksen vaihtoehtona eri palvelujen tietojen yhdistämiseen perustuvien kohdennettujen mainosten esittämiselle Facebookissa ja Instagramissa, ei täytä digimarkkinasäädöksen vaatimuksia.
Komission mukaan Metan tarjoama valinta tarjoa todellista vaihtoehtoa käyttäjille.
Euroopan unionin digimarkkinasäädös asetti 7. maaliskuuta alkaen uusia vaatimuksia niin sanotuiksi portinvartijoiksi määritellyille yrityksille, jollainen muun muassa Meta on.
Digimarkkinasäädös muun muassa vaatii portinvartijoilta luvan pyytämistä käyttäjiltä ennen henkilökohtaisten tietojen yhdistämistä eri ydinalustapalvelujen ja muiden palvelujen välillä. Lisäksi komissio toteaa, että jos käyttäjä kieltäytyy tästä, tulisi hänellä kuitenkin olla pääsy vähemmän personoituun, mutta vastaavaan palveluun. Komissio katsoo, ettei palvelua tai sen toiminnallisuutta voi rajata riippuvaiseksi käyttäjän suostumuksesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toistaiseksi komissio on esittänyt alustavan näkemyksensä. Se ei ole vielä lopullinen ratkaisu, vaan seuraavaksi Metalla on aikaa esittää omat näkökantansa asiaan. Jos Metan nähdään lopulta rikkoneen digimarkkinasäädöstä, tulee Euroopan komissio antamaan asiassa ratkaisunsa 12 kuukauden sisällä 25. maaliskuuta 2024 aloitetusta menettelystä.
”Tänään otamme tärkeän askeleen varmistaaksemme täyden DMA:n noudattamisen Metan kanssa. Alustava näkemyksemme on, että Metan ”maksa tai hyväksy” -liiketoimintamalli on DMA:n vastainen. DMA:n tarkoituksena on antaa käyttäjille valta päättää, miten heidän tietojaan käytetään, ja varmistaa, että innovatiiviset yritykset voivat kilpailla tasavertaisesti teknologiajättiläisten kanssa mitä tulee tietojen saamiseen”, toteaa sisämarkkinakomissaari Thierry Breton.
Komissio voi määrätä digimarkkinasäädöksen rikkomisesta jopa 10 prosenttiin maailmanlaajuisesta liikevaihdosta kohoavat sakot. Toistuvasta rikkomisesta sakot voivat olla jopa 20 prosenttia.
”Komissio jatkaa rakentavaa yhteistyötään Metan kanssa löytääkseen tyydyttävän tien tehokkaaseen sääntöjenmukaisuuteen”, komission tiedote asiasta päättyy.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »