Hiilineutraaliustavoitteet kiihdyttävät tarvetta kehittää uusia ratkaisuja kaiken liikenteen, myös kaupunkilogistiikan päästöjen leikkaamiseksi. Päästöjä voidaan vähentää monella tapaa. Eräs niistä on kuljetusten sähköistäminen ja toinen kuljetusten optimointi, sillä vajaalla täyttöasteella toteutetut kuljetukset lisäävät turhia ajokilometrejä vilkkaasti liikennöidyllä keskusta-alueella.
Helsingin Ruoholahdessa on käynnistynyt uudenlaisen kaupunkilogistiikan kokeilu. Ruoholahden kauppakeskukseen avattiin 10. kesäkuutaa uusi lähijakelukeskus, jossa kuka tahansa voi DHL Expressin palvelupisteellä lähettää tai noutaa paketin ja jonka kautta lähiseudun asukkaat voivat tilata pakettinsa kuljetettavaksi joko kuormapyörällä tai robotilla.
Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsingin koordinoima kokeilu on osa Euroopan unionin DISCO-hanketta, jossa kehitetään ja kokeillaan uudenlaisia ratkaisuja vähällä käytöllä olevan kaupunkitilan joustavaan käyttöön kaupunkilogistiikan haasteiden ratkaisemiseksi. Lisäksi kokeilussa on mukana viimeisen kilometrin ratkaisuja kehittävä EU-hanke URBANE sekä yrityskumppaneina A2B, DB Schenker, DHL Express, LMAD (Last-mile Autonomous Delivery) ja Rolan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kokeilu kestää elokuun loppuun saakka.
Lähijakelukeskus on avoinna asiakkaille DHL Expressin asiakaspalvelupisteen aukioloaikoina maanantaista perjantaihin kello 10.30–17.30.
Keskuksen ideana on karsia meluisimpien polttomoottoriajoneuvojen määrää keskustassa. Hankkeessa mukana olevan DB Schenkerin lähetykset tuodaan suuremmilla pakettiautoilla lähijakelukeskukseen, jossa ne jaetaan A2B:n ja DB Schenkerin kuormapyöriin ja sähköisiin pakettiajoneuvoihin sekä LMAD:in jakelurobotteihin. Logistiikkatoimintojen lisäksi älykkään liikkumisen palveluita tarjoava Rolan korjaa ja lataa lähijakelukeskuksessa yhteiskäyttöisiä, sähköisiä pyöriä ja potkulautoja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Asukaskyselymme ovat osoittaneet, että helsinkiläiset toivovat joustavaa palvelua, ympäristöystävällisiä kuljetuksia sekä asiakaspalvelupisteitä. Näihin tarpeisiin pyrimme vastaamaan lähijakelukeskuksen avulla”, toteaa kokeilua koordinoivan Forum Virium Helsingin projektipäällikkö Matias Oikari.
Nyt alkaneessa kokeilussa testataan, kuinka useita toimintoja yhdistävä lähijakelukeskus toimii osana logistiikkaketjua tiiviisti rakennetussa kaupunkiympäristössä ja kuinka keskus voisi mahdollistaa entistä ympäristöystävällisempiä kuljetusmuotoja kaupunkijakelussa etenkin Helsingin keskustan suuntaan.
”Kokeilun toimintamalli ei ainoastaan tehosta pakettijakelua ja vähennä turhia ajomatkoja, vaan myös vähentää päästöjä korvaamalla perinteiset pakettiautot ekologisemmilla vaihtoehdoilla. Helsingin kaupungin voittoa tavoittelemattomana innovaatioyhtiönä haluamme edistää eri toimijoiden yhteistyötä päästövähennysten saavuttamiseksi”, Oikari sanoo.
Aiemmin joulukuussa 2023 Ruoholahdessa ja Jätkäsaaressa kokeiltu puhuva Helsinki Robot (HeRo) saa uudessa kokeilussa jakelukaverikseen pienemmän NeRon (No emissions Robot). Autonomiset robotit ovat kuin liikkuvia pakettilokeroita. Niiden kautta keskuksen lähellä asuvat voivat nyt tilata kuljetuksen kotinsa lähelle koko kesän ajan.e
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »