Helmikuun lopulla kuultiin Applen lopettaneen noin vuosikymmenen kestäneen projektinsa oman sähköauton kehittämiseksi.
Apple päätti lopulta Project Titan -projektinsa ilman mitään mainittavaa lopputulosta. Viime vaiheessa projektissa oli noin 2 000 työntekijää, joista osan Apple on ohjannut nyt tekoälykehityksen pariin ja muutkin voivat hakea muita tehtäviä Applelta ennen irtisanotuksi tulemistaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen autoprojekti käynnistyi vuonna 2014. Lyhyesti yhteenvedettynä projektin voidaan todeta aluksi keskittyneen kehittämään täysin itseajavaa, uudenlaista autoa ilman polkimia tai ohjauspyörää. Kun tämän onnistuminen kohtuullisessa ajassa ei näyttänyt mahdolliselta, kunnianhimo projektissa laski kohti tavanomaisempaa sähköautoa. Lopulta Applella ei nähty lisäarvoa sen lähtemisessä mukaan automarkkinoille, ja kymmenen vuoden ajan jatkunut projekti päätettiin lopettaa.
Matkan varrella Apple kävi monia keskusteluja myös kumppanuuksista Apple-auton kehittämiseksi ja valmistamiseksi, ja erityisesti näistä Bloombergin raportti kertoo nyt lisää.
Applen kerrotaan yrittäneen tosissaan neuvotella kumppanuutta Mercedes-Benzin kanssa Apple-auton tuotannosta. Keskustelut etenivät pidemmälle monien kuukausien aikana ja molemmissa yhtiöissä kumppanuuden eteen paiskittiin raportoidusti kunnolla töitä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lopulta kumppanuus Mercedes-Benzin kanssa kaatui nähtävästi ainakin osaltaan siihen, että Mercedes-Benz olisi halunnut hyödyntää Applen itseajamisen alustaa myös omissa autoissaan. Samanaikaisesti Applella kasvoi luottamus omaan osaamiseen, ja se päätti edetä yksin.
Aiemmin vuosien varrella on raportoitu monista muistakin Applen keskusteluista eri autonvalmistajien kanssa.
Bloombergin raportissa näistä nostetaan esiin nyt Ford, Tesla ja McLaren.
Fordin kanssa Applen kerrotaan keskustelleen Apple-auton myymisestä sen Lincoln-brändin alla, mutta tältä osin keskustelut eivät edenneet varhaista tapaamista pidemmälle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aikanaan Apple kävi neuvotteluja myös Teslan ostamisesta, mutta lopulta toimitusjohtaja Tim Cookin raportoidaan tehneen päätöksen yritysostoa vastaan. Myöhemmin Applen johtajien kerrotaan tavanneen Muskin kanssa uudelleen liittyen muuhun yhteistyöhön, kuten akkujen ostamiseen Teslalta.
Kenties lähimpänä merkittävää peliliikettä Apple oli McLarenin kanssa. Bloombergin mukaan Apple oli lähellä ostaa brittiläisen McLarenin, joka on tullut tunnetuksi urheiluautoistaan ja Formula 1 -tallistaan. Huhut Applen ja McLarenin välisestä kaupanteosta nousivat julkisuuteen jo vuonna 2016. Vielä tuolloin Applen design-johtajana työskennellyt britti Jony Ive olisi saanut McLarenin oston myötä uuden design-studion Lontooseen autoprojektin parissa työskentelemiseksi.
Lopulta kuitenkaan McLaren-diilikään ei toteutunut.
Kaiken kaikkiaan raportin mukaan Applen autoprojektia vaivasi eräänlainen päättämättömyys ja monet suunnanvaihdokset. Alkuperäinen idea oli kunnianhimoinen, mutta lupauksia ei pystytty lunastamaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Projektin aikana Applen kerrotaan muun muassa kehittäneen prototyypin valkoisesta tila-autosta, jossa oli pyöristetyt sivut, lasikatto, liukuovet, sävyä automaattisesti vaihtavat ikkunat ja valkoreunaiset renkaat. Autossa olisi ollut suurikokoinen näyttö, tehokas äänijärjestelmä ja makuuasentoon kaatuvat penkit, joiden ansiosta sisusta näytti kuin klubilta. Tässä autossa ei olisi ollut ohjauspyörää tai polkimia, vaan tarvittaessa autoa olisi ohjattu käsin pelikonsolityyppisellä ohjaimella tai iPhone-sovelluksella. Pääasiassa auton olisi pitänyt hoitaa ajaminen täysin itse tason 5 itseajavana autona. Tietyissä tilanteissa auton olisi voinut ohjata pulasta pois Applen etähallintakeskus.
Itseajamisen Apple olisi voinut tarjota kuukausimaksullisena palveluna auton omistajille.
Suuri kompastuskivi Applen autoprojektissa oli lopulta se, etteivät vuosikymmenen takaiset toiveet itseajamisen kehittymisestä ole laajemminkaan toteutuneet.
Applekin käytti paljon aikaa ja rahaa oman itseajamisen teknologiansa kehittämiseen. Apple on testannut vuosien ajan muun muassa Lexus-katumaastureihin rakennettuna omia ratkaisujaan julkisilla kaduilla ja teillä. Teknologia ei kuitenkaan kehittynyt toivotulla tavalla.
Vielä viime vuonna Apple muutti autoprojektinsa suuntaa kehittämään sähköautoa, joka olisi itseajava vain käytännössä nykyistä Teslan Autopilotia vastaavalla tasolla. Tällaisella autolla Applella ei kuitenkaan nähty olleen lopulta riittävästi erottautumisen mahdollisuuksia markkinoilla, joiden kilpailu on jatkuvasti kiristymään päin.
Lopulta vuosikymmenen jälkeen 26. helmikuuta Applen autoprojektia viimeksi vetänyt Kevin Lynch sekä operatiivinen johtaja Jeff Williams ilmoittivat Project Titanin henkilöstölle projektin päättymisestä asiaa sen enemmin perustelematta. Apple päätti lopettaa noin miljardin dollarin hassaamisen vuodessa auton kehitystyöhön.
Aikanaan Apple-auto oli ollut jo Applen vuonna 2011 kuolleen perustajan Steve Jobsin visio.
Bloombergin raportin mukaan vuoden 2008 finanssikriisin pyörteissä Jobsin kerrotaan heittäneen ilmoille jopa ajatuksen General Motorsin ostamisesta pikkahinnalla sen ajauduttua taloudellisiin ongelmiin.
iPodin kehittäjänä tunnettu ja myös iPhone-projektissa alusta asti mukana ollut Tony Fadell vahvisti hänen ja Jobsin puhuneen siitä, millaisesta autosta tulisi uuden sukupolven vastine Volkswagen Kuplalle. Lopulta Jobsin vielä eläessä Apple keskittyi iPhonen nousukiidon tukemiseen, ja Jobs päätti ettei ollut oikea aika käynnistää autoprojektia.
Lopulta muutamaa vuotta Jobsin kuoleman jälkeen autoprojekti lähti liikkeelle, mutta lopulta siitä ei tullut jatko-osaa Applen menestystarinaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »