Honor esitteli sunnuntaina 25. helmikuuta omassa lanseeraustilaisuudessaan Barcelonassa ennen Mobile World Congress -messuja kansainvälisesti uuden vuoden 2024 huippupuhelimensa Magic6 Pron sekä muita uutuuksia.
Magic6 Pro on saapumassa myyntiin maaliskuussa, ja muun muassa sen voimin Honorin tavoitteena on jatkaa kasvuaan Euroopassa.
Honor Magic6 Pro
- Android
- Lasi tai tekonahka + alumiini
- 6,80" AMOLED HDR10+ -näyttö
- Sormenjälkilukija näytössä 3D-kasvojentunnistus
- 50 + 50 + 180 Mpiks. kamera
- Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 -piiri
- 5600 mAh akku
Vuonna 2023 Honor kasvoi Euroopassa yli 200 prosenttia. Maanantaina medioiden ryhmähaastattelussa Barcelonassa Honorin toimitusjohtaja George Zhao totesi kasvun näyttävän jatkuvan yli 100 prosentin vauhtia tänäkin vuonna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Eurooppa on Honorin toinen kotimarkkina”, George Zhao kommentoi mobiilialan vuotuisen, Euroopassa järjestettävän suurtapahtuman yhteydessä.
Honor aloitti käytännössä tyhjästä uudelleen irtauduttaan Huaweista uuteen omistukseen kolmisen vuotta sitten. Euroopan älypuhelinmarkkinoille yhtiö palasi syksyllä 2021.
Nyt Honor on noussut jälleen Euroopassa suurimpien älypuhelinmerkkien TOP5-joukkoon. Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan Honorin toimitukset Eurooppaan kasvoivat loka-joulukuussa 116 prosentilla vuotta aiemmasta 1,1 miljoonaan, jolla irtosi 3 prosentin osuus markkinoiden viidenneksi suurimpana merkkinä Applen, Samsungin, Xiaomin ja Motorolan jälkeen. Honor kasvoi TOP5-joukosta selvästi nopeimmin samalla, kun Samsungin ja Xiaomin toimitukset olivat laskussa loppuvuonna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Honorista rakennetaan toimitusjohtajan mukaan premium-brändiä, joka kilpailee Applen ja Samsungin kanssa. ”Eurooppa ei tarvitse uutta matalan tason brändiä”, George Zhao totesi haastattelussa.
Lisäksi toimitusjohtaja näkee Honorin vahvistavan kilpailua lisäämällä ja omilla innovaatioillaan koko alan kehitystä.
Toistaiseksi Honor on itsenäisenä yhtiönä menestynyt älypuhelimissa parhaimmin kotimarkkinoillaan Kiinassa, jossa se on käväissyt jopa markkinajohtajana. Jatkossa Honor aikoo vahvistaa muiden, Kiinan ulkopuolisten markkinoiden osuutta myynnistään.
”Kolmen vuoden päästä yli 50 prosenttia myynnistämme tulee muilta markkinoilta”, toimitusjohtaja George Zhao ennustaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alkuvaiheessa älypuhelinmarkkinoille palattuaan Honorin resurssit ovat olleet vielä osittain rajalliset, mikä on näkynyt tuotteiden myöhempinä lanseerauksina kansainvälisesti Kiinaan verrattuna.
Yksi esimerkki tästä on taittuvanäyttöinen Honor Magic V2, joka julkaistiin Kiinassa jo heinäkuussa 2023, mutta tuli Euroopassa myyntiin vasta helmikuussa 2024.
Julkaisunopeuden osalta toimitusjohtaja lupasikin Honorin edelleen pyrkivän parempaan. ”Honor on jo parantanut saatavuutta ja mallien määrää huomattavasti viime vuonna. Tuomme jo melkein kaiken myös globaaleille markkinoille.”
Huolimatta viivästyneestä julkaisustaan Magic V2 näyttää myyvän hyvin. George Zhaon mukaan Magic V2:n myynti on ylittänyt sen alkuvaiheessa Honorin viime vuoden Magic5 Pro -huippupuhelimen myynnin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Erityisesti huomiota Magic V2 on kiinnittänyt ohuudellaan – kyseessä on toistaiseksi maailman ohuin taittuvanäyttöinen puhelin – paksuudeltaan 9,9 millimetriä avattuna ja 4,7 millimetriä avattuna.
Mobile World Congressin yhteydessä George Zhao vahvisti myös Honorilta olevan vuoden 2024 aikana sen ensimmäinen taittuvanäyttöinen simpukkapuhelin sekä älysormus, joten tuotevalikoima on laajenemassa niin puhelinten premium-luokassa kuin myös puettavissa laitteissa täysin uuteen tuotekategoriaan.
Näin Honor panostaa tekoälyyn
Generatiivinen tekoäly nousi raketin lailla teknologia-alan kuumimmaksi trendiksi loppuvuodesta 2022 tapahtuneen ChatGPT:n julkaisun jälkeen.
Sittemmin generatiivinen tekoäly on jatkanut nopeaa kehitystään, ja myös älypuhelimissa se on noussut keskeisemmäksi erityisesti nyt vuonna 2024.
Myös Honor on nostanut tekoälyä esiin uudessa Magic6 Pro -huippupuhelimessaan esitellyssä MagicOS 8.0 -ohjelmistossa.
Honor ei kuitenkaan ole lähtenyt tuomaan tarjolle toistaiseksi yhtä laajasti erilaisia tekoälytoimintoja kuin esimerkiksi mitä Samsungilta on nähty Galaxy AI -nimen alla.
Toimitusjohtaja George Zhao kuvailee Honorin tekoälystrategiaa kaksiosaiseksi, ja tältä osin erilaiseksi kuin muilla puhelinvalmistajilla. Honor keskittyy ensinnä laitteessa toimivaan alustansa tekoälyyn ja sen avulla luotuun aiepohjaiseen käyttöliittymään. Toisaalta Honor integroi mukaan pilvessä toimivia tekoälypalveluja, joita tarjoavat suuret yhtiöt, kuten Google, Meta ja Microsoft.
Honor panostaa merkittävän osuuden liikevaihdostaan tuotekehitykseen, ja merkittävä osa panostuksista ohjautuu nyt tekoälyyn.
”Laitteessa toimiva tekoäly ja pilvitekoäly ovat molemmat erittäin tärkeitä”, kommentoi Zhao.
Itse Honor ei ole tuonut vielä paljoa generatiivisen tekoälyn toimintoja, vaan näissä se näyttää uskovan parhaimpien palvelujen integrointiin.
Sen sijaan Honor pyrkii tekoälyn avulla sujuvoittamaan käyttöä esimerkiksi älykkäämmillä ehdotuksilla ja eri sovellusten yhdistämisellä. Toimitusjohtaja Zhaon mukaan jatkossa tavoitteena on rakentaa käyttöliittymä uudelleen tekoälyn avulla entistä ihmiskeskeisemmäksi ja käyttäjän aikeita ennakoivaksi.
Ensimmäisiä osoituksia tästä on MagicOS 8.0:n uusi Magic Portal -toiminto. Se tunnistaa esimerkiksi osoitteet ja muuttaa ne Google Mapsiin vieviksi linkeiksi. Magic Portal toimii Honorin mukaan muutamina esimerkkeinä yhdessä muun muassa Googlen ja Metan sovellusten ja X:n kanssa. Yhteensä tuettuja merkittäviä sovelluksia on yli sata.
”Uskomme, että tekoäly tulee muuttamaan arkemme”, Honorin toimitusjohtaja George Zhao summaa mitä on odotettavissa teknologian kehittymisen myötä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »