Nokia-puhelimista tähän asti tunnettu suomalainen HMD Global esitteli uutta strategiaansa omassa lanseeraustilaisuudessaan Barcelonassa sunnuntaina ennen Mobile World Congress -messuja.
Vuodesta 2016 asti vain Nokia-brändin tuotteisiin keskittynyt HMD Global ilmoitti alun perin jo syksyllä 2023 merkittävästä strategiamuutoksesta.
HMD:n strategia rakentuu jatkossa usealle brändille, mukaan lukien sen oma HMD-brändi. HMD Original -tuotevalikoiman lisäksi HMD Globalin palettia täydentävät eri lisensointikumppanuudet ja brändiyhteistyöt, joista ensimmäisenä julkistettiin nyt yhteistyö leluyhtiö Mattelin ja Barbie-brändin kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
HMD:lta odotettiin tänään jo ensimmäisten HMD-tuotteiden julkistuksia, mutta näiden kerrottiin olevan tulossa vasta kesällä. HMD julkaisi nyt vasta yltä löytyvän pikselöidyn ennakkokuvan.
Vaikka HMD tuo jatkossa tuotteita omalla brändillä, myös Nokia-puhelimia nähdään yhä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ennakkokuvassa pinkki puhelin on heinäkuussa tuleva Barbie-simpukkapuhelin ja keltainen toukokuussa tuleva ikoninen Nokia-puhelin, joka tuo takaisin klassisen Nokia-puhelimen modernilla twistillä. Ensimmäiset HMD-puhelimet – kuvassa sininen ja harmaa – ovat tulossa heinäkuussa.
Rivien välistä päätellen älypuhelimia HMD:ltä nähdään jatkossa sen oman brändin alla, kun taas Nokia-yhteistyö jatkuu peruspuhelimissa.
HMD-lyhenteen on kerrottu tulevan sanoista Human Mobile Devices, joka kuvaa HMD:n tavoitetta tehdä ihmisläheisiä tuotteita.
HMD-brändistä pyritään rakentamaan Nokia-puhelimia modernimpaa ja rohkeampaa, mikä näkyy myös puhelinten muotoilussa. Design on värikäs, ja näyttää muiden ennakkokuvien perusteella muistuttavan muodoiltaan takavuosien Nokian Lumia-puhelimia tavalla, jota ei ole aiemmin HMD Globalilta nähty.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Erityisenä kohderyhmänä HMD-puhelimille ovat nuoret.
Viime aikoina jo Nokia-puhelimista tutulla tavalla HMD Global keskittyy yhä myös puhelintensa helppoon korjattavuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. HMD:n mukaan viime vuonna sen Euroopassa myydyistä puhelimista jo 1/4-osa oli helposti itse korjattavia, ja tänä vuonna luvun uskotaan nousevan 3/4-osaan. Maailmanlaajuisesti osuuden odotetaan yltävän puoleen.
Heinäkuussa tulevassa HMD-puhelimessa on panostettu entistäkin helpompaan korjattavuuteen mitä tulee näytön vaihtamiseen entistä vähemmillä vaiheilla.
”Vuosi sitten esittelimme HMD:n ensimmäisen itsekorjattavan puhelimen ja saimme loistavan vastaanoton. Nyt haluamme asettaa itsellemme uusia tavoitteita ja viedä korjattavuuden käsitystä yhä eteenpäin. Yhä useammat ihmiset etsivät helposti korjattavia laitteita, jotta he voisivat pitää puhelimensa käytössä pidempään – säästää vaivaa ja rahaa korjauksissa. Olemme innoissamme siitä, että voimme tehdä tästä prosessista mahdollisimman helpon tästä kesästä alkaen,” sanoo James Robinson, HMD:n varatoimitusjohtaja, Eurooppa, Amerikka ja Enterprise.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uutena avauksena HMD esitteli myös HMD Fusionin, joka tulee mahdollistamaan ulkopuolisille lisävarustevalmistajille ja kehittäjille erilaisia lisäominaisuuksia tarjovien kuorten valmistamisen HMD-puhelimiin. Jo tänään HMD julkaisi saataville suunnittelutiedostoja ja ohjelmistointegraatiota koskevia tietoja kehitystyön aloittamiseksi.
Mahdollisuuksia lisäosissa on HMD:n mukaan loputtomasti. Innovaatioita voivat olla suurempi akku, trendikäs kuori, puhelimen muuttaminen vähittäismyyntipäätteeksi, viivakoodiskanneriksi tai jopa mobiiliksi lääkinnälliseksi laitteeksi.
Vastaavia ideoita on nähty aiemmin usealta älypuhelimistajalta, lopulta kuitenkin vähäisin tuloksin. Myös suomalaisen Jollan älypuhelimessa oli aikanaan lähes vastaava The Other Half -konsepti.
”Seitsemänvuotisen matkamme aikana olemme saavuttaneet yhdessä paljon. Suunnitelmana on tehdä vielä enemmän nyt, kun esittelemme maailmalle uuden HMD:n. Haluamme olla positiivisen ja kannattavan muutoksen suunnannäyttäjä monibrändistrategiallamme: kehitämme uusia HMD-alkuperäislaitteita, luomme Nokia-puhelimia ja teemme yhteistyötä tunnettujen kumppaneiden kanssa”, sanoo Jean-Francois Baril, HMD:n perustaja ja toimitusjohtaja.
Nähtäväksi jää, miten HMD uudella strategiallaan menestyy. Vuosi 2022 oli yhtiölle vaikea, mutta nyt Barcelonassa HMD kertoi parantaneensa operatiivista kannattavuuttaan merkittävästi ja tehneensä vuonna 2023 voitollisen tuloksen. Tämän menestyksen on mahdollistanut HMD:n mukaan uusi, energinen johtaminen, strategiaan keskittyminen, ketteryys ja kustannusten tarkka seuranta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »