Sittemmin Applen esittelemät muutokset ovat olleet eri tahojen toimesta ankaran kritiikin kohteena. Esimerkiksi Spotify sekä eri sovelluskehittäjien yhteenliittymä Coalition for App Fairness ovat haukkuneet muutoksia riittämättömiksi, tai jopa kiristykseksi.
Nyt Financial Times raportoi kulissien takana Microsoftin sekä Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin omistaja tunnetun Meta Platformsin lobbaavan Euroopan komissiota, jotta se hylkäisi Applen esittelemät muutokset ja toteaisi ne riittämättömiksi digimarkkinasäädöksen vaatimusten toteuttamiseksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen esittelemissä muutoksissa EU-alueelle se sallii jatkossa iPhonessa vaihtoehtoiset sovelluskaupat vapauttaen näin sovellusten jakelun, minkä lisäksi Applen omassa App Storessakin jaettavat sovellukset voivat jatkossa hyödyntää muita maksutapoja kuin Applen digitaalisen sisällön myyntiin, vapauttaen maksutavan valinnan. Apple on kuitenkin asettanut näiden mahdollisuuksien hyödyntämiselle erinäisiä rajoituksia, joista tärkeimpänä uudet liiketoimintaehdot.
Käytännössä Apple on suunnitellut esittelemänsä uudet digimarkkinasäädöksen vaatimusten täyttämiseen räätälöidyt ehtonsa niin, että ne asettavat selkeitä haasteita menestyvien vaihtoehtoisten sovelluskauppojen syntymiselle.
”Ensimmäiset askeleet, jotka Apple on esitellyt, ovat meille erittäin kohtuuttomia luodaksemme mielekkään vaihtoehdon yhdelle kaupalle, joka on saatavilla maailman suurimmilla pelialustoilla, jotka ovat matkapuhelimia”, kommentoi Microsoft Gamingin johtaja Phil Spencer. ”Joten jatkamme yhteistyötä sääntelyviranomaisten kanssa avataksemme enemmän.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös Metan perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg haukkui aiemmin Applen muutokset niin raskaiksi, ettei näe sovelluskehittäjien siirtyvän niihin. Zuckerbergin mukaan Applen esittelemät muutokset ovat myös ”ristiriidassa sen kanssa mikä EU:n sääntelyn tarkoituksena oli”.
Euroopan komissio tulee ottamaan vasta Applen muutosten toteuduttua aikanaan kantaa siihen, onko Applen toiminta digimarkkinasäädöksen mukaista. Kiistely asian ympärillä on siis lähes varmasti jatkumassa – ja saattaa kärjistyä.
Applen mukaan se on käyttänyt ”kuukausia keskusteluissa Euroopan komission kanssa” digimarkkinasäädöksestä ja sen suunnitelma heijastaa satojen Applen työntekijöiden kymmenien tuhansien työtuntien panosta asian eteen.
Digimarkkinasäädöksen rikkomisesta Euroopan komissio voi määrätä jopa 10 prosenttiin liikevaihdosta yltävät sakot – ja toistuvista rikkomuksista rangaistus voidaan tuplata jopa 20 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sovellusmarkkinointi- ja pelialaa läheisesti seuraava itsenäinen analyytikko Eric Seufert kommentoi Financial Timesille Applen ”kokeilevan mitä heidän sallitaan tekevän” digimarkkinasäädöksen alla. ”Kysymys on tuleeko Euroopan komissio hyväksymään – itse uskon, etteivät tule..
Applen toistaiseksi esittelemissä muutoksissa erityiseksi ongelmaksi on noussut uusi Core Technology Fee -maksu, joka on osa uusia EU-alueen liiketoiminnallisia ehtoja.
Jos kehittäjä haluaa jatkossa tuoda iPhone-sovelluksensa saataville vaihtoehtoisesta sovelluskaupasta tai hyödyntää muita maksutapoja sovelluksessaan digitaalisen sisällön myyntiin, tulee kehittäjän hyväksyä Applen uudet EU-alueen liiketoiminnalliset ehdot.
Uusien ehtojen mukaan toimittaessa Apple perii jatkossa App Storen kautta jaettujen sovellusten osalta EU-alueella 17 prosentin tai 10 prosentin komission digitaalisten sisällön myynnistä, huolimatta valitusta maksutavasta. Sovellukset voivat siis tarjota vaihtoehtoisia maksutapoja, mutta komissio Applelle on sama käytetystä maksutavasta huolimatta. Alennettu 10 prosentin komissio koskee yli vuoden jatkuneita tilauksia sekä pieniä sovelluskehittäjiä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi, Applen maksutavalla sovelluksissa suoritetuista maksuista Apple perii 3 prosentin lisäkomission.
Uutena lisäyksenä, joka onkin aiheuttanut eniten parranpärinää, osana uusia ehtojaan Apple esitteli kuitenkin vielä Core Technology Fee -maksun. Jatkossa uudet ehdot valinneiden kehittäjien tulee maksaa sovelluksensa miljoonan ilmaisen asennuksen vuotuisen rajan ylityttyä Applelle 0,50 euron maksu jokaisesta vuotuisesta sovelluksen ensimmäisestä asennuksesta käyttäjätiliä kohden. Asennuksiksi lasketaan myös päivitykset.
Monia sovellus- ja pelikehittäjiä voikin houkutella pysyminen vanhassa mallissa.
Apple tarjoaa edelleen kehittäjille vaihtoehtona myös vanhan tutun komissiorakenteensa, jossa se ottaa 30 tai 15 prosentin komission sovellusten myyntihinnasta ja sovelluksen sisäisistä ostoista Applen maksutavalla. Jos kehittäjä valitsee vanhoissa ehdoissa pysymisen, mikään ei muutu: sovellusta ei voi tuoda tarjolle muun kaupan kautta eikä se voi sisältää vaihtoehtoista maksutapaa, eikä uusi Core Technology Fee -maksu koske vanhalla mallilla jatkavia sovelluksia. Kahden eri mallin välillä ei voi hyppiä: jos kehittäjä valitsee käyttöön uudet ehdot, ei niistä voi palata vanhoihin.
Lisäksi, edellä mainittu Core Technology Fee -maksu koskee suoraan heti ensimmäisestä asennuksesta alkaen vaihtoehtoisia sovelluskauppoja, eli ne itsessään eivät hyödy ilmaisista ensimmäisestä miljoonasta asennuksesta muiden sovellusten tavoin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »