Älypuhelintoimitukset Euroopassa, Venäjä pois lukien, laskivat kolmella prosentilla vuotta aiemmasta vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä, kertovat tutkimusyhtiö Canalysin tilastot.
Canalys kertoo Euroopassa toimitetun 37,8 miljoonaa älypuhelinta.
Apple palasi loppuvuonna 2023 Euroopan suurimmaksi älypuhelinbrändiksi seitsemän vuosineljänneksen tauon jälkeen. Apple nappasi vaatimattomalla 1 prosentin kasvulla ja 12,4 miljoonan iPhonen toimituksilla 33 prosentin markkinaosuuden sille vahvalla vuoden viimeisellä neljänneksellä uuden iPhone-sukupolven lanseerauksen jälkeen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Euroopan TOP5-kärjestä älypuhelinvalmistajista vuotta aiemmasta laskivat Samsungin ja Xiaomin toimitukset. Samsungin toimitukset laskivat 12 prosentilla 10,8 miljoonaan ja Xiaomin 10 prosenttia 6,0 miljoonaan.
Samalla vahvaa kasvua saavuttivat Motorola ja Honor.
Motorolan toimitukset kasvoivat 73 prosentilla 2,0 miljoonaan ja Honorin enemmän kuin tuplaantuivat 116 prosentin kasvulla 1,1 miljoonaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Korkean hintaluokan älypuhelimet nappasivat ennätysosuuden Euroopan markkinoista vuoden 2023 viimeisellä vuosineljänneksellä. Lähes 40 % älypuhelintoimituksista oli hinnaltaan 800 dollaria tai enemmän”, kommentoi Canalysin analyytikko Runar Bjørhovde. ”Huippuluokan dominointia vauhditti pääasiassa vahva iPhone 15 Pron kysyntä sekä tasaiset Galaxy S -sarjan volyymit ja kasvava Google Pixel.”
”Kolmen suurimman jälkeen toimijoiden joukko muuttui dramaattisesti vuonna 2023, ja muutaman valitun toimijan voimakas kasvu kompensoi markkinoiden yleisen laskun”, kommentoi Canalysin tutkimusanalyytikko Brandon Gurney. ”Motorola oli vahvimmin kasvava toimija vuonna 2023, ja se keskittyi turvaamaan kohdennettuja asemia mobiiliverkko-operaattoreilla läpi alueen kasvaen koko vuoden ajan. Motorolan jälkeen HONOR pääsi ensimmäistä kertaa Euroopan viiden parhaan joukkoon neljännellä vuosineljänneksellä ja saavutti tärkeän virstanpylvään markkinapotentiaalin osoittamisessa, kun se etenee kohti listautumisantia.
Motorolan ja Honorin kasvu pudotti TOP5-joukosta pois OnePlus-brändistä Suomessa paremmin tunnetun Oppon. Sen kehitystä hidasti muun muassa tapahtunut vetäytyminen tietyiltä markkinoilta johtuen vielä loppuvuonna kesken olleesta patenttikiistasta Nokian kanssa.
”Kilpailu on ollut kovaa viime vuosina, mutta se vain kovenee vuonna 2024”, Gurney lisäsi. ”OPPO, vivo ja realme pyrkivät ottamaan takaisin markkinaosuuttaan saatuaan ratkaisun patenttikiistansa Nokian kanssa. HMD pyrkii parantamaan asemaansa äskettäin lanseeratulla omalla alabrändillään, joka on suunnattu erityisesti eurooppalaisille kuluttajille ja kanavakumppaneille. Lisäksi Nothingin ja TRANSSIONin brändien kasvava jalanjälki ruokkii entisestään kilpailuympäristöä ja tarjoaa kuluttajille lukuisia erinomaisia vaihtoehtoja tulevina vuosina.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuonna 2024 Canalys odottaa Euroopan älypuhelinmarkkinan palaavan yksinumeroiseen, eli alle 10 prosentin, kasvuun.
Pandemiabuumin aikana ostetut puhelimet ovat esimerkiksi tulossa uusimisikään, minkä uskotaan kiihdyttävän myyntiä jatkossa, vaikka taloustilanne ja heikko kuluttajaluottamus aiheuttivatkin edelleen haasteita.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »