Yli 2,6 miljoonan suomalaisen käyttämä MobilePay-sovellus uudistui 23. tammikuuta, kun uusi MobilePay-sovellus korvasi vanhan sovellusversion, joka samalla lakkasi toimimasta.
Taustalla sovelluksen uudistumisessa on yritysjärjestely. Tanskalaisen Danske Bankin perustama MobilePay yhdistyi norjalaisen Vippsin kanssa marraskuun 2022 alussa Vipps MobilePayksi, ja vuodesta 2023 alkaen toimintoja on yhdistetty. Jo alkujaan kerrottiin yhdistyneen yrityksen suunnitelmana olevan siirtyminen Vippsin teknologia-alustalle.
MobilePay-sovelluksen uudistuksessa käytännössä Vippsin vain vähän hienosäädetty sovellus korvasikin vanhan tutun MobilePayn, vaikka sovelluksen ja palvelun nimenä Suomessa säilyikin yhä MobilePay.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
MobilePayn uudistumisen yhteydessä polemiikkia aiheutti muun muassa se, ettei vanhassa sovelluksessa tehtyjä maksupyyntöjä siirretty uuteen. Lisäksi nimen esittämiseen MobilePayssa tullut muutos on puhuttanut. MobilePay esittää nyt vahvaan tunnistautumiseen perustuen käyttäjän koko virallisen nimen. Tämän on tarkoitus auttaa vähentämään huijauksia, kun maksujen vastapuolen oikea nimi tulee tietoon, mutta toisaalta huolta on aiheuttanut mahdollisuus etsiä salattujenkin numeroiden omistajien nimiä MobilePayn kautta, jos he sen käyttäjiksi ovat liittyneet.
Pienet haasteet merkittävässä sovellusuudistuksessa ovat ymmärrettäviä ja nimien esittämisen uudistus kokonaisuuden kannalta parannus entiseen, mutta samalla selkeää on, että uusi, vanhan korvannut MobilePay-sovellus on monella tavalla surkea uudistus käytettävyyden kannalta.
MobilePay on monille keskeinen sovellus, jota tulee parhaimmillaan arjessa käytettyä jopa päivittäin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Valitettavasti MobilePayn käyttäjät tuntuvat uudistuksessa unohdetun samalla, kun suurella innolla on lähdetty uudistamaan teknologia-alustaa yhtenäiseksi saman omistajan eri palveluissa. Käyttäjät on laitettu opettelemaan uutta käyttölogiikkaa uudessa sovelluksessa, eivätkä uudet ratkaisut todellakaan vaikuta entistä paremmilta.
Edelleen nyt jo hetken totuttelun jälkeenkin uuden MobilePay-sovelluksen surkea suunnittelu iskee kasvoille heti sovelluksen käynnistämisen jälkeen.
Vanhassa MobilePay-sovelluksessa pääsi heti sovelluksen kotinäkymästä syöttämään lähetettävän tai pyydettävän summan. Vasta halutun summan asettamisen jälkeen oli myös helppoa vaihtaa pyytämisen tai lähettämisen välillä, eikä valintaa tarvinnut vaihtaa etukäteen.
Uudessa MobilePayssa sen sijaan kotinäkymässä on yläreunassa listattuna tilit ja kortit sekä mahdollisuus niiden lisäämiseen. Nämä tiedot harvalla käyttäjällä muuttuvat kovin nopeasti, joten niihin tärkeässä kotinäkymässä käytetty tila tuntuu tuhlaukselta. Seuraavana kotinäkymässä on Sinulle-nostonäkymä, jossa näyttää näkyvän enemmän tai vähemmän turhia kehotuksia – varsinkin sovellukseen jo tottuneille. Sen jälkeen kotinäkymän alareunassa näkyvät viimeisimmät tapahtumat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uuden MobilePay-sovelluksen kotinäkymän alalaidan kelluvista painikkeista pääsee lähettämään tai pyytämään rahaa. Aiemmasta poiketen tehtyä lähetä/pyydä-valintaa ei voi enää muuttaa henkilön valitsemisen jälkeen, vaan jos näin haluaa tehdä, täytyy palata alkuun. Toki useimmiten tämä ei ole ongelma, mutta silti on todettava aiemmin tämän olleen mahdollista.
Erityisen selkeä heikennys MobilePayn käytettävyyteen on tullut pyydettäessä kertaluontoisesti rahaa useammalta kuin yhdeltä henkilöltä esimerkiksi vaikkapa ravintolalaskun jakamiseksi. Aiemmin oli mahdollista lisätä tavalliseen rahapyyntöön useita henkilöitä ja tarvittaessa itsensäkin maksajaksi, jolloin kokonaissumma jakaantui eri henkilöiltä halutulla pyydettäväksi. Mahdollista oli lisäksi tarvittaessa säätää summia halutulla tavalla muuksi kuin tasajaoksi.
Uudessa MobilePay-sovelluksessa edellä mainittu ei enää onnistu.
Lisäyksenä uudessa MobilePayssa esiteltiin Kuluporukka-toiminto, joka vastaa idealtaan MobilePayn edesmennyttä erillistä, aiemmin lopetettua WeShare-sovellusta. Uuden kuluporukan luominen ja päättäminen on kuitenkin huomattavasti aiempaa raskaampaa jonkin yksittäisen laskun jakamiseksi verrattuna aiempaan näppäryyteen. Kuluporukka on suunniteltu ennemminkin ryhmän useampien yksittäisten kulujen niputtamiseen ja pyytämiseen sitten kerralla osallistujilta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jollei halua luoda kuluporukkaa vain yksittäisen laskun jakamiseksi useammalle henkilölle, tulee uudessa MobilePay-sovelluksessa pyynnöt lähettää erikseen käsin syöttämällä kullekin henkilölle, jolta rahaa haluaa.
Yksi erikoisuus uudessa MobilePay-sovelluksessa on ainakin toistaiseksi myös mahdottomuus valita erikseen oletusmaksutapaa. Sen sijaan maksutavat esitetään niille annetun nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä. Jos siis haluaa jonkin maksutavan ensisijaiseksi, tulee sen nimeä muuttaa niin, että se tulee ennen muita aakkosissa. Ei kovin kätevää! Kaupassa, sovelluksessa tai verkkokaupassa maksettaessa oletuksena tosin on valittuna viimeksi käytetty maksutapa.
Rahan nopeaan ja kätevään siirtämiseen uusi MobilePay-sovellus on kokonaisuutena entistä huonompi.
Oikeastaan ainoa parannus, joka uudesta sovelluksesta vanhaan nähden tältä osin tulee mieleen, on oman QR-koodin esittämisen ja QR-koodin skannaamisen näkyvät, suurikokoiset pikavalinnat kotinäkymässä. Esimerkiksi käytettyä tavaraa ostettaessa noudon yhteydessä myyjän puhelimen näytöltä on näppärää vain skannata QR-koodi ilman tarvetta puhelinnumeron luettelemiselle ja näpyttelylle sovellukseen.
Sujuvaan rahan siirtämisen, lähettämisen ja pyytämisen käyttökokemukseen ei ehkä ole jaksettu uudessa MobilePay-sovelluksessa paneutua niin pieteetillä, koska kuluttajien välisistä rahansiirroistahan MobilePay ei tienaa. Ne ovat vain houkutin sovelluksen käyttöönotolle. Sen sijaan tuloja Vipps MobilePaylle kertyy, kun MobilePayta käytetään maksamiseen yrityksille, verkkokaupoissa tai sovelluksissa. Tältä osin uusi sovellus ei olekaan yhtä paha pettymys kuin kömpelömmäksi muuttuneiden rahansiirtojen osalta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »