Myöskään Microsoftilla ei tykätä Applen 25. tammikuuta esittelemistä muutoksista, joilla se aikoo saattaa iPhonen, App Storen ja selainten osalta tuotteensa ja palvelunsa Euroopan digimarkkinasäädöksen mukaisiksi sen 7. maaliskuuta koittavaan aikarajaan mennessä.
Applen esittelemissä muutoksissa EU-alueelle se sallii jatkossa iPhonessa vaihtoehtoiset sovelluskaupat vapauttaen näin sovellusten jakelun, minkä lisäksi Applen omassa App Storessakin jaettavat sovellukset voivat jatkossa hyödyntää muita maksutapoja kuin Applen digitaalisen sisällön myyntiin, vapauttaen maksutavan valinnan. Apple on kuitenkin asettanut näiden mahdollisuuksien hyödyntämiselle erinäisiä rajoituksia, joista tärkeimpänä uudet liiketoimintaehdot.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Microsoftin on raportoitu aiemmin, jo alkuvuodesta 2023, suunnittelevan EU:n digimarkkinasäädöksen myötä suunnittelevan omaa vaihtoehtoista, peleihin keskittyvää sovelluskauppaa Applen laitteille, ja suunnitelmana oli kaupan julkaisu vuoden 2024 aikana.
Applen EU-sääntelyn tekemät muutokset lähtökohtaisesti mahdollistaisivat vaihtoehtoisen sovelluskaupan iPhonessa, mutta Microsoftilla ei olla tyytyväisiä.
”Uskomme, että rakentavat keskustelut edistävät muutosta ja etenemistä kohti avoimia alustoja ja lisää kilpailua. Applen uusi politiikka on askel väärään suuntaan, Microsoftin Xbox-johtaja Sarah Bond kommentoi jakaen samalla eteenpäin Spotifyn toimitusjohtajan Daniel Ekin esittämän kitkerän kritiikin Applen muutoksia kohtaan. ”Toivomme, että he kuuntelevat palautetta ehdotetusta suunnitelmastaan ja työskentelevät kohti osallistavampaa tulevaisuutta kaikille”, jatkaa Microsoft-johtaja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tarkemmin Microsoft ei ole kommentoinut sitä, mihin se on Applen esittämissä muutoksissa tyytymätön.
Jo lähtökohtainen ongelma toki on, että digimarkkinasäädös edellyttää Applelta vaihtoehtoisten sovelluskauppojen sallimista vain iPhoneissa, ei iPadeissa, joiden iPadOS on katsottu erilliseksi alustaksi, jolle ei sen käyttäjämäärän rajallisuuden takia ole asetettu samoja vaatimuksia iPhonen iOS:lle. Ja tietenkin toki Euroopan unionin digimarkkinasäädös koskee vain EU-aluetta, eikä mitenkään muuta maailmaa.
Lisäksi, Apple on suunnitellut esittelemänsä uudet digimarkkinasäädöksen vaatimusten täyttämiseen räätälöidyt ehtonsa niin, että ne asettavat selkeitä haasteita menestyvien vaihtoehtoisten sovelluskauppojen syntymiselle.
Jos kehittäjä haluaa tuoda iPhone-sovelluksensa saataville vaihtoehtoisesta sovelluskaupasta tai hyödyntää muita maksutapoja sovelluksessaan digitaalisen sisällön myyntiin, tulee kehittäjän hyväksyä Applen uudet EU-alueen liiketoiminnalliset ehdot.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uusien ehtojen mukaan toimittaessa Apple perii jatkossa App Storen kautta jaettujen sovellusten osalta EU-alueella 17 prosentin tai 10 prosentin komission digitaalisten sisällön myynnistä, huolimatta valitusta maksutavasta. Sovellukset voivat siis tarjota vaihtoehtoisia maksutapoja, mutta komissio Applelle on sama käytetystä maksutavasta huolimatta. Alennettu 10 prosentin komissio koskee yli vuoden jatkuneita tilauksia sekä pieniä sovelluskehittäjiä.
Lisäksi, Applen maksutavalla sovelluksissa suoritetuista maksuista Apple perii 3 prosentin lisäkomission.
Uutena lisäyksenä, joka onkin aiheuttanut eniten parranpärinää, osana uusia ehtojaan Apple esitteli kuitenkin vielä Core Technology Fee -maksun. Jatkossa uudet ehdot valinneiden kehittäjien tulee maksaa sovelluksensa miljoonan ilmaisen asennuksen vuotuisen rajan ylityttyä Applelle 0,50 euron maksu jokaisesta vuotuisesta sovelluksen ensimmäisestä asennuksesta käyttäjätiliä kohden. Asennuksiksi lasketaan myös päivitykset.
Monia sovellus- ja pelikehittäjiä voikin houkutella pysyminen vanhassa mallissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple tarjoaa edelleen kehittäjille vaihtoehtona myös vanhan tutun komissiorakenteensa, jossa se ottaa 30 tai 15 prosentin komission sovellusten myyntihinnasta ja sovelluksen sisäisistä ostoista Applen maksutavalla. Jos kehittäjä valitsee vanhoissa ehdoissa pysymisen, mikään ei muutu: sovellusta ei voi tuoda tarjolle muun kaupan kautta eikä se voi sisältää vaihtoehtoista maksutapaa, eikä uusi Core Technology Fee -maksu koske vanhalla mallilla jatkavia sovelluksia. Kahden eri mallin välillä ei voi hyppiä: jos kehittäjä valitsee käyttöön uudet ehdot, ei niistä voi palata vanhoihin.
Lisäksi, edellä mainittu Core Technology Fee -maksu koskee suoraan heti ensimmäisestä asennuksesta alkaen vaihtoehtoisia sovelluskauppoja, eli ne itsessään eivät hyödy ilmaisista ensimmäisestä miljoonasta asennuksesta muiden sovellusten tavoin.
Sinällään mielenkiintoisesti samalla EU-muutoksista kertoessaan Apple muutti viime viikolla suhtautumistaan maailmanlaajuisesti pelien suoratoistosovelluksiin. Tähän saakka Apple on käytännössä rampauttanut pelien suoratoistopalvelut, kuten esimerkiksi Microsoftin tarjoaman, vaatimalla eri pelien tarjoamista erillisten sovellusten muodossa. Jatkossa pelien suoratoistopalvelut sallitaan Apple-laitteissa niin, että ne voivat tarjota koko pelikataloginsa osana yhtä sovellusta. Tästä Microsoft ottanee hyödyn irti Xbox-pilvipelaamisen sovelluksella, mutta muuten Applen esittämät muutokset ovat saattaneet heittää kapuloita rattaisiin Microsoftin sovelluskauppasuunnitelmille.
On toki vielä epäselvää, miten Euroopan unioni tulee suhtautumaan Applen muutoksiin digimarkkinasäädöksen toimeenpanemiseksi. Muun muassa Spotifyn ja kumppaneiden esittämän äänekkään vastustuksen myötä Euroopan komissioon kohdistuu kova paine puuttua Applen toimintaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »