Tieto Frendit-sarjasta tutun Matthew Perryn poismenosta täytti uutiset ja sosiaalisen median 29. lokakuuta, mikä nosti kyseisen sunnuntain vuoden kiireisimmäksi mobiilidatan käyttöpäiväksi.
Tämä selviää DNA:n päiväkohtaisesta vuositilastosta, jossa on listattu loppuaan kohti kääntyneen vuoden päiviä, joina DNA:n kuluttaja-asiakkaiden keskiarvoinen datankulutus mobiili- ja dataverkossa kipusi korkeimmilleen.
Kiinteän datan kulutus huipentui puolestaan marraskuun puolivälin jälkeen, jolloin itärajan tilanne kiristyi. Myös Fortnite-pelin uuden kauden alkaminen marraskuun alussa näkyy tilastoissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
DNA:n kuluttaja-asiakkaat käyttivät keskiarvoisesti eniten mobiilidataa 29. lokakuuta, 19. marraskuuta sekä marraskuun ensimmäisen viikon viimeisinä päivinä. Kiinteän datan suurimmat käyttöpiikit osuvat samoihin jaksoihin, joskin hieman eri järjestyksessä: kiinteässä verkossa vilkkain yksittäinen päivä oli 19. marraskuuta.
Päivädatat on suhteutettu tilaajamääriin, eli tilaajamäärän kasvu ei selitä datamäärän kasvua. DNA:n mukaan syyt lienevät sidoksissa puhuttaviin tapahtumiin, jotka saivat suomalaiset paitsi seuraamaan eri tiedonlähteitä, myös reagoimaan tapahtumiin jollain tavalla. Esimerkiksi mobiilidatan käytön piikkipäivä on sama, jolloin levisi tieto rakastetun Frendit-näyttelijän Matthew Perryn poismenosta.
Frendit on ollut monelle sukupolvikokemus, mikä näkyi sosiaalisen median kanavien täyttymisenä liikutuksesta ja muistelemisesta. Samoin itärajan tilanteen kiristyminen 18.–19. marraskuuta näkyi datankulutuksen kasvuna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Isojen uutistapahtumien seuraamisessa on käynnissä suuri murros. Siinä missä perinteisesti uutiset katsottiin televisiosta, ja lähetyksessä näkyi muutama lyhyt reportterin kuvaama uutisklippi, nyt sosiaalinen media on täynnä uusia ja vanhoja sisältöjä. Videoiden määrän valtava kasvu on muuttanut tapaamme seurata päivänpolttavia ja kiinnostavia sisältöjä – ennen kaikkea siksi, että aiemmin television äärellä vietetty ruutuaika on siirtynyt tietoliikenneyhteyksien päälle. Ihmiset katsovat sitä, mitä haluavat silloin, kun haluavat”, sanoo DNA:n laajakaistaliiketoiminnasta vastaava johtaja Mikko Kannisto.
Datankulutuksen huippupäivät osuvat tavallisesti lähes aina viikonlopuille, eritoten sunnuntaipäiville, eikä tämä ole Kanniston mukaan sattumaa.
”Viikonloppujen korostuminen datankäytössä kertoo siitä, että silloin viihdytään ja paneudutaan. Kun ihmisillä on aikaa tehdä mitä vaan, he selkeästi hakeutuvat suoratoistopalveluiden ja verkkopelaamisen äärelle nauttiakseen viihteestä sekä sosiaaliseen mediaan saadakseen lisätietoa maailman tapahtumista tai kuluttaakseen muuten vaan aikaa. Tämä näkyy piikkeinä datankulutuksessa, sillä liikkuvan kuvan ja äänen siirtäminen vie huomattavasti suurempia määriä dataa kuin esimerkiksi sähköpostien lähettäminen arkityöpäivien aikana.”
”Etenkin verkkopelaaminen kuluttaa paljon dataa, minkä takia ei ole yllättävää nähdä marraskuun ensimmäisen viikonlopun korostuvan tilastoissa. Suositun Fortnite-pelin kausi Chapter 4: Season OG käynnistyi perjantaina 3. marraskuuta, minkä vaikutus näyttää kantaneen koko viikonlopun yli.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huomionarvoista on myös se, että datankäytön huippupäivät ajoittuvat otantajakson loppupäähän, pois lukien 19. maaliskuuta, jolloin ajettiin F1-kauden toinen, eli Saudi-Arabian, osakilpailu.
”Käytetyn datan määrä kasvaa koko ajan jo siksikin, että käytössä olevat älylaitteet ja yhteydet ovat aiempaa parempia. Esimerkiksi somevideoiden laatu on jatkuvassa kasvussa. Kehitystä kiihdyttää 5G-kyvykkäiden älylaitteiden yleistyminen”, Kannisto kertoo.
DNA:n 5G-verkko tavoittaa laskennallisesti noin 93 prosenttia suomalaisista heidän asuinpaikkansa perusteella, mikä tarkoittaa yli viittä miljoonaa ihmistä 239 paikkakunnalla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »