Musiikin suoratoistopalveluna parhaimmin tunnettu, mutta vahvasti myös podcasteihin ja osin jo äänikirjoihinkin laajentunut Spotify on kertonut merkittävistä henkilöstövähennyksistä kulujen säästämiseksi.
Spotify vähentää henkilöstömääräänsä peräti 17 prosentilla, eli joka kuudes työntekijä saa lähtöpassit. Syyskuun 2023 lopussa Spotifylla oli yli 9 200 työntekijää, joten pois Spotify on potkimassa yli 1 500 työntekijää.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Talouskasvu on hidastunut dramaattisesti ja pääoma on kallistunut. Spotify ei ole poikkeus tässä todellisuudessa”, kommentoi Spotifyn perustaja ja toimitusjohtaja Daniel Ek yhtiön henkilöstölle lähettämässään viestissä, jonka Spotify on julkaissut.
”Tajuan, että monille tämän kokoinen vähennys tuntuu yllättävän suurelta, kun otetaan huomioon viimeaikainen positiivinen tulosraportti ja suoriutumisemme. Keskustelimme pienempien vähennysten tekemisestä vuosien 2024 ja 2025 aikana. Silti, kun otetaan huomioon ero taloudellisen tavoitteemme ja nykyisten toimintakustannustemme välillä, päätin, että merkittävä toimenpide kustannustemme tasaamiseksi oli paras vaihtoehto tavoitteidemme saavuttamiseksi. Vaikka olen vakuuttunut, että tämä on oikea toimenpide yrityksellemme, ymmärrän myös, että se tulee olemaan uskomattoman tuskallista tiimillemme”, Ek selittää.
Spotifyn nyt ilmoittamat vähennykset ovat kuitenkin jatkoa vähennyksille jo aiemmin vuoden 2023 aikana. Kesäkuussa 2023 Spotify kertoi vähentävänsä 6 prosenttia henkilöstöstä, ja jo tammikuussa se vähensi muutamia satoja työntekijöitä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Daniel Ekin mukaan vuosina 2020 ja 2021 Spotify hyödynsi edullisemman pääoman suomaa mahdollisuutta ja investoi merkittävästi tiimin kasvattamiseen, sisältöjen parantamiseen, markkinointiin ja laajentumiseen uusille aloille.
”Nämä investoinnit yleisesti ottaen toimivat ja vaikuttivat Spotifyn lisääntyneeseen tuotantoon ja alustan voimakkaaseen kasvuun kuluneen vuoden aikana. Olemme kuitenkin nyt hyvin erilaisessa ympäristössä. Ja huolimatta ponnisteluistamme vähentää kuluja kuluneen vuoden aikana, kustannusrakenteemme verrattuna siihen, missä meidän on oltava, on edelleen liian suuri”, Ek toteaa.
Spotifyn tehokkuuden Ek näkee viime vuosina laskeneen samalla, kun yhtiö kasvoi, ja Ekin mukaan yhtiössä on nyt liikaa ihmisiä tukitöissä.
Spotify tarjoaa lähtöpassit saaville työntekijöille keskimäärin viiden kuukauden korvauksen työsuhteen päättyessä, riippuen työsuhteen kestosta ja paikallisesta lainsäädännöstä. Lisäksi Spotify maksaa rahana käyttämättömät lomapäivät ja jatkaa terveydenhuollon tarjoamista irtisanomisajan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Henkilöstövähennysten lisäksi Spotify on pyrkinyt parantamaan liiketoimintansa kannattavuutta myös muin keinoin.
Spotify korotti viime vuosineljänneksen aikana hintojaan heinäkuun lopulta alkaen. Vanhoille tilaajille hinnankorotukset tulivat voimaan vaiheittain tilausten uusiutuessa. Esimerkiksi Suomessa Spotifyn maksullisen Premium-tilauksen hinta nousi 9,1 prosentilla 11,99 euroon kuukaudessa je Perhe-Premium-tilauksen 5,3 prosentilla 19,99 euroon kuukaudessa.
Spotifyn heinä-syyskuun tulos nousi voitolliseksi.
Hintojen korottamisesta huolimatta Spotifyn tilaajamäärä jatkoi kasvussa heinä-syyskuussa. Maksavien tilaajien määrä kasvoi edellisestä neljänneksestä 6 miljoonalla 226 miljoonaan merkiten 3 prosentin kasvua. Vuodentakaisesta kasvua kertyi 16 prosentilla. Spotifyn käyttö onnistuu ilmaiseksikin, mutta maksulliset Premium-tilaukset mahdollistavat kuuntelun ilman mainoksia ja täysin vapaasti kuunneltavan valiten. Kaikkiaan Spotifyn käyttäjämäärä kasvoi viime neljänneksen aikana 4 prosentilla 574 miljoonaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotifyn liikevaihto heinä-syyskuussa kasvoi 5 prosenttia edellisneljänneksestä ja 11 prosenttia vuodentakaisesta 3,357 miljardiin euroon. Ilman valuuttakurssimuutoksia liikevaihdon kasvu vuotta aiemmasta olisi ollut 17 prosenttia.
Spotify on ollut tunnettu heikosti kannattavasta liiketoiminnastaan, sillä valtaosa Spotifyn tuloista siirtyy suoraan eteenpäin levy-yhtiöille, artisteille ja muille musiikkioikeuksien omistajille.
Muun muassa hinnankorotusten siivittämänä heinä-syyskuussa Spotify ylsi kuitenkin voitolliseen liiketulokseen. Liikevoittoa kertyi 32 miljoonaa euroa verrattuna 228 miljoonan euron liiketappioon vuotta aiemmin. Heinä-syyskuun tulos ennen veroja oli 73 miljoonaa euroa ja raportoitu nettotulos 65 miljoonaa euroa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »