Woltin ostaneen DoorDashin perustaja ja toimitusjohtaja Tony Xu sekä suomalaisen Woltin perustaja ja toimitusjohtaja Miki Kuusi nousivat Slushin lavalle perjantaina kertaamaan yhtiöidensä kehitysvaiheita sekä siirtymistä saman katon alle.
Yhdysvaltalainen DoorDash osti Woltin 1. kesäkuuta 2022 toteutuneessa kaupassa, josta alun perin tiedotettiin marraskuussa 2021. DoorDash maksoi Woltista laskennallisesti noin 2,8 miljardia euroa. Kauppahinta maksettiin DoorDashin osakkeina, ja Woltin omistajat saivat noin kymmeneksen yhdistyneestä yhtiöstä.
Nyt Slushin lavalla Miki Kuusi paljasti, että Woltilla oli valmiiksi neuvoteltuna myös suuri 1,1 miljardin euron rahoituskierros, jonka yhtiö jätti toteuttamatta viime hetkellä päätettyään yhdistymisestä Woltin kanssa. Wolt ei luonnollisestikaan ollut kertonut sijoittajille neuvottelujen aikana käyvänsä samalla keskusteluja myös DoorDashin kanssa yhdistymisestä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
1,1 miljardin euron rahoitus olisi ollut Woltille merkittävä, sillä kaikkiaan se ehti nostaa rahoitusta reilut 700 miljoonaa euroa ennen yhdistymistä DoorDashin kanssa.
Nykyisin Miki Kuusi johtaa DoorDashin kaikkia kansainvälisiä liiketoimintoja. Yhdistymisensä jälkeen DoorDash ja Wolt ovat menestyneet kansainvälisillä, Yhdysvaltojen ulkopuolisilla markkinoilla, varsin vahvasti, sillä Tony Xu kertoi liiketoiminnan noin kolminkertaistuneen verrattuna aikaan ennen yhdistymistä.
Sekä DoorDashin Tony Xu että Miki Kuusi kertasivat Slushissa puhuessaan omien yhtiöidensä eri kehitysvaiheita, joissa molemmat kohtasivat myös suuria vaikeuksia. Molemmilla oli aikanaan vaikea esimerkiksi löytää rahoitusta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Wolt ei meinannut vuonna 2017 vuonna löytää sijoittajaa johtamaan Series B -rahoituskierrostaan, ja tilanne oli lähellä johtaa Woltin myyntiin noin sadalla miljoonalla eurolla. Lopulta Wolt löysi kuitenkin 83Northin johtamaan rahoituskierrosta – ja loppu on historiaa.
Verrattuna itsenäisenä jatkamiseen yhdistyminen DoorDashin kanssa on antanut Woltille Miki Kuusen mukaan erityisesti mahdollisuuden keskittyä pidemmän aikavälin painottamiseen, mikä näkyy nyt kaikessa toiminnassa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »