Euroopan älypuhelinmarkkinoilla tapahtui muutoksia markkinaosuuksissa heinä-syyskuussa vuotta aiempaan verrattuna, kertoo tutkimusyhtiö Counterpoint Research tilastoihinsa perustuen.
Counterpointin mukaan kokonaisuutena älypuhelintoimitukset Euroopan markkinoille laskivat 11 prosentilla vuodentakaisesta heinä-syyskuussa. Länsi-Euroopassa toimitukset laskivat 8 prosentilla, Itä-Euroopassa 15 prosentilla.
”Vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä älypuhelintoimitukset olivat alhaisimmat sitten vuoden 2011. Jotkut valmistajat ovat kuitenkin onnistuneet saamaan jalansijaa markkinoilla, kuten Transsion-brändit Tecno ja Infinix (erityisesti Venäjällä), kun taas Honor menestyy hyvin Länsi-Euroopassa. Vaikka kärkipelureiden markkinaosuudet pysyvät ennallaan, kiinalaiset valmistajat vaihtavat paikkoja keskenään”, toteaa Counterpoint Researchin tutkimusanalyytikko Harshit Rastogi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Counterpoint kertoo uusien lanseerausten, kuten Applen iPhone 15 -puhelinten ja Samsungin viidennen sukupolven taittuvanäyttöisten pehmentäneen markkinoiden laskua. Edeltäviin vuosineljänneksiin nähden markkinoiden lasku on hidastunut.
Samsungin älypuhelintoimitukset Euroopassa laskivat heinä-syyskuussa alimmalle tasolleen sitten vuoden 2011 pudotessaan 15 prosenttia. Markkinaosuus laski 34 prosentista 32 prosenttiin. Myös Applen toimitukset laskivat 3 prosentilla, mikä kuitenkin johti sen markkinaosuuden nousuun kolmansien vuosineljännesten osalta ennätykselliselle tasolle 24 prosenttiin. Vuotta aiemmin Applen osuus toimituksista oli 22 prosenttia.
Xiaomin toimitukset laskivat 13 prosentilla. Markkinaosuus koko Euroopan tasolla säilyi 22 prosentissa, mutta on selvästi vahvempi Itä-Euroopassa (35 prosenttia) kuin Länsi-Euroopassa. ”Brändi kohtaa myös vastarintaa joillakin Länsi-Euroopan markkinoilla (kuten Suomessa), koska se on edelleen läsnä Venäjän markkinoilla”, Counterpoint mainitsee katsauksessaan. Heikentyneen menestyksen seurauksena Xiaomi on myös vähentänyt panostuksiaan valituille Länsi-Euroopan markkinoille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Euroopan älypuhelinmarkkinoilla suurimmista valmistajista ainoana kasvua toimituksissa vuodentakaiseen verrattuna saavutti Honor. Laskevilla markkinoilla Honor onnistui kasvattamaan toimituksiaan 8 prosentilla nostaen sen markkinaosuuden 3 prosenttiin ja mukaan TOP5-joukkoon.
Aiemmin vahvasti Afrikan markkinoille keskittyneen Transsionin brändeistä Tecno ja Infinix kasvattivat toimituksiaan vahvasti Euroopassa, jopa 192 ja 518 prosentilla, mutta pääasiallinen markkina molemmille on löytynyt Venäjältä.
Muun muassa Applen ja Samsungin vetäydyttyä virallisesti Venäjältä sen Ukrainassa aloittaman sodan seurauksena on markkinoilla ollut tilaa kasvaa muille toimijoille.
Oppon, joka on myös OnePlussan emo, toimitukset Euroopan markkinoille laskivat 23 prosentilla heinä-syyskuussa vuotta aiemmasta muun muassa toimitusten Venäjälle laskettua. Itä-Euroopassa Oppo saavutti kuitenkin samalla 27 prosentin kasvun.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Oppo-leiriin myös lukeutuva Realme ylsi Counterpointin mukaan heinä-syyskuussa neljänneksi suurimmaksi Euroopan älypuhelintoimituksissa 4 prosentin markkinaosuudella, vaikka sen toimitukset laskivat jopa 30 prosentilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »