Vuoden 2023 Black Fridayta vietetään kolmen viikon päästä perjantaina 24. marraskuuta.
Hintavertailupalvelu Hintaoppaan teettämän tutkimuksen mukaan jopa 47 prosenttia suomalaisista suunnittelee tekevänsä todennäköisesti ostoksia vuoden suosituimpana ostospäivänä Black Fridayna. Luvussa on nousua viime vuodesta neljä prosenttiyksikköä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Black Friday -ostoksiin aiotaan käyttää tänä vuonna keskimäärin 276 euroa, missä on noin 36 euroa nousua viime vuoteen verrattuna. Miehet aikovat kuluttaa Black Fridayna keskimäärin 353 euroa, naiset 201 euroa. Yli puolet kuluttajista aikoo ostaa myös joululahjoja jo Black Friday -alennusmyynneistä.
Black Friday on tänä vuonna mielenkiintoinen, sillä monen suomalaisen katse kohdistuu nyt hyviin tarjouksiin muuten hankalassa talous- ja rahatilanteessa.
“Tämän vuoden Black Friday -myynnin ennustaminen ei ole helppoa. Kyseessä on perinteisesti vuoden vilkkain ja edullisin ostospäivä Suomessa, mutta kuluttajilla on tällä hetkellä erittäin tiukka ote lompakostaan, ja arvioitu ostovoima on laskussa. Moni asia viittaa kuitenkin Black Friday -myynnin kasvuun. Kuten kuluttajatutkimuksemme tulokset näyttävät, suomalaisten hintatietoisuus on kasvanut voimakkaasti, ja erityisesti isoja ostoksia harkitaan pidempään. Moni on säästänyt ostostarpeitaan loppuvuoteen ja odottaa Black Fridaylta huomattavia alennuksia. Tämä näkyy suurten alennusmyyntipäivien suosiossa, ja tutkimuksen perusteella suomalaisten Black Friday -budjetti kasvaa viime vuodesta, ja yhä useampi kuluttaja aikoo tehdä ostoksia”, kommentoi Hintaopas.fi-palvelun Suomen maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tutkimuksen mukaan miehistä jopa 66 prosenttia aikoo ostaa elektroniikkaa talven alennusmyynneistä, naisista suurin osa lähtee puolestaan tarjouskaupoille muodin ja kauneustuotteiden perässä.
“Uskomme, että myynnin kasvu jakautuu yhä pidemmälle myyntikaudelle, eli koko Black Weekin ja jopa Black Novemberin ajalle. Myös suomalaisten joululahjabudjetteihin on odotettavissa tutkimustulosten mukaan pientä nousua. Samaan aikaan on mielenkiintoista huomata, miten eri suuntiin miesten ja naisten arviot omasta kulutuksestaan ovat kehittyneet”, Matinvesi-Bassett jatkaa.
Vaikka Black Fridayna tarjouksia nähdään paljon, ovat suomalaisten odotukset hintatasosta yliampuvia.
Suomalaiset odottavat Hintaoppaan teettämän tutkimuksen mukaan tänä vuonna Black Fridayn alennusprosenttien olevan keskimäärin -24,7 prosenttia, kun viime vuonna toteutunut hintojen lasku oli keskimäärin noin -4,7 prosenttia. Viidesosalla tuotteista hinta jopa nousi Black Fridayn yhteydessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Silti alennukset Black Fridayna voivat olla merkittäviä, ja perinteisesti se on ollut vuoden edullisin ostospäivä.
“Black Friday on silti kokonaisuudessaan vuoden edullisin ostospäivä, ja tarjolla on aina poikkeuksellisen korkeita alennuksia. Esimerkiksi viime vuonna niillä tuotteilla, joiden hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia, keskimääräinen alennusprosentti oli peräti -23 %. Kuluttajan kannattaa kuitenkin vertailla tuotteiden pitkäaikaista hintahistoriaa löytääkseen aidosti parhaat alennukset. Viime vuonna noin 21 prosentilla tuotteista hinta oli Black Fridayna jopa kalliimpi kuin marraskuun alussa, eli kaikki ei todellakaan ole automaattisesti halvempaa”, Matinvesi-Bassett muistuttaa.
Tänä vuonna myös Black Friday -tarjouksiin vaikuttaa muutos lainsäädännössä.
Kauppojen tulee ilmoittaa alin hinta, millä tuotetta on markkinoitu edellisen 30 päivän aikana – ja tämän myötä keinotekoisten alennusten, jossa hintaa on ensin nostettu ennen sen laskemista, määrä voi laskea entisestään viime vuoden kahdeksasta prosentista, mutta juuri tällä hetkellä hinnoissa on Hintaoppaan mukaan nähtävissä nousua.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Kuluttajan on hyvä tiedostaa, että uuden lain myötä yhtäkkisiä nousuja ja laskuja hinnoissa tuskin tulee tapahtumaan samassa mittakaavassa kuin edellisinä vuosina, mutta hinnat tulevat todennäköisesti olemaan korkealla 30 päivän ajan ennen alennusmyyntejä. Lain tarkoitus on suojata kuluttajaa feikkialennuksilta, mutta kuluttajan kannattaa edelleen olla tarkkana siitä, mistä hinnasta alennusprosentti on laskettu ja tarkistaa hinta myös useammasta eri kaupasta”, Matinvesi-Bassett huomauttaa.
Erityisesti hinta ratkaisee nyt haastavammassa talousympäristössä ostopäätöksen.
63 prosenttia Hintaoppaan tutkimukseen vastanneista kertoo, että maailmantilanteen, inflaation ja kallistuneiden hintojen myötä tuotteen hinnan merkitys on korostunut suhteessa tuotteen ekologisuuteen. Viime vuonna luku oli 46 prosenttia, eli kasvu on huomattava.
“Yli kolmannes vastaajista kokee lisäksi, että elinkustannusten nousu on vaikuttanut heidän ostotottumuksiinsa paljon tai erittäin paljon. Loppuvuoden kulutus keskittyneekin Black Fridayn ja joululahjojen ympärille, mutta näitä jaksoja edeltävät ja niiden väliin ajoittuvat päivät saattavat olla kulutuksen puolesta viileimpiä, mitä olemme kokeneet pitkään aikaan”, Matinvesi-Bassett uskoo.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »