Apple on julkaissut 30. syyskuuta päättyneen vuosineljänneksen tuloksensa. Applelle kyse oli sen kalenterivuodesta poikkeavan tilikauden viimeisestä neljänneksestä.
Heinä-syyskuussa Applen liikevaihto laski 0,7 prosentilla vuodentakaisesta 89,498 miljardiin dollariin, mutta liikevoitto nousi samanaikaisesti 8,3 prosentilla 26,969 miljardiin dollariin. Applen nettotulos kasvoi 10,8 prosenttia 22,956 miljardiin dollariin ja osakekohtainen tulos 13,2 prosentilla 1,46 dollariin.
Liikevaihto laski nyt jo neljännen peräkkäisen neljänneksen ajan. Liikevaihdon lasku kuitenkin hidastui edelleen alkuvuoden 2,5 prosentista ja edellisen neljänneksen 1,4 prosentista. Apple kertoi liikevaihtonsa kehityksen kärsineen yli 2 prosenttiyksiköllä valuuttakurssimuutoksista, joten kiintein valuuttakurssein Applen liikevaihto olisi kasvanut.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen raportoima liikevaihto ja osakekohtainen tulos ylittivät selvästi analyytikoiden keskimääräiset odotukset 84,1 miljardista ja 1,31 dollarista. Pörssin jälkikaupankäynnissä Applen osakekurssi painui silti heti tulosjulkistuksen jälkeen pieneen reilun prosentin laskuun noustuaan aiemmin päivän varsinaisen kaupankäynnin aikana yli 2 prosentilla. Osakekurssin lasku syveni useampaan prosenttiin Applen kommentoitua kuluvan neljänneksen näkymiään tulosjulkistuksen jälkeisessä analyytikkopuhelussa.
Apple toi nyt raportoidun neljänneksen aikana myyntiin merkittävinä tuoteuutuuksina uudet iPhone 15 -puhelimensa sekä Apple Watch -älykellonsa, Apple Watch Series 9:n ja Apple Watch Ultra 2:n.
”Tänään Applella on ilo raportoida syyskuun vuosineljännesten liikevaihtoennätys iPhonen osalta ja palveluiden kaikkien aikojen liikevaihtoennätys”, kommentoi Tim Cook, Applen toimitusjohtaja. ”Meillä on nyt kaikkien aikojen vahvin tuotevalikoima juhlakauteen, mukaan lukien iPhone 15 -mallisto ja ensimmäiset hiilineutraalit Apple Watch -mallimme, mikä on tärkeä virstanpylväs pyrkimyksissämme tehdä kaikista Applen tuotteista hiilineutraaleja vuoteen 2030 mennessä.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen iPhone-myynti kasvoi syyskuun lopussa päättyneen neljänneksen aikana vuotta aiempaan verrattuna 2,8 prosentilla 43,805 miljardiin dollariin, mutta Mac-myynti laski 33,8 prosentilla 7,614 miljardiin dollariin ja iPad-myynti 10,2 prosentilla 6,443 miljardiin dollariin. Applen puettavat ja kodin laitteet sekä lisävarusteet sisältävän segmentin liikevaihto laski myös 3,4 prosentilla 9,322 miljardiin dollariin.
Kokonaisuutena viime aikoina laskusuuntaisilla älypuhelinmarkkinoilla Applen iPhone-myynti on säilynyt vakaana, yltäen jopa pieneen kasvuun ja Applen mukaan nyt raportoidulla neljänneksellä sen ennakko-odotuksia parempaan suoritukseen. Applen Mac- ja iPad-myynti puolestaan kärsii edelleen koronapandemian positiivisten vaikutusten jälkeisestä hiljentymisestä yhdistettynä yleisen taloustilanteen heikentymiseen. Apple ei myöskään ole esitellyt lainkaan uusia iPadeja vuoden 2023 aikana.
Vahvaa kasvua Applelle toivat jälleen palvelut, joiden liikevaihto paisui vuodentakaisesta 16,3 prosentilla 22,314 miljardiin dollariin.
Merkittävä osa Applen palveluliikevaihdosta kertyy sen ottamasta osuudesta App Storen kautta tapahtuvista sovellusten maksuista sekä Googlen maksamasta korvauksesta oletushakukoneena toimimisesta Applen laitteissa Applen omista eri palveluista, kuten iCloud, Apple Music, Apple TV+, Apple Arcade ja Apple Pay, tulevien tuottojen lisäksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple ei kerro toimittamiensa laitteiden määriä. Applen laitemyynnin bruttokate oli nyt 36,6 prosenttia ja palvelujen 70,9 prosenttia. Bruttokate on käytännössä suoritteiden myyntihinta vähennettynä niiden suorilla valmistus- ja toimituskustannuksilla. Kokonaisuutena tuotteet ja palvelut yhteenlaskettuna Applen bruttokatemarginaali oli syyskuun vuosineljännekselle ennätykselliset 45,2 prosenttia nousten vuodentakaisesta 42,3 prosentista, kun korkeakatteisempien iPhone- ja palvelumyynnin osuuden liikevaihdosta noustua merkittävästi.
Maantieteellisesti Applen myynti nyt raportoidulla syyskuun lopussa päättyneellä neljänneksellä kasvoi 0,8 prosentilla Amerikoissa 40,115 miljardiin dollariin, mutta oli laskussa muilla alueilla. Liikevaihto Euroopasta laski 1,5 prosentilla 22,463 miljardiin dollariin, Kiinan alueelta 2,5 prosenttia 15,084 miljardiin dollariin, Japanista 3,4 prosentilla 5,505 miljardiin dollariin ja muualta Aasian ja Tyynenmeren alueelta 0,7 prosenttia 6,331 miljardiin dollariin.
Applen mukaan sen liikevaihto Intiasta ylsi kaikkien aikojen ennätykseen raportointineljänneksen aikana. Lisäksi myynti kulki vahvasti laaja-alaisesti myös esimerkiksi Brasiliassa, Kanadassa, Ranskassa, Indonesiassa, Saudi-Arabiassa, Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa ja Vietnamissa. Kehittyvillä markkinoilla iPhone-myynnin liikevaihto kasvoi Applen mukaan kaksinumeroisesti eli yli 10 prosenttia.
”Aktiivisessa käytössä oleva laitekantamme on jälleen saavuttanut uuden kaikkien aikojen ennätyksen kaikkien tuotteiden ja kaikkien maantieteellisten segmenttien osalta, ekosysteemimme vahvuuden ja vertaansa vailla olevan asiakasuskollisuuden ansiosta”, totesi Applen talousjohtaja Luca Maestri. ”Syyskuun vuosineljänneksen aikana liiketoimintamme saavutti kaksinumeroisen osakekohtaisen kasvun, ja palautimme osakkeenomistajillemme lähes 25 miljardia dollaria samalla, kun jatkoimme investointeja pitkän aikavälin kasvusuunnitelmiimme.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kuluvalta neljännekseltä Apple odottaa samantasaista liikevaihtoa kuin vuotta aiemmin, vaikka kuluva neljännes on viikon lyhyempi (13 vs. 14 viikkoa) Applen raportoinnissa vuodentakaiseen verrattuna. Valuuttakursseista Apple odottaa 1 prosenttiyksikön vastatuulta liikevaihtoon.
iPhone-liikevaihtonsa Apple odottaa kuluvalla neljänneksellä kasvavan vuodentakaisesta, Mac-liikevaihdon kehittyvän vahvasti uusien M3-järjestelmäpiirillisten iMacin ja MacBook Pron julkaisun myötä ja iPadien ja puettavien liikevaihdon painuvan, koska vuosi sitten Apple julkaisi näissä kategorioissa merkittävämmin uutuuksia (päivitetyt iPad Prot ja 10. sukupolven iPad, 2. sukupolven AirPods Pro ja Apple Watch SE sekä ensimmäinen Apple Watch Ultra). Bruttokatteekseen Apple odottaa 45-46 prosenttia.
Kassassa Applella oli rahana ja sijoituksina syyskuun lopussa 162,099 miljardia dollaria. Korollisilla veloilla vähennetty nettokassa oli 51,011 miljardia dollaria.
Applen markkina-arvo on noin 2,8 biljoonaa dollaria. Vuoden 2023 aikana osakekurssi on noussut yli 40 prosentilla, mutta edellisestä tulosjulkistuksesta elokuun alussa osakekurssi on laskenut vajaalla kymmenellä prosentilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »