Musiikkia ja muita äänisisältöjä palvelussaan tarjoava Spotify on kertonut vuoden 2023 kolmannen neljänneksen eli heinä-syyskuun tuloksestaan.
Spotify korotti neljänneksen aikana hintojaan heinäkuun lopulta alkaen. Vanhoille tilaajille hinnankorotukset tulivat voimaan vaiheittain tilausten uusiutuessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintojen korottamisesta huolimatta Spotifyn tilaajamäärä jatkoi kasvussa heinä-syyskuussa. Maksavien tilaajien määrä kasvoi edellisestä neljänneksestä 6 miljoonalla 226 miljoonaan merkiten 3 prosentin kasvua. Vuodentakaisesta kasvua on kertynyt 16 prosentilla.
Spotifyn käyttö onnistuu ilmaiseksikin, mutta maksulliset Premium-tilaukset mahdollistavat kuuntelun ilman mainoksia ja täysin vapaasti kuunneltavan valiten. Kaikkiaan Spotifyn käyttäjämäärä kasvoi viime neljänneksen aikana 4 prosentilla 574 miljoonaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotifyn liikevaihto heinä-syyskuussa kasvoi 5 prosenttia edellisneljänneksestä ja 11 prosenttia vuodentakaisesta 3,357 miljardiin euroon. Ilman valuuttakurssimuutoksia liikevaihdon kasvu vuotta aiemmasta olisi ollut 17 prosenttia. Liikevaihdosta 2,910 miljardia euroa tuli maksullisista Premium-tilauksista, ja tältä osin liikevaihto kasvoi myös 5 prosenttia edellisneljänneksestä ja 10 prosenttia vuodentakaisesta (16 prosenttia ilman valuuttakurssimuutoksia).
Samanaikaisesti Spotifyn liikevaihto mainonnasta kasvoi kuitenkin nopeammin, 11 prosenttia edellisneljänneksestä ja vuotta aiemmasta 16 prosenttia (24 prosenttia ilman valuuttakurssimuutoksia) 447 miljoonaan euroon.
Spotifyn mukaan hinnankorotukset vauhdittivat sen liikevaihdon kasvua viime neljänneksen aikana. Samalla kuitenkin tilaustyyppien ja maantieteellisen myynnin jakaumassa tapahtuneet muutokset laskivat keskimääräistä tilaajakohtaista liikevaihtoa 4,34 euroon kuukaudessa.
Spotify on ollut tunnettu heikosti kannattavasta liiketoiminnastaan, sillä valtaosa Spotifyn tuloista siirtyy suoraan eteenpäin levy-yhtiöille, artisteille ja muille musiikkioikeuksien omistajille.
Muun muassa hinnankorotusten siivittämänä heinä-syyskuussa Spotify ylsi kuitenkin voitolliseen liiketulokseen. Liikevoittoa kertyi 32 miljoonaa euroa verrattuna 228 miljoonan euron liiketappioon vuotta aiemmin. Vahvistuneen liiketuloksen taustalla oli bruttokatteen nousu vuodentakaisesta 24,7 prosentista 26,4 prosenttiin ja 885 miljoonaan euroon. Heinä-syyskuun tulos ennen veroja oli 73 miljoonaa euroa ja raportoitu nettotulos 65 miljoonaa euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kassavirtaa Spotifyn liiketoiminta tuotti heinä-syyskuussa 211 miljoonaa euroa ja investointien jälkeinen vapaa kassavirta oli 216 miljoonaa euroa. Kassassa ja sijoituksina Spotifylla oli neljänneksen lopussa 3,8 miljardia euroa.
Musiikin suoratoistopalveluna liikkeelle lähtenyt Spotify on viime ajat panostanut sisältötarjontansa laajentamiseen ensin podcasteihin ja sittemmin myös esimerkiksi äänikirjoihin.
Kuluvan vuoden 2023 viimeisen neljänneksen aikana Spotify odottaa käyttäjämäärän kasvua 601 miljoonaan sekä tilaajamäärän kasvua 235 miljoonaan. Liikevaihdon odotetaan asettuvan 3,7 miljardiin euroon ja liiketulosta kertyvän 37 miljoonaa euroa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »