Verkkoteknologiayhtiö Nokia kertoi heinä-syyskuun 2023 tulosjulkistuksensa yhteydessä merkittävistä uusista toimista, joilla Nokia reagoi heikentyneeseen toimintaympäristöön ja pyrkii parantamaan kannattavuuttaan tulevina vuosina kulurakennettaan alentamalla.
Nokia tulee tekemään liiketoimintaryhmistään entistäkin itsenäisempiä ja ketterämpiä kiihdyttääkseen strategiansa toimeenpanoa. Muutosten myötä myynti siirtyy osaksi liiketoimintaryhmiä.
Nokian tavoitteena on saavuttaa vuositasolla 800–1 200 miljoonan euron bruttokustannussäästöt kolmen vuoden kuluessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Uskomme edelleen, että markkinat tarjoavat meille merkittäviä mahdollisuuksia keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Pilvilaskentaan ja tekoälyyn liittyviä suuria odotuksia ei pystytä lunastamaan ilman laajoja investointeja tietoliikenneverkkoihin, joilta vaaditaan jatkossa yhä edistyneempiä ominaisuuksia. Koska emme kuitenkaan voi olla varmoja markkinakäänteen aikataulusta, ryhdymme nyt toimenpiteisiin kolmella eri tasolla vahvistaaksemme asemaamme”, toteaa Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark.
”Ensinnäkin, kiihdytämme strategiamme toimeenpanoa tekemällä liiketoimintaryhmistämme entistäkin itsenäisempiä. Toiseksi, tämän mahdollistamiseksi yksinkertaistamme toimintamalliamme tuomalla myynnin osaksi liiketoimintaryhmiä. Kolmanneksi, alennamme kulurakennettamme kannattavuutemme varmistamiseksi. Näiden toimien tavoitteena on entistä parempi arvonluonti osakkeenomistajillemme”, Lundmark jatkaa.
10-15 prosenttia pois henkilöstökuluista – Matkapuhelinverkot- ja Pilvi- ja verkkopalvelut -liiketoimintaryhmiltä odotetaan säästöjä
Nokian haastavaksi kuvailemassa markkinatilanteessa se aikoo alentaa kulurakennettaan ja tehostaa toimintojaan turvatakseen teknologiajohtajuuden sekä riittävät resurssit tutkimus- ja kehitystyöhön.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokia pyrkii saavuttamaan vuositasolla 800–1 200 miljoonan euron bruttokustannussäästöt vuoden 2026 loppuun mennessä vuoteen 2023 verrattuna. Nokian mukaan vertailu on laskettu ilman inflaation vaikutusta ja olettaen, että henkilöstön tulosperusteisesti muuttuva palkan osa olisi tavoitetasolla vuonna 2023 ja 2026.
Tavoite tarkoittaa 10–15 prosentin vähennystä henkilöstökuluissa. Nokia pyrkii toimeenpanemaan ohjelman nopeasti ja saavuttamaan vähintään 400 miljoonan euron säästöt vuonna 2024 ja lisäksi 300 miljoonan euron säästöt vuonna 2025. Suunnitellun järjestelyn Nokia odottaa johtavan 72 000–77 000 työntekijän organisaatioon nykyisen 86 000 työntekijän sijaan, eli toisin sanoen Nokia aikoo vähentää 9 000 – 14 000 työntekijää eli noin 10-16 prosenttia henkilöstöstään.
Suomessa Nokian muutosneuvottelukutsussa vähennystarpeeksi on toistaiseksi ilmoitettu noin 450 henkilötyövuotta, kertoo Kauppalehti.
Nokian mukaan kustannussäästöohjelman koko laajuus riippuu markkinoiden kehityksestä, ja ohjelman avulla saavutettavien nettokustannussäästöjen lopullinen määrä riippuu myös inflaatiosta.
Säästöt tulevat kohdistumaan pääasiallisesti Matkapuhelinverkot- ja Pilvi- ja verkkopalvelut -liiketoimintaryhmiin sekä konsernitason toimintoihin. Samalla Nokia myös keventää konsernitoimintojaan. Jatkossa ne keskittyvät konsernitason yhteisiin strategisiin suuntaviivoihin ja tehtäviin, esimerkiksi talous- ja lakiasioissa sekä liiketoimintaportfolion osalta. Yhtiö jatkaa panostusta pitkän aikavälin tutkimukseen Nokia Bell Labsin avulla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uudelleenjärjestelyistä aiheutuu kertaluonteinen kirjanpidollinen ja kassavaikutteinen kulu, jonka ennakoidaan vastaavan tavoiteltua vuosittaista säästöä. Muutoksiin sovelletaan paikallisia neuvotteluvaatimuksia työntekijöiden edustajien ja työmarkkinaosapuolten kanssa.
Vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin osalta Nokian pitkän aikavälin tavoite säilyy ennallaan vähintään 14 prosentissa vuoteen 2026 mennessä.
“Päätökset, jotka vaikuttavat työpaikkoihin, ovat kaikkein vaikeimpia. Meillä on uskomattoman osaavia työntekijöitä ja tuemme kaikkia, joita tämä prosessi koskettaa. Kulurakenteen leikkaaminen on kuitenkin välttämätöntä, jotta voimme sopeuttaa toimintamme epävarmaan markkinatilanteeseen sekä varmistaa kannattavuutemme ja kilpailukykymme pitkällä aikavälillä. Uskomme edelleen vahvasti tulevaisuuden kasvumahdollisuuksiin”, toteaa Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark.
Myynti osaksi liiketoimintaryhmiä
Nokian mukaan suunnitelluissa muutoksissa se tulee lisäämään neljän liiketoimintaryhmänsä itsenäisyyttä ja ketteryyttä kiihdyttääkseen strategiansa toimeenpanoa. Muutoksen myötä liiketoimintaryhmät voivat aiempaa paremmin tarttua mahdollisuuksiin, joita ne näkevät omilla markkinoillaan niin olemassa olevien kuin uusien asiakkaiden parissa, Nokia toteaa. Ne voivat myös ketterämmin laajentaa toimintaansa, rakentaa kumppanuuksia, ottaa käyttöön uusia liiketoimintamalleja sekä investoida teknologiajohtajuuteen.
Tähän asti liiketoimintaryhmiä on tukenut yhteinen myyntiorganisaatio, mutta jatkossa Nokia integroi myynnin ja sitä tukevat toiminnot osaksi liiketoimintaryhmiä.
Nokia toteaa, että liiketoimintaryhmien omilla myyntitiimeillä on entistäkin parempi tuoteosaaminen, ja samalla ne vahvistavat yhteyttä liiketoimintaryhmien ja asiakkaiden välillä. Muutoksen myötä liiketoimintaryhmillä on aiempaa paremmat edellytykset edistää kasvumahdollisuuksia niin olemassa olevien kuin uusien asiakkaiden osalta ja laajentaa myyntiä yritysasiakkaille, internet-toimijoille sekä julkisella sektorilla, Nokia toteaa ja kertoo muutoksen hyödyttävän myös asiakkaita, sillä jatkossa myyntitiimit voivat aiempaa nopeammin tehdä päätöksiä asiakkaiden tarpeiden pohjalta.
Eri liiketoimintaryhmien myyntitiimit tulevat jatkossakin tekemään läheistä yhteistyötä keskenään pyrkien takaamaan sen, että kaikki Nokian osaaminen on edelleen saumattomasti asiakkaiden käytössä.
Nokia tulee järjestämään sijoittaja- ja analyytikkotilaisuuden 12. joulukuuta Nokian pääkonttorilla Espoossa. Tilaisuudessa Nokia kertoo tarkemmin suunnitelluista toimintamallin muutoksista ja antaa päivityksen siitä, miten Matkapuhelinverkot- ja Verkko ja pilvipalvelut -liiketoimintaryhmien suunnitelmat etenevät.
Päivitetty kello 9.10: Lisätty tieto Suomen vähennystarpeesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »