Microsoft ja Kesko kertovat solmineensa uuden strategisen kumppanuussopimuksen, jonka tavoitteena on vahvistaa K-ryhmän asemaa digitaalisen kaupan edelläkävijänä Suomessa ja kansainvälisesti.
Yhtiöiden välinen uusi sopimus kattaa Microsoftin pilvi-, tekoäly-, tuottavuus- ja tietoturvaratkaisut, jotka auttavat K-ryhmää kehittämään seuraavan sukupolven älykkäitä digitaalisia palveluita asiakkailleen ja henkilöstölleen.
Laajeneva yhteistyö on jatkoa aiemmin tehdylle sopimukselle, jonka myötä Kesko siirsi jo merkittävän osan IT-infrastruktuuristaan Microsoft Azure -pilvipalveluun. Uusi sopimus laajentaa Azuren käyttöä entisestään ja mahdollistaa yhtiöiden mukaan K-ryhmän liiketoiminnan entistä paremman skaalautumisen, innovoinnin ja ketteryyden. Lisäksi sopimus sisältää Microsoft 365 -palvelut sekä Microsoftin tietoturvaratkaisut.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Keskeiseksi osaksi sopimusta on nousemassa Microsoftin tekoälyn hyödyntäminen K-ryhmän digitaalisten palveluiden kehittämisessä. K-ryhmä aikoo hyödyntää Microsoftin uusimpia tekoälyinnovaatioita, kuten Azure AI:ta ja tulevia Copilot-ratkaisuja, luodakseen entistä älykkäämpiä, henkilökohtaisempia ja asiakaslähtöisempiä palveluita eri toimialoillaan. Esimerkiksi päivittäistavarakaupassa tekoälyllä kerrotaan olevan merkittävä potentiaali asiakaskokemuksen rakentamisessa, tuotevalikoiman optimoinnissa ja logistiikan tehostamisessa.
K-ryhmä on jo ottanut ensimmäiset generatiivista tekoälyä hyödyntävät ratkaisut käyttöön tuoteinformaation luomisen tukena.
“Olemme erittäin iloisia siitä, että voimme syventää yhteistyötämme ja strategista kumppanuuttamme Microsoftin kanssa. K-ryhmä on kaupan alan digitalisaation edelläkävijä ja rakennamme jatkossakin kilpailuetua ja arvoa sidosryhmillemme hyödyntämällä nopeimmin uuden teknologian tuomat mahdollisuudet liiketoiminnassamme. Microsoft tukee tätä tarjoamalla ensimmäisten joukossa käyttöömme uusimman teknologian ja vahvan tuen sen nopeaan skaalaamiseen”, sanoo Keskon CIO Arto Hiltunen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Esimerkkejä K-ryhmän palveluista ovat K-Ruoka-mobiilisovellus ja K-kauppiasyrittäjille tarjottavat digitaaliset työkalut kauppakohtaisen asiakaskokemuksen rakentamiseen. Automaation ja tekoälyn avulla Kesko pystyy myös tehostamaan entisestään liiketoimintaprosessejaan ja kulusuhdettaan.
“K-ryhmä on osoittanut rohkeutta ja näkemyksellisyyttä digitaalisen transformaation edistämisessä. Olemme ylpeitä siitä, että voimme olla mukana tukemassa heidän visiotaan ja kasvuaan. Tämä sopimus on hieno esimerkki siitä, miten Microsoft voi auttaa suomalaisia yrityksiä hyödyntämään pilven ja tekoälyn mahdollisuuksia luodakseen kilpailuetua ja arvoa asiakkailleen”, sanoo Juho Friberg, Microsoft Suomen suuryritysasiakkaista vastaava johtaja.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »