Uusia Bluetooth-kuulokkeita etsiessä monet ovat takuuvarmasti törmänneet Applen AirPods-malliin. Varsin yksinkertaiselta näyttävät AirPodit ovat tänä päivänä hyvin tavallinen näky katukuvassa ympäri maailmaa. Applen AirPodien matka ihmisen suursuosioon ei kuitenkaan ole ollut yhtä ruusuinen, ja muistuttaa itse asiassa paljon samaa kivikkoista matkaa, jonka alkuperäinen iPhone joutui kulkemaan lanseerausvuotensa jälkeen.
Kivikkoisesta alusta maailmanmaineeseen
Applen AirPodit esiteltiin ensimmäisen kerran kuluttajien maailmassa syyskuussa 2016 – samassa tilaisuudessa, jossa markkinoille lanseerattiin ensimmäistä kertaa iPhone 7. Vastaanotto oli kriittinen, sillä vaikka Applen tuolloinen lippulaivamalli sisälsikin lukuisia uusia ominaisuuksia ja huippumoderneja muutoksia, iPhone 7 oli myös ensimmäinen puhelin, josta puuttui yksi erityisen tärkeä ominaisuus – kuulokeliitäntä.
Applen selityksenä tälle merkittävälle muutokselle oli se, että parantaakseen uuden iPhonen ominaisuuksia, puhelimen muista ominaisuuksista oli luovuttava. Kehityksen maksimoimiseksi kuulokeliitäntä oli siis joutunut tulilinjalle ja poistettu uudesta iPhone 7 –mallista, jotta kuorten alle saatiin enemmän tilaa muille osille.
Samassa yhteydessä Apple julkaisi uraauurtavan ehdotuksensa langattomista AirPods –kuulokkeista, joissa olisi sen hetkisten markkinoiden paras akunkesto ja äärimmäisen sulava Bluetooth-yhteys. Ehdotus kuulosti erittäin houkuttelevalta, mutta uudistus vastaanotti paljon kritiikkiä, joka kohdistui erityisesti siihen, miten helppoa kalliiden kuulokkeiden kadottaminen tulisi olemaan. Tuolloin alkuperäinen 159 dollarin hinta povasi suorastaan vaikeuksia.
Ensimmäiset AirPodit saapuivat myyntiin 13. joulukuuta 2016 ja niistä tuli nopeasti kuluttajien vitsailun ja sosiaalisen median pilkkaavien julkaisujen kohde. Markkinointi teknologiaa mullistavista ensimmäisistä täysin langattomista kuulokkeista oli kuitenkin onnistunut, sillä AirPodien myynti alkoi heti hurjana.
Pian kuluttajat unohtivat kritiikin kuulokkeiden käytännöllisyydestä ja korkeasta hinnasta. Apple oli toki osannut varautua käytännölliseen puoleen, sillä yhdistämällä kuulokkeet toiseen Applen laitteeseen, kadonneen kuulokkeen paikantamisesta tehtiin varsin mutkatonta. Vaikka AirPodit eivät osanneet sopeutua ihmisten silloiseen elämäntyyliin, kuluttajat alkoivat itse etsiä uusia tapoja sopeuttaakseen elämäntyylinsä AirPodien käyttöön. Alunperin epäesteettisiksi nimitetyistä kuulokkeista oli tullut merkki statuksesta ja tyylitajusta.
Suuren suosion tulosta: AirPods Pro ja AirPods Max
Valtavan menestyksen johdosta Apple päätti ottaa uuden harppauksen eteenpäin. Applen vastaus suureen kysyntään oli vuonna 2019 markkinoille saapunut AirPods Pro –malli. Paranneltu versio suosituista AirPodeista sisälsi muun muassa suuremman latauskotelon, virtaviivaisemman muotoilun ja tehokkaan melunvaimennuksen. Ensimmäisen sukupolven AirPodeihin verrattuna kuluttajat ottivat AirPods Pro –mallin avosylin vastaan, eikä edes silloinen 249 dollarin hinta estänyt kuluttajia haalimasta näitä himottuja kuulokkeita omistukseensa.
Valtava menestys johti luonnollisesti siihen, että vuosi AirPods Pro –mallin saapumisen jälkeen Apple toi markkinoille edeltäjäänsä entistä paremman version – AirPods Maxit. AirPods-sarjan ensimmäiset Over-Ear-kuulokkeet poikkesivat luonnollisesti edeltäjiensä huomaamattomasta mallista, mutta suuri koko mahdollisti lyömättömän äänentoiston, johon yksikään AirPods-sarjan malleista ei ollut vielä tuolloin yltänyt.
Vuosien saatossa AirPodien ympärille on ehtinyt muodostua myös erittäin laaja lisätarvikkeiden valikoima, joiden joukosta kuluttajat voivat tuunata omat kuulokkeensa valkaten mielensä mukaan tyylikkäimmät AirPods kuoret ja laadukkaimmat AirPods varaosat. Kuulokkeiden personointi onkin yltänyt puhelinten tasolle – jokainen haluaa, että omat kuulokkeet näyttävät hyvältä ja pysyvät hyvinä.
Korkeasta hinnasta huolimatta Applen AirPods-kuulokkeet ovat johtaneet todelliseen kulttuuri-ilmiöön. Alussa rumaksi mielletystä muotoilusta on tullut Applen myyntivaltti – kuulokkeet on helppo tunnistaa yhdellä vilkaisulla, ja myöhemmin myös muut valmistajat ovat päättäneet luottaa tähän yksinkertaisen klassiseen designiin. AirPods-kuulokkeet ovat toden teolla kävelevä esimerkki siitä, miten hyvin Apple osaa edelleen työnsä