Älypuhelinmarkkinat jatkoivat ainakin vielä huhti-kesäkuussa laskusuunnassa maailmanlaajuisesti, kuten jo aiemmat tiedot kertoneet.
Nyt tutkimusyhtiö Counterpoint Research on luonut katsauksen erikseen kahden suuren, keskenään hyvin erilaisen markkina-alueen kehitykseen.
Sekä Kiinassa että Yhdysvalloissa älypuhelinmarkkinat laskivat huhti-kesäkuussa. Kiinassa myynti laski vain 4 prosentilla vuodentakaisesta, kun taas Yhdysvalloissa laskua toimituksissa kertyi 24 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiinassa markkinan sisällä nähtiin suuria muutoksia. Suurimmista brändeistä myyntiään onnistuivat kasvattamaan Apple 7 prosentilla, Huawei peräti 58 prosentilla ja Realme 8 prosentilla.
Huawein kasvun taustalla tutkimusyhtiö kertoo olleen yhtiön paluun normaaleihin tuotelanseerauksiin. Kun Yhdysvaltojen rajoituksista viime vuosien aikana kärsinyt Huawei onnistui jälleen tuomaan enemmän tavaraa tarjolle, tukivat vahva brändi ja myyntipisteverkosto sen myynnin kehitystä.
Vivo säilytti paikkansa markkinajohtajana Kiinassa huhti-kesäkuussa, vaikka sen osuus pienenikin merkittävästi. Vivon myynti laski 14 prosentilla, Oppon 8 prosentilla, Honorin 21 prosentilla ja Xiaomin 9 prosentilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Siinä missä Apple on Kiinassakin noussut jo hätyyttelemään kärkipaikkaa älypuhelinmarkkinoilla, kotimarkkinoillaan Yhdysvalloissa sen markkinaosuus on suorastaan ylivoimainen.
Huhti-kesäkuussa 2023 Apple ylsi Yhdysvallissa 55 prosentin markkinaosuuteen. Enemmän kuin joka toinen myyty älypuhelin oli siis iPhone. Vuodentakaiseen nähden Applen markkinaosuus on noussut 10 prosenttiyksiköllä.
Yhdysvalloissa Applen markkinaosuus huhti-kesäkuussa nousi, sillä sen toimitukset laskivat selvästi vähemmän, vain 6 prosenttia, verrattuna kokonaismarkkinan 24 prosentin laskuun. Yhdysvaltojen markkinoilla suurimmista brändeistä ainoastaan Google onnistui kasvattamaan toimituksiaan, 48 prosentilla.
Yhdysvaltojen älypuhelinmarkkinoilla Applen ja 23 prosentin markkinaosuuteen huhti-kesäkuussa yltäneen Samsungin jälkeen muille jäävät jaettavaksi huomattavasti pienemmät osuudet. Motorola ylsi nyt 9 prosentin, Alcatel 3 prosentin ja Google myös vasta 3 prosentin markkinaosuuteen – vahvasta kasvusta huolimatta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »