Maailmanlaajuiset älypuhelinmarkkinat jatkoivat yhä laskusuunnassa myös vuoden 2023 toisella neljänneksellä eli huhti-kesäkuussa.
Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan älypuhelintoimitukset laskivat huhti-kesäkuussa 11 prosentilla vuodentakaisesta.
Samsungin ja Applen markkinaosuuksien Canalys arvioi säilyneen vuodentakaiseen nähden ennallaan 21 ja 17 prosentissa. Vastaavasti Xiaomin markkinaosuus laski 14 prosentista 13 prosenttiin, Oppon (mukaan lukien alabrändi OnePlus) pysyi 10 prosentissa ja Vivon laski 9 prosentista 8 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Canalysin mukaan huhti-kesäkuun aikana varastotasoissa on alkanut jo kuitenkin näkyä tasaantumisen merkkejä, minkä pitäisi jatkossa tukea toimitusten kehittymistä kysynnän samalla myös elpyessä.
”Älypuhelinmarkkinat tarjoavat varhaisia merkkejä elpymisestä kuuden peräkkäisen laskuneljänneksen jälkeen vuodesta 2022 lähtien”, kommentoi Canalysin analyytikko Le Xuan Chiew. ”Älypuhelinten varastot ovat alkaneet tyhjentyä, kun älypuhelinvalmistajat ovat asettaneet etusijalle vanhojen mallien varaston leikkaamisen tehdäkseen tilaa uusille julkaisuille.”
Canalysin mukaan valmistajat ovat tukeneet myyntiä loppuasiakkaille erilaisin kannustimin ja markkinointipanostuksin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Katse on nousevissa Android-toimijoissa, kuten Transsion ja Honor, jotka ovat päättäneet toimia nopeasti tuotteiden uudistamisessa ja ryhtyneet strategisiin markkinoille menon keinoihin voittaakseen markkinaosuuttaan erityisesti avoimilla markkinoilla, kuten Lähi-idässä, Latinalaisessa Amerikassa ja Kaakkois-Aasiassa”, kommentoi analyytikko Toby Zhu Canalysilta.
Toinen tutkimusyhtiö, Counterpoint Research, on puolestaan kertonut omia tilastojaan älypuhelinten myynnistä loppuasiakkaille. Siinä missä edellä mainitut Canalysin luvut mittaavat valmistajien toimituksia tukkureille ja jälleenmyyjille, Counterpointin luvut kertovat myynnistä lopulta puhelimet käyttöönsä hankkiville kuluttajille ja yrityksille.
Counterpointin mukaan älypuhelinten loppuasiakasmyynti laski huhti-kesäkuussa 8 prosenttia vuodentakaisesta ja 5 prosenttia tammi-maaliskuusta 2023.
Suurimmista valmistajista markkinoiden kokonaiskehitystä paremmin huhti-kesäkuussa pärjäsivät vain Apple (-2 % vuodentakaisesta) sekä Oppo (-3 %), kun taas Samsungin (-12 %), Xiaomin (-12 %) ja Vivon (-17 %) myynti kehittyi kokonaismarkkinaa heikommin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsung ylsi näin 22 prosentin, Apple 17 prosentin, Xiaomi 12 prosentin, Oppo 10 prosentin ja Vivo 8 prosentin markkinaosuuteen myydyistä älypuhelimista huhti-kesäkuussa. Markkinaosuuksissa muutokset vuodentakaisesta olivat korkeintaan prosenttiyksikön luokkaa eri valmistajien osalta.
Counterpointin tilastoista käy kuitenkin selvästi ilmi pidemmän aikavälin trendi: Apple on kasvattanut markkinaosuuttaan samalla, kun Xiaomi, Oppo ja Vivo ovat sitä hieman menettäneet tai soutaneet paikallaan. Lisäksi muutaman vuoden sisällä näiden TOP5-valmistajien ulkopuolisen joukon osuus markkinoista on laskenut selvästi.
Apple ylsikin Counterpointin mukaan nyt huhti-kesäkuussa korkeimpaan markkinaosuuteensa ikinä mitä tulee vuoden toisten neljännesten vertailuun.
Kokonaisuutena premium-älypuhelinten, jotka on määritelty yli 600 dollarin arvoisiksi, myynnin kehitys onkin ollut parempaa kuin edullisempien vaihtoehtojen. Apple on tämän trendin hyötyjä ja toisaalta sen aikaansaaja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen myynti on viime aikoina kasvanut vahvasti myös kehittyvillä markkinoilla, kuten Intiassa, jossa myynnin kasvu nyt huhti-kesäkuussa oli jopa 50 prosenttia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »