Facebookin, Instagramin ja WhatsApin omistava Meta Platforms julkaisi uuden haastajansa Twitterille Threadsin Suomen aikaa keskiviikkoiltana 5. heinäkuuta yli 100 maassa.
Sen jälkeen Threadsista tuli heti jättimenestys, ainakin suosiota palveluun liittyneiden käyttäjien määrällä mitattuna. Euroopan unionin alueella Threads ei ole virallisesti saatavilla.
Maanantaiaamuna 10. heinäkuuta Suomen aikaa Threads on ylittämässä jo 100 miljoonan palveluun liittyneen käyttäjän rajan, paljastavat palvelun kertomat käyttäjänumerot.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Metan perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on kertonut Threadsissa aktiivisesti käyttäjämäärän kasvusta. Toistaiseksi viimeinen päivitys Zuckerbergiltä käyttäjämäärän kasvusta saatiin perjantaina, jolloin Threads oli ehtinyt 70 miljoonaan rekisteröityneeseen käyttäjään. Todennäköisesti maanantain aikana Zuckerberg tulee vielä virallisesti kertomaan 100 miljoonan ylityksestä.
Zuckerberg kommentoi jo aiemmin julkaisun ylittäneen selvästi Metan odotukset.
Threadsin debyytti onkin ollut ennätyksellinen. Se on suorastaan murskannut ennätykset. Alle viidessä päivässä Threads on ylivoimaisesti nopeimmin 100 miljoonaan käyttäjään yltänyt kuluttajille suunnattu verkkopalvelu. Aiemmin valtikkaa piti hallussaan vuoden 2023 loppupuolella julkaistu OpenAI:n ChatGPT, joka ylsi 100 miljoonaan käyttäjään parissa kuukaudessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vertailun vuoksi TikTokilta 100 miljoonaan käyttäjään yltäminen kesti yhdeksän kuukautta ja Instagramilta kaksi ja puoli vuotta. Twitteriltä se vei aikanaan viisi vuotta.
Threadsia on nimitetty ”Twitterin tappajaksi”, sillä Meta haastaa pääomistajansa Elon Muskin epävakaaseen tilaan ajaman Twitterin – ja voi sysätä sen kuihtumisen kierteeseen.
Meta onnistui Threadsin kanssa ajoituksessa, sillä moni Twitterin käyttäjä on ollut valmis kokeilemaan jotakin muuta kuin Twitteriä, jonka ympärillä viime aikoina ovat puhuttaneet muun muassa käyttörajoitukset, joita Twitter asetti – Muskin mukaan johtuen palvelun tietojen aggressiivisesta haravoinnista nimeämättömien tahojen toimesta.
Meta teki myös useita onnistuneita ratkaisuja Threadsin suunnittelussa. Palveluun liitytään Instagram-tunnuksilla, joten palvelun käyttöönotto on Instagramin suurelle käyttäjäkunnalle vaivatonta ja helppoa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Threadsin toimintamalliin kuuluu myös tarjota kotinäkymässä heti syöte sisältöjä, eli nähtävät sisällöt eivät perustu vain seurattuihin käyttäjiin. Näin Threadsiin liittyneet käyttäjät ovat nähneet samantien joitakin suosittuja sisältöjä, eikä käyttökokemus ole kärsinyt siitä, että mielenkiintoisia seurattavia tulisi lähteä heti etsimään.
Meta itsekin on käytännössä myöntänyt kiirehtineensä Threadsin julkaisua. Tästä syystä palvelusta puuttuu vielä monia keskeisiä ominaisuuksia. Esimerkiksi suositeltujen julkaisujen kotinäkymän rinnalla ei vielä ole mahdollisuutta nähdä vain seurattujen tilien julkaisut, mutta sellaisen on kerrottu olevan tulossa.
Lisäksi Instagram-pomo Adam Mosserin mukaan tulossa ovat myös esimerkiksi kattava haku (toistaiseksi voi etsiä vain käyttäjänimiä), aihetunnisteet eli hashtagit sekä automaattiset käännökset kieleltä toiselle.
Threadsin pidemmän aikavälin menestys on tietenkin vielä kysymysmerkki. Moni on liittynyt uteliaisuudesta mukaan, kun se on ollut niin helppoa. Epäselvää vielä on, onnistuuko uusi palvelu nousemaan pidempiaikaiseksi kiinnostuksen kohteeksi,. Threads vaikuttaa kuitenkin toistaiseksi vahvimmalta haasteelta mitä Twitterin asemalle on nähty.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
100 miljoonan käyttäjän ylittymisen jälkeen seurataan, milloin Threads ylittää seuraavat merkittävät käyttäjämäärien virstanpylväät. Hurja alkusuosio antaa luvan odottaa Threadsin jopa haastavan Twitterin suosiossa vielä vuoden 2023 aikana. Twitterin kuukausittain aktiivisten käyttäjien määrä on ollut historiallisesti yli 350 miljoonan, rekisteröityneitä käyttäjiä sillä on toki runsaasti enemmän.
Instagramilla käyttäjiä on yli kaksi miljardia, joten Metalle riittää vain noin kuudesosn näistä siirtyminen myös Threadsin aktiivisiksi käyttäjiksi, jotta se haastaa Twitterin myös aktiivisten käyttäjien määrässä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »