Elkjøp-konserniin kuuluva Gigantti on julkaissut tuloksensa huhtikuun 2023 lopussa päättyneeltä tilikaudeltaan 2022-2023.
Gigantti teki tilikaudelta 2022–2023 noin 525 miljoonan euron liikevaihdon, joka jäi 12,9 prosenttia edellisestä tilikaudesta. Liikevoittoa Gigantti teki 2,9 miljoonaa euroa, ja yhtiön nettotulos oli 2,2 miljoonaa euroa. Gigantin kannattavuus jäi heikolle tasolle: liikevoittomarginaali oli vain 0,55 prosenttia ja nettotulosmarginaali 0,42 prosenttia.
Toisin kuin vielä tilivuoden 2021–2022 tulostiedotuksessa, Gigantti ei enää sisällytä myyntejä franchise-yrittäjille Gigantin liikevaihtoon, tuoteomistajuuden vaihduttua sisäisessä järjestelmässä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Markkinatilanne viime aikoina kodinelektroniikan markkinoilla on ollut erittäin haastava korkean inflaation, nousseen korkotason sekä niiden seurauksena heikentyneen kuluttajien luottamuksen ja ostovoiman myötä.
Gigantin mukaan sen suorittamien säästö- ja tehostustoimenpiteiden vastapainoksi saatiin myös onnistumisia, kuten Black Friday -kampanja ja yritysmyynnin positiivinen kehitys.
Gigantti investoi tilikauden aikana uudistuneeseen verkkokauppa-alustaan, viimeisimmän konseptin mukaisiin myymälöihin ja Helsingin Oulunkylässä 1.6.2023 ovensa avanneeseen, uuteen jakelukeskukseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Kahden menestyksekkään koronavuoden jälkeen mennyt tilikausi ei ollut helpoimmasta päästä. Olemme keskittyneet työhön ahkerasti periodi kerrallaan, rakentaen pitkäjänteisesti asiakaskokemusta ja luoden uskoa tulevaan. Positiivista vuodessa oli onnistuminen Black Friday -kampanjassa, jossa saavutimme kasvua ja entistä paremman, 95 % asiakastyytyväisyyden. Myös yritysmyyntimme jatkoi kehittymistään vajaan 4 % kasvutuloksella,” kuvailee Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandström.
Viime tililkaudella Gigantti avasi kaksi uutta myymälää Klaukkalaan ja Helsingin Rediin. Kahden uudistuneen myymälän avajaisia vietettiin puolestaan Espoon Suomenojalla ja Tampereen Lielahdessa.
”Jokainen asiakaskohtaaminen on meille äärimmäisen tärkeä nyt ja jatkossa. Myymälöidemme siirtyminen joustavampaan palvelumalliin antaa myyjälle valmiuden palvella samaa asiakasta usean eri tuotekategorian asioissa. Myös uudistunut verkkokauppamme huomioi käyttäjiään entistä asiakaslähtöisemmin. Lisäksi kesän myötä toimintansa käynnistävä jakelukeskuksemme tulee vauhdittamaan toimituksia huomattavasti: syksyllä pesukoneen voi saada asennuksineen kotiinsa jo saman vuorokauden aikana.”
Gigantin toimitusjohtajana 8.5.2023 aloittaneella Sandströmillä on takanaan jo 24 vuotta yrityksessä. Haastavammista kausista selvitään hänen mukaansa ennen kaikkea vahvalla kulttuurilla, jonka rakentaminen ei saa herpaantua tulevaisuudessa hetkeksikään.
”Vuosi on opettanut meille paljon sitkeydestä ja luottamuksesta, ja tiivistänyt työyhteisöä. Olen todella ylpeä henkilökunnastamme, ja haluan antaa heille lämpimät kiitokset ahkeruudesta ja tiimipelaamisesta. Haluamme huolehtia giganttilaista jatkossa entistä vahvemmin paitsi kouluttautumisen, myös hyvän esihenkilötyön kautta: loimme menneellä tilikaudella esimerkiksi uuden johdon valmennusohjelman, jota tulemme soveltamaan koko organisaatioon. Meille on tärkeää, että jokainen giganttilainen voi kokea saavansa osaavan esihenkilön tukea, ja olevansa arvostettu omana itsenään.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Elkjøp-konsernin tilinpäätös vahvistetaan virallisesti syyskuussa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »