Mobiilioptimointi on tärkeä osa yrityksen digitaalista markkinointia. Mobiilioptimointi auttaa yritystä paremmin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja lisää samalla asiakasvirtaa.
Mobiilioptimointi tarkoittaa, että verkkosivustojen sisältö mukautetaan erityisesti mobiililaitteille sopivaksi. Tarkoituksena on helpottaa ihmisten arkea ja parantaa heidän kokemustaan verkkosivustoilla vieraillessa. Tässä tietopaketissa tutustumme mobiilioptimointiin ja sen etuihin sekä käyttäjän että yrittäjän näkökulmasta.
Mobiilioptimoinnin edut käyttäjälle: Pankkiasiointi kännykällä tehokkaasti ja vaivattomasti
Mobiiliasiointi on helpottanut monia arjen askareita. Esimerkiksi asiointi pankissa hoituu mobiilioptimoinnin avulla helposti missä ja milloin tahansa. Esimerkiksi lomamatkalle ei tarvitse ottaa kannettavaa tietokonetta mukaan, sillä kaikki tarpeelliset verkkosivut, lomakkeet ja palvelut toimivat myös älylaitteiden näytöillä.
Kun yrityksen eri palvelut, esimerkiksi asuntolainalaskuri toimii mobiiliyhteentoimivasti älylaitteen kanssa, asiakkaalla on monta syytä valita kyseinen yritys. Asuntolainaan tutustuakseen kuluttajan ei tarvitse enää käynnistää tietokonetta, vaan lainaa voi hakea vaikka palmun alla maaten. Asuntolainalaskuri toimii mobiilioptimoituna yhtä hyvin kuin tietokoneellakin ja hakuprosessi on luotettava ja turvallinen myös mobiililaitteella.
Mitä mobiilioptimointi tarkoittaa käytännössä?
Mobiilioptimoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla parannetaan mobiililaitteiden käyttökokemusta. Mobiilioptimoitu nettisivu mukautuu erilaisten näyttökokojen ja resoluutioiden mukaan. Näin sivu toimii toivotusti laitteen näytön koosta riippumatta.
Mobiilioptimoidusta sivustosta käytetään myös nimitystä responsiivinen sivusto. Tämä tarkoittaa sivuston mukautuvuutta käyttäjän laitteen näytön kokoon. Jos sivusto ei ole responsiivinen, se toimii parhaiten keskikokoisen tietokoneen näytöllä, mutta muun kokoisilla näytöillä käytettävyys kärsii.
Mobiilioptimoinnin hyödyt yrityksille: Kasvava käyttäjäkunta ja parantunut sitoutuminen
Miksi yrityksen sitten kannattaa mobiilioptimoida verkkosivut? Mobiilioptimointi tuo tullessaan useita hyötyä. Yksi näkyvimmistä hyödyistä on asiakaskunnan kasvaminen: asiakkaat odottavat saavansa tarpeet täytettyä niin mobiilissa kuin tietokoneellakin ja näihin tarpeisiin on kyettävä vastaamaan. Mobiilioptimoinnilla voidaan myös parantaa näkyvyyttä hakukoneissa, mikä lisää liikennettä ennestään verkkosivuilla.
Optimoidut mobiilisovellukset auttavat myös vahvistamaan brändin tunnettavuutta. Asiakkaat voivat helposti seurata uusimpia tuotteita ja palveluita mobiilioptimoiduilta verkkosivuilta. Kun tieto on saatavilla helposti ja nopeasti, yritys pysyy asiakkaiden mielissä.
Mobiilioptimoinnilla on myös suuri merkitys asiakaspalvelun parantamisessa. Yritysten on helppo tarjota asiakkailleen nopeampia vastauksia ja ratkaisuja ongelmiin mobiililaitteiden avulla. Tiedonkeruu on myös helpompaa, kun asiakkaat voivat antaa palautetta suoraan mobiililaitteillaan. Näin asiakas voidaan tavoittaa palautteen antamista varten heti esimerkiksi tilauksen päätyttyä tai ravintolakäynnin jälkeen.
Mobiilioptimoinnin trendit ja tulevaisuus: Uusimmat kehityssuunnat
Nopeus ja helppokäyttöisyys painottuvat mobiilioptimoinnin tulevissa trendeissä. Sivustojen ja sovellusten tulisi latautua nopeasti. On myös tärkeää, että mobiilioptimoitu sivusto on saavutettavissa: sivustolla on helppo navigoida ja sen toiminta on nopeasti ymmärrettävissä.
Mobiilioptimoiduille verkkosivuille ei kannata myydä mainospaikkoja samalla tavalla kuin perinteisille verkkosivuille, jotta mainokset eivät hankaloita kuluttajien käyttökokemusta. Tulevaisuudessa mobiilioptimoinnin trendit voivat muuttua entistäkin älykkäimmiksi. Esimerkiksi älypuhelimet voivat hyödyntää tekoälyteknologiaa tarjotakseen parempia palveluita ja ominaisuuksia. Myös 5G-verkkojen leviäminen tuo uusia mahdollisuuksia mobiilikokemuksen parantamiseen, sillä 5G tarjoaa nopeamman yhteyden ja paremman suorituskyvyn verrattuna 4G-verkkoon.