Älypuhelinvalmistajana tunnetun Xiaomin myynti kärsi alkuvuonna 2023 heikentyneestä markkinatilanteesta monien muiden tavoin.
Xiaomin liikevaihto laski 18,9 prosentilla tammi-maaliskuussa 2023 vuodentakaisesta 59,48 miljardiin juaniin eli noin 7,9 miljardiin euroon. Xiaomin raportoitu tulos kuitenkin parani alkuvuonna 2023 vuotta aiemmasta, sillä alkuvuosi 2022 oli aikanaan yhtiölle vaikea Kiinan koronarajoitusten takia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin raportoitu liiketulos nousi nyt tammi-maaliskuussa 5,900 miljardiin juaniin eli noin 800 miljoonaan euroon ja raportoitu tulos 4,216 miljardiin juaniin eli noin 560 miljoonaan euroon verrattuna 911 ja 531 miljoonan juanin tappioihin vuotta aiemmin.
Xiaomi kirjaa kuitenkin joka vuosineljännes tulokseensa myös merkittäviä arvonmuutoksia tekemistään jopa sadoista sijoituksista ekosysteeminsä osana toimiviin kumppaniyhtiöihin. Nämä sijoitusten arvonmuutokset heiluttavat raportoituja tuloslukuja merkittävästi, ja paremman kuvan Xiaomin oman liiketoiminnan tuloksen kehittymisestä antaakin sen julkaisema oikaistu nettotulos.
Xiaomin oikaistu nettotulos parani tammi-maaliskuussa 13,1 prosentilla vuodentakaisesta 3,233 miljardiin juaniin eli noin 430 miljoonaan euroon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomi toimitti tammi-maaliskuussa 2023 yhteensä 30,4 miljoonaa älypuhelinta, joka oli 21,1 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Älypuhelinmyynnin liikevaihto laski 23,6 prosentilla 34,985 miljardiin juaniin eli noin 4,6 miljardiin euroon. Älypuhelinmyynti on yhä reilut puolet Xiaomin liiketoiminnasta.
Xiaomi on maailmanlaajuisesti kolmanneksi suurin älypuhelinvalmistaja Samsungin ja Applen perässä.
Älypuhelinten bruttokatteella mitatussa kannattavuudessa Xiaomi ylsi alkuvuodesta 2023 korkeammalle tasolle, 11,2 prosentin marginaaliin, kuin yhdelläkään neljänneksellä viime vuonna. Kaikkiaan Xiaomin bruttokate oli 19,5 prosenttia. Bruttokate on käytännössä suoritteiden myyntihinta vähennettynä niiden suorilla valmistus- ja toimituskustannuksilla. Bruttokate ei siis huomioi tutkimus- ja tuotekehityskustannuksia, myynnin ja markkinoinnin kustannuksia tai liiketoiminnan muita kuluja.
Älypuhelinten ohella Xiaomin tuotevalikoima kattaa monia muitakin tuotteita, joiden liiketoiminnasta Xiaomi raportoi IoT- ja lifestyle-segmenttinä. Liikevaihto tältä osin laski tammi-maaliskuussa 13,6 prosentilla vuodentakaisesta nyt 16,834 miljardiin juaniin eli noin 2,2 miljardiin euroon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Erityisesti kotimarkkinoillaan Kiinassa Xiaomilla on myös laaja kattaus erilaisia palveluja. Internet-palvelujen segmentin liikevaihto laski tammi-maaliskuussa niukasti, 1,2 prosentilla, vuotta aiemmasta päätyen 7,028 miljardiin juaniin eli noin 930 miljoonaan euroon.
Xiaomi kertoi tulosjulkistuksensa yhteydessä myös sen laitteiden MIUI-ohjelmiston toukokuussa 2023 saavuttamasta 600 miljoonan aktiivisen kuukausikäyttäjän rajapyykistä. MIUI-käyttäjämäärä on jatkanut viime ajat tasaista kasvua – 500 miljoonan aktiivisen käyttäjän raja ylittyi loppuvuodesta 2021.
Tutkimukseen ja tuotekehitykseen Xiaomi panosti pelkästään tammi-maaliskuussa 2023 kaikkiaan 4,1 miljardia juania, eli yli 500 miljoonaa euroa ja 17,7 prosenttia vuotta aiempaa enemmän.
Uutena avauksena tällä hetkellä Xiaomi satsaa merkittävästi myös laajentumiseen sähköautojen markkinoille. Xiaomin tavoitteena on tuoda ensimmäinen oma sähköautonsa ensimmäisille markkinoille jo vuonna 2024.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »