Disneyn merkittävimmän suoratoistopalvelun Disney+:n tilaajamäärä laski alkuvuonna lähes neljällä miljoonalla, Disney kertoi 1. huhtikuuta 2023 päättyneen tilikautensa toisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksessa.
Disney+:n tilaajamäärä jatkoi näin ollen laskussa, sillä tilaajamäärä laski jo vuoden 2022 viimeisellä neljänneksellä 2,4 miljoonalla.
Nyt Disney+:n maailmanlaajuinen tilaajamäärä painui vuodenvaihteen 161,8 miljoonasta 157,8 miljoonaan eli 4,0 miljoonalla tilaajalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Disney+ julkaistiin ensimmäisillä markkinoilla marraskuussa 2019. Suomessa palvelu avautui syyskuussa 2020.
Disney+ ylitti alkuvaiheessa kaikki kasvuodotukset, ja keväästä 2020 alkaen koronapandemia siivitti vielä kasvua voimakkaasti sen lisättyä kodeissa vietetyn ajan kasvua ja eri viihdepalvelujen, mukaan lukien Disney+:n, käyttöä. Vielä myös vuonna 2021 ja vuoden 2022 aikana Disney+ jatkoi kasvuaan – loppuvuoteen asti.
Alun perin Disney oli ilmoittanut odotuksekseen 60-90 miljoonan tilaajan saavuttamisen ensimmäisen viiden vuoden kuluessa, eli vasta vuonna 2024. Kun palvelu murskasi nämä odotukset totaalisella tavalla, päivitti Disney aiemmin odotuksensa tilikaudelle 2024, jolloin se odotti Disney+:n tilaajamäärän yltävän jo 230-260 miljoonaan. Sittemmin kasvuennustetta on kuitenkin leikattu 215-245 miljoonaan tilaajaan, kun tilaajamäärän kehitys on synkentynyt.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Disney+:n tilaajamäärän kehitys alkuvuonna 2023 petti analyytikko-odotukset, jotka odottivat keskimäärin 163,17 miljoonaa tilaajaa, eli kasvua. Disney+:n tilaajamäärän laskun taustalla oli Intiassa ja joissakin Kaakkois-Aasian maissa tarjottavan Disney+ Hotstar -version 4,6 miljoonalla laskenut tilaajamäärä. Muiden alueiden Disney+:n tilaajamäärä kasvoi niukasti 0,6 miljoonalla tilaajalla 104,9 miljoonaan. Disney+ Hotstar sisälsi aiemmin urheilusisältönä Intiassa suositun Indian Premier League -krikettiliigan, jonka puuttuminen on laskenut tilaajamäärää.
Disneyn muista suoratoistopalveluista Hulu kasvatti tilaajamääräänsä 0,2 miljoonalla 48,2 miljoonaan ja ESPN+ 0,4 miljoonalla 25,3 miljoonaan alkuvuoden 2023 aikana.
Disney kertoi tulosjulkistuksensa yhteydessä tulevansa jatkossa Yhdysvalloissa yhdistämään Hulun sisällöt osaksi Disney+-sovellusta myöhemmin tänä vuonna.
Disney aikoo myös arvioida suoratoistopalveluissaan tarjoamia sisältöjä ja tulee poistamaan joitakin sisältöjä suoratoistopalveluista. Muutosten seurauksena Disney aikoo kirjata kuluvalle vuosineljänneksellä 1,5-1,8 miljardin dollarin alaskirjauksen. Lisäksi jatkossa Disney aikoo vähentää suoratoistopalveluissa julkaistavaksi suunniteltujen sisältöjen määrää.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kokonaisuutena Disney+:n mollivoittoisesta kehityksestä huolimatta Disney teki teemapuistojensa vetämänä alkuvuodelta odotuksia vahvemman tuloksen. Disney ylsi 13 prosentin kasvulla vuodentakaisesta 21,82 miljardin dollarin liikevaihtoon ja 0,93 dollarin oikaistuun osakekohtaiseen tulokseen verrattuna 1,08 dollariin vuotta aiemmin.
Disneyn suoratoistopalvelut sisältävän Direct-to-Consumer -yksikön liikevaihto nousi 12 prosentilla vuodentakaisesta 5,5 miljardiin dollariin alkuvuonna. Samalla Disney onnistui pienentämään liiketappiotaan 26 prosentilla 659 miljoonaan dollariin.
Disney julkaisi Disney+:sta ensimmäisillä markkinoilla 8. joulukuuta 2022 myös mainoksia sisältävän tilausmuodon ja korotti samalla mainoksettoman tilauksen hintaa Yhdysvalloissa 38 prosentilla. Tilaajamäärän laskuun hinnankorotus vaikutti vain vähän.
Suomessa Disney+ on tarjolla DisneyPlus.comissa joko kuukausi- tai vuositilauksena. hinta on ollut 23. helmikuuta 2021 alkaen mukaan tulleen Star-sisältöosion myötä 8,99 euroa kuukaudessa tai 89,90 euroa vuodessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Bob Iger palasi Disneyn toimitusjohtajaksi marraskuussa, kun aiemmin hänen seuraajakseen valittu Bob Chapek sai potkut.
”Olemme tyytyväisiä saavutuksiimme tällä vuosineljänneksellä, mukaan lukien suoratoistoliiketoimintamme parantuneeseen taloudelliseen suorituskykyyn, joka heijastaa strategisia muutoksia, joita olemme tehneet koko yrityksessä suunnataksemme Disneyn uudelleen kestävää kasvua ja menestystä varten”, kommentoi Iger. ”Elokuvista televisioon, urheiluun, uutisiin ja teemapuistoihimme, jatkamme elämysten tarjoamista kuluttajille ja luomme samalla tehokkaamman, koordinoidumman ja virtaviivaisemman lähestymistavan toimintaamme.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »