Suomen suurimman elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjän Gigantin toimitusjohtaja on vaihtunut.
Gigantti Oy Ab:n uutena toimitusjohtajana on aloittanut 8. toukokuuta Niko Sandström. Lokakuusta 2020 Gigantin toimitusjohtajana toiminut Laura Tarkka siirtyy yrityksen ulkopuolisiin tehtäviin.
Ennen toimitusjohtajaksi nousuaan Niko Sandström työskenteli Gigantin myyntijohtajana vuodesta 2019. Sandströmin ura Gigantilla on kuitenkin yhtä pitkä kuin sen koko historia Suomessa, sillä Sandström aloitti 1999 maan ensimmäisestä Gigantti-myymälästä, Vantaan Tammistosta, myynnin tehtävistä. Vuonna 2002 Sandström siirtyi osaksi Gigantin johtoryhmää Tampereen Kalevan tavaratalopäällikön roolista. Johtoryhmässä Sandström on vuosien varrella hoitanut useita markkinoinnin ja myynnin johto- sekä kehitysrooleja, ja vaikuttanut Gigantin tiedotteen mukaan merkittävästi yrityksen liiketoimintaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Uusi vastuurooli on kunnia-asia, haluan kiittää kaikkia luottamuksesta ja yhteistyöstä jo tähän mennessä. On ollut hyvin erityinen kokemus nähdä Gigantin kasvukaari aina alusta tähän päivään. Aloitimme yhdellä myymälällä Vantaalla, nyt meillä on 42 tavarataloa ympäri maata ja verkkokauppa, jonka valikoima on kasvanut kokonaisuudessaan yli 80 000 tuotteeseen. Samaan aikaan digitalisaatio ja kulutuskäyttäytyminen ovat muuttaneet suomalaisten elämää valtavasti. Aloittaessani kodinelektroniikan parissa kännykät ja läppärit olivat luksusta, nykyisin arkisia välttämättömyystuotteita”, Sandström kuvailee.
Gigantin toimitusjohtajavaihdos tapahtuu vaikeassa markkinatilanteessa.
Kodinelektroniikkamarkkinaa ovat koronan jälkeen rasittaneet niin kuluttajien heikentynyt luottamus talouteen, kuin globaalisti kasvanut kustannustaso ja korkea inflaatiokin. Myös Gigantti on joutunut muutoksen myötä sopeuttamaan toimintaansa. 28. huhtikuuta Gigantti tiedotti saaneensa päätökseen muutosneuvottelut, joiden myötä Gigantin henkilöstömäärä vähenee myymälöissä 56 työntekijällä ja 36 työntekijän rooli osa-aikaistetaan. Lisäksi myymäläkohtaisesti toteutettiin työsopimusten ehtojen muutoksia. Kaikki myymälät jatkavat toimintaansa, eikä yhtään myymälää suljeta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Gigantin uuden toimitusjohtajan Sandströmin mukaan avain liiketoiminnan vahvistamiseen on kuitenkin sama kuin ennenkin: kehittyminen sen mukana, mikä kuluttajille on relevanttia.
”Haluamme lujittaa markkinajohtajan asemaamme palvelu edellä. Ihmiset tarvitsevat yhä enemmän apua digitalisoituneessa arjessaan, siksi on tärkeää, että kohtaamme heitä yhä ymmärtävämmin ja löydämme kaikille oikeanlaiset ratkaisut. Se tarkoittaa meille monenlaisia panostuksia: myynnin koulutusohjelmiemme uudistamista; uutta sisäistä myymälämallia, jolla pyrimme monipuolistamaan ja tehostamaan palvelua; tai uutta jakelukeskustamme, joka avataan kesäkuussa, ja tulee vauhdittamaan kotiinkuljetuksia merkittävästi.”
Gigantin suurin vahvuus ovat Sandströmin mukaan sen työntekijät.
”Vahvin pitovoima omalla kohdallani Gigantissa ovat olleet ehdottomasti ihmiset. Ajattelen yhä 24 vuoden jälkeenkin, että meillä on poikkeuksellinen kulttuuri, jossa on lähes perheyrityksen kaltaista yhteishenkeä. Gigantissa tehdään yleisesti ottaen pitkiä työuria, ja meille on tärkeää tukea ihmisten kasvu- ja kehitysmahdollisuuksia myös jatkossa. Henkilöstö on meille mittava voimavara.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Gigantin emokonsernin, Elkjøp Nordicin, toimitusjohtaja Fredrik Tønnesen kiittää eteenpäin jatkavaa toimitusjohtajaa, Laura Tarkkaa.
”Olemme todella iloisia Niko Sandströmin vastaanottaessa tämän uuden roolin. Hän on tehnyt vaikuttavan kehitysmatkan yhtiössä, ja Gigantti-kulttuuri on vahvasti hänen DNA:ssaan. Laura Tarkka on tehnyt erinomaista, sitoutunutta työtä luotsatessaan Giganttia keskellä haastavaa maailmanaikaa ja jatkuvaa muutosta. Viestikapula siirtyy nyt luontevasti eteenpäin. Uskomme, että Sandströmin mittava kokemus ja kaupallisesti vahva näkemys vievät Giganttia eteenpäin, ja kasvattavat sen kannattavuutta pitkäjänteisesti kestävällä tavalla. Aloitamme yhdessä uuden tilikauden positiivisina, vahvasti tulevaisuuteen luottaen.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »