Monet suuret teknologiayhtiöt ovat ilmoittaneet viime kuukausien aikana mittavista irtisanomisista yleisen taloustilanteen heikennyttyä ja tulevien kasvusuunnitelmien käytyä epärealistisiksi.
Nyt suuriin irtisanomisiin on raportoitu turvautuvan myös takavuosien internet-suuruuden Yahoon. Se on kuitenkin liikkeellä ainakin kertomansa mukaan muusta syystä kuin heikentyneen taloustilanteen vuoksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Axios raportoi Yahoon aikovan vähentää peräti 20 prosenttia henkilöstöstään osana merkittävää uudelleenjärjestelyä sen mainosteknologiayksikössä. Vähennykset koskevat yli 50 prosenttia Yahoo mainosteknologiayksiköstä ja yli 1 600 ihmistä.
Yahoo oli aikanaan yksi suosituimmista verkkopalveluista, mutta pikku hiljaa sen asema mureni Yahoon epäonnistuttua sekä haun että yhteisöpalvelujen osalta Googlen ja sittemmin Metaksi nimensä muuttaneen Facebookin vallattua nämä markkinat.
Yahoo on pyristellyt sittemmin eteenpäin eri omistajien alla. Vuonna 2021 pääomasijoitusyhtiö Apollo osti sekä Yahoon että AOL:n 5 miljardilla dollarilla Verizon-operaattorilta. Yhdistetty yhtiö nimettiin Yahooksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yahoon toimitusjohtajan Jim Lanzonen mukaan nyt tehtävät henkilöstövähennykset eivät juonnu taloustilanteesta, vaan Yahoon strategisista muutoksista. Kokonaisuutena Yahoon kerrotaan olleen jo kannattava yhtiö, mutta sen mainosteknologialiiketoiminta on ollut tappiollista.
Yahoon vähennyksistä noin 1 000 työntekijän osalta työpaikka lähti alta heti torstaina, kun taas loput 600 työntekijää kokonaisuudessaan vähennettävästä määrästä saavat lähtöpassit vuoden 2023 toisen puoliskon aikana.
Osana muutoksia Yahoo sulkee mainosteknologiayksiköstään SSP-alustan, joka mahdollistaa verkkojulkaisijoille mainosten myymisen. Lisäksi Yahoo lopettaa myös oman natiivimainonnan alustansa Geminin ja siirtyy hyödyntämään hiljattain solmittua kumppanuuttaan Taboolan kanssa mitä tulee niin sanottuun natiivimainontaan, eli esimerkiksi sponsoroituihin artikkeleihin.
Sen sijaan Yahoo aikoo edelleenkin panostaa mainosten ostajille suunnattuun DSP-alustaansa, joka nimetään uudelleen Yahoo Advertisingiksi. Tämän liiketoiminnan osalta uudet rekrytoinnit tai yritysostotkin ovat mahdollisia bisneksen koon kasvattamiseksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi Yahoo aikoo panostaa enemmän omien palvelujensa, kuten Yahoo Sports, Yahoo News, Yahoo Mail ja Yahoo Finance – mainosmyyntiin rakentamalla vuosien tauon jälkeen oman mainosmyyntitiimin näitä tukemaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »