Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin omistajana tunnettu Meta Platforms on nyt toteuttanut alun perin jo lokakuun 2021 lopulla tiedottamansa Within-yritysoston.
Within on kehittänyt virtuaalitodellisuuslaitteilla pelattavan Supernatural-kuntoilupelin, joka on ollut tarjolla maksullista tilausta vastaan. Huhtikuussa 2020 julkaistu Supernatural on ollut yksi suosituimpia sovelluksia Metan virtuaalitodellisuuslaitteille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kaupan toteuttamista hidasti Yhdysvaltojen kauppavirasto FTC, joka vei poikkeuksellisella tavalla pienen kaupan oikeuteen pyrkien estämään sen mahdollisiin kilpailuvaikutuksiin vedoten.
Yhdysvaltojen liittovaltion oikeus kuitenkin asettui asiassa hiljattain odotetusti Metan kannalle, sillä FTC:n perusteet kaupan viemiselle oikeuteen olivat niin kevyet.
”Tämä päivä on uusi jännittävä luku Supernaturalille, kun liitymme virallisesti Metaan”, Withinin toimitusjohtaja Chris Milk kommentoi lausunnossaan. ”Olemme innoissamme mahdollisuudesta tuoda iloa, ihailua, ihmetystä ja onnellisempaa, terveellisempää elämää yhä useammalle ihmiselle ympäri maailmaa.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kaupan ehtoja ei ole kerrottu.
FTC:n pyrkimys estää kauppa oli erittäin poikkeuksellinen – jopa ennenkuulumaton – mitä tulee pienikokoiseen yritysostoon, jollainen Withinin osto Metalle oli.
FTC:n näkemyksen mukaan Metalla itsellään olisi resurssit kehittää omia vastaavia virtuaalitodellisuussovelluksia kuin Withinillä, mutta sen sijaan Meta yritysostolla viranomaisten mukaan lopulta heikentää tulevaisuuden innovaatioita ja kilpailua. Kyse oli siitä, että todellisten heti toteutuvien kilpailuvaikutusten sijaan FTC oli huolissaan potentiaalisista, kenties toteutuvista kilpailuvaikutuksista hamassa tulevaisuudessa.
Lopulta oikeus ei ostanut FTC:n perusteluja ja näytti odotetusti kaupalle vihreää valoa. FTC myös totesi, ettei se aio valittaa liittovaltion tuomioistuimen päätöksestä. FTC:llä on tosin edelleen mahdollisuus jatkaa käsittelyä oman hallinnollisen tuomarinsa kautta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Meta on rakentanut laajasti virtuaali- ja lisätyn todellisuuden kehitystään yritysostoilla, alkaen vuodesta 2014 ja Oculus-hankinnasta. Sittemmin se on ostanut myös virtuaalitodellisuusohjelmistoja ja -sovelluksia, kuten pelikehitysalustan Unit 2 Gamesin sekä Beat Saberin kehittäjän Beat Gamesin.
Metalla on toistaiseksi johtava asema virtuaalitodellisuuslaitteiden markkinoilla, jotka ovat kuitenkin toistaiseksi melko pienet ja kehittymättömät. Panostukset tulevaisuuteen ovat kuitenkin mittavat: Meta käyttää tällä hetkellä vuositasolla reilusti yli 10 miljardia dollaria virtuaali- ja lisätyn todellisuuden laite-, ohjelmisto- ja palvelukehitykseen.
Vuonna 2023 Metan odotetaan kohtaavan virtuaalilasimarkkinoilla runsaasti lisää kilpailua PlayStation VR2:n, HTC Vive XR Eliten ja ennen kaikkea Applen pitkään odotettujen virtuaalilasien myötä. Applen odotetaan esittelevän lasinsa kevään aikana ja tuovan ne markkinoille syksyllä.
Metan kimpussa FTC on ollut muutenkin pyrkiessään aiemmalla kanteellaan jopa purkamaan Facebookin aikanaan tekemät Instagramin ja WhatsAppin hankinnat, joiden FTC antoi aikanaan tapahtua. Tältä osin ensimmäisessä oikeuden päätöksessä kesällä 2021 kilpailuoikeuskanteet kuitenkin hylättiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »