Disneyn tärkeimmän suoratoistopalvelun Disney+:n maailmanlaajuinen tilaajamäärä laski loppuvuonna, ensi kerran palvelun historiassa.
Disney+:n maailmanlaajuinen tilaajamäärä laski 1 prosentilla 161,8 miljoonaan 31. joulukuuta 2022 verrattuna 164,2 miljoonaan 1. lokakuuta. Tilaajamäärä laski siis 2,4 miljoonalla.
Disney+ julkaistiin ensimmäisillä markkinoilla marraskuussa 2019. Suomessa palvelu avautui syyskuussa 2020.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Disney+ ylitti alkuvaiheessa kaikki kasvuodotukset, ja keväästä 2020 alkaen koronapandemia siivitti vielä kasvua voimakkaasti sen lisättyä kodeissa vietetyn ajan kasvua ja eri viihdepalvelujen, mukaan lukien Disney+:n, käyttöä. Myös vuonna 2021 ja vuoden 2022 aikana Disney+ on kuitenkin jatkanut kasvuaan – loppuvuoteen asti.
Alun perin Disney oli ilmoittanut odotuksekseen 60-90 miljoonan tilaajan saavuttamisen ensimmäisen viiden vuoden kuluessa, eli vasta vuonna 2024. Kun palvelu murskasi nämä odotukset totaalisella tavalla, päivitti Disney aiemmin odotuksensa tilikaudelle 2024, jolloin se odotti Disney+:n tilaajamäärän yltävän jo 230-260 miljoonaan. Sittemmin kasvuennustetta on kuitenkin varovasti leikattu 215-245 miljoonaan tilaajaan.
Disney+:n yhteenlaskettuna 161,8 miljoonasta vuoden 2022 lopussa 57,5 miljoonaa olivat sisältökattaukseltaan omanlaisensa Intiassa ja valituissa Kaakkois-Aasian maissa tarjotun Disney+ Hotstarin tilaajia. Sen osalta tilaajamäärä laski loppuvuonna 6 prosentilla samalla, kun Disney+:n ydinpalvelun käyttäjämäärä jatkoi yhä niukassa 1 prosentin kasvussa tilaajamäärän noustua 102,9 miljoonasta 104,3 miljoonaan. Disney+ Hotstarin laskun taustalla oli muun muassa Disneyn viime vuonna häviämät urheiluoikeudet Intian krikettipeleihin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Disneyn muut, Yhdysvalloissa tarjottavat suoratoistopalvelut jatkoivat kasvussa loppuvuonnakin. Urheiluun keskittyvän ESPN+:n tilaajamäärä kasvoi 2 prosenttia 24,9 miljoonaan ja Hulun eri versioiden yhteensä 2 prosenttia 48,0 miljoonaan.
Yhteenlaskettuna Disneyn suoratoistopalveluilla oli tilaajia vuoden 2022 lopussa 234,7 miljoonaa, joista osa päällekkäisiä keskenään.
Disneyllä on tätä nykyä enemmän suoratoistopalvelujen tilauksia kuin Netflixillä. Sen suoratoistopalveluista vastaa Direct-to-Consumer-segmentti (DTC) on kuitenkin yhä tappiollinen: 31. joulukuuta päättyneellä neljänneksellä liiketappiota kertyi 1,053 miljardia dollaria verrattuna 593 miljoonaan dollariin vuotta aiemmin. Segmentin liikevaihto kasvoi 13 prosentilla 5,307 miljardiin dollariin.
Disney julkaisi Disney+:sta ensimmäisillä markkinoilla 8. joulukuuta myös mainoksia sisältävän tilausmuodon ja korotti samalla mainoksettoman tilauksen hintaa Yhdysvalloissa 38 prosentilla. Tilaajamäärän laskuun hinnankorotus vaikutti vain vähän.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suomessa Disney+ on tarjolla DisneyPlus.comissa joko kuukausi- tai vuositilauksena. hinta on ollut 23. helmikuuta 2021 alkaen mukaan tulleen Star-sisältöosion myötä 8,99 euroa kuukaudessa tai 89,90 euroa vuodessa.
Kokonaisuutena Disneyn loppuvuoden tulos ylitti odotukset muun muassa sen huvipuistojen vahvan suorituksen ansiosta. Disneyn vuoden 2022 viimeisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 8 prosenttia 23,512 miljardiin dollariin ja nettotulos jatkuvista liiketoiminnoista 11 prosenttia 1,279 miljardiin dollariin.
Bob Iger palasi Disneyn toimitusjohtajaksi marraskuussa, kun aiemmin hänen seuraajakseen valittu Bob Chapek sai potkut.
Loppuvuosi 2022 oli Disneyn kalenterivuodesta poikkeavan tilikauden ensimmäinen neljännes.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Vahvan ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen ryhdymme merkittävään muutokseen, joka maksimoi maailmanluokan luovien tiimiemme ja vertaansa vailla olevien tuotemerkkiemme ja oikeuksiemme potentiaalin. Uskomme, että työ, jota teemme muuttaaksemme yhtiömme luovuuden ympärille ja samalla väentäen kustannuksia, johtaa jatkuvaan kasvuun ja kannattavuuteen suoratoistoliiketoiminnassamme, auttaa meitä selviytymään tulevista mullistuksista ja maailmanlaajuisista taloudellisista haasteista sekä tuottamaan lisäarvoa osakkeenomistajillemme”, kommentoi toimitusjohtaja Bob Iger.
Disney aikoo vähentää 7 000 työntekijää, noin 3,2 prosenttia maailmanlaajuisesta henkilöstöstään osana tavoitetta leikata kuluja 5,5 miljardilla dollarilla.
Disneyn toiminta organisoidaan myös uudelleen kolmeen osaan, jotka ovat Disney Entertainment, ESPN sekä Disney Parks, Experiences and Products.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »