Yhdysvaltojen oikeusministeriö ja kahdeksan osavaltiota ovat esittäneet Googlea vastaan kilpailuoikeudelliset syytteet liittyen yhtiön mainosteknologialiiketoimintaan.
Google kerää valtaosan tuloistaan tavalla tai toisella mainoksista, ja yhtiöllä on vahva markkina-asema mainosmarkkinoiden monilla eri osa-alueilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhdysvaltojen oikeusministeriön lisäksi Googlen ovat oikeuteen viemässä Virginian, Kalifornian, Coloradon, Connecticutin, New Jerseyn, New Yorkin, Rhode Islandin ja Tennesseen osavaltiot.
Googlen väitetään syyllistyneen kilpailulainsäädännön rikkomiseen rajoittamalla kilpailua mainosteknologia-alalla järjestelmällisellä toiminnalla, jolla se on tavoitellut kontrolliinsa monipuolisesti eri työkaluja, joita julkaisijat, mainostajat ja välittäjät käyttävät digitaalisen mainonnan hallinnassa.
Googlen esitetään hallitsevan ensinnäkin teknologiaa, jota lähes jokainen merkittävä verkkosivustojen julkaisija käyttää tarjotakseen mainostilaa ostettavaksi, ja toiseksi työkaluja, joita mainostajat käyttävät mainonnan ostamiseen, kuin myös lisäksi vielä suurinta mainospörssiä (ad exchange), jonka kautta julkaisijoiden tarjoama mainostila ja mainostajien ostot kohtaavat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Googlen suunnitelma on ollut yksinkertainen mutta tehokas: (1) neutralisoi tai eliminoi mainosteknologian kilpailijat, todelliset tai potentiaaliset, useiden yritysostojen avulla ja (2) käytä määräävää asemaan digitaalisen mainonnan markkinoilla pakottamaan useampia julkaisijoita ja mainostajia käyttämään sen tuotteita ja samalla häiriten heidän kykyä käyttää kilpailevia tuotteita tehokkaasti”, oikeusministeriö esittää.
Lopputuloksena Googlen laiton toiminta johtaa syytteiden mukaan siihen, että verkkosivustojen omistajat ansaitsevat vähemmän ja mainostajat maksavat enemmän kuin mitä tapahtuisi markkinoilla, joilla kilpailu toimisi häiriöttä ja johtaisi julkaisijoiden ja mainostajien välissä olevien toimijoiden hintojen laskuun ja parempiin palveluihin.
Ratkaisuna kilpailulainsäädännön rikkomiseen Googlen toimintaa esitetään pilkottavaksi.
Oikeusministeriö haluaa Googlen vähintään myyvän pois Google Ad Managerin, mukaan lukien Googlen julkaisijoille tarjoaman mainospalvelimen, DPF:n, sekä Googlen mainospörssi, AdX:n.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin raportoidusti Google oli tarjonnut viranomaisille vaihtoehtona sen mainosliiketoimintojen eriyttämistä erillisiksi sisaryhtiöiksi Googlen Alphabet-emoyhtiön alla, mutta oikeusministeriölle tällainen ”silmänkääntötemppu” ei kelvannut ja nyt asiassa todennäköisesti edetään aikanaan oikeuskäsittelyyn. Lopullinen ratkaisu tilanteeseen tavalla tai toisella voi olla vuosien päässä.
Myös Euroopan komissio on ollut jo vuosien ajan Googlen kimpussa erinäisistä syistä. Google on muun muassa saanut lopulta 4,1 miljardin euron suuruisiksi vahvistetut sakot kilpailua rajoittavista sopimuksistaan Android-laitevalmistajien kanssa, minkä lisäksi Euroopan komissio muun muassa tutkii sovelluskauppaan liittyvää kilpailun rajoittamista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »