Vuonna 1997 aluksi postitse toimitettavilla DVD-levyillä elokuvia vuokrannutta Netflixiä perustamassa mukana ollut Reed Hastings on lopettanut toimitusjohtajan tehtävät yhtiössä, Netflix kertoi loppuvuoden 2022 tulosjulkistuksensa yhteydessä.
Täysin töitä Netflixillä Hastings ei kuitenkaan jätä, sillä hän jatkaa yhtiössä päätoimisena hallituksen puheenjohtajana (Executive Chairman).
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Netflix jatkaa myös edelleen jaetulla toimitusjohtajuudella. Aiemmin yhtiön operatiivisena johtajana toiminut Greg Peters on nimitetty Ted Sarandosin rinnalle toiseksi toimitusjohtajaksi (co-CEO) ja Netflixin hallituksen jäseneksi.
Netflixin mukaan Hastings, Peters ja Sarandos ovat työskennelleet läheisesti yhdessä 15 vuoden ajan, ja nyt tehty muutos johdossa virallistaa kolmikon jo tähänastisen yhteistyön käytännön.
Vuoden 2022 alkupuoliskolla haasteita kasvunsa kanssa kokenut – ja tilaajia, tosin osin Venäjältä vetäytymisen vuoksi, menettänytkin – Netflix ylitti kasvuodotukset loppuvuodesta 2022.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Netflixin liikevaihto kasvoi vuodentakaisesta 1,9 prosentilla 7,852 miljardiin, mutta ilman valuuttakurssien muutoksia kasvu olisi ollut 10 prosentin tasolla.
Netflixin tilaajamäärä kasvoi 4,0 prosentilla 230,75 miljoonaan vuoden 2022 lopussa verrattuna vuotta aiempaan. Tilaajamäärän kasvu loka-joulukuussa 2022 oli 7,66 miljonaa, kun aiemmin vuoden 2022 aikana tammi-syyskuussa Netflixin tilaajamäärä oli kasvanut vain 1,24 miljoonalla.
7,66 miljoonan tilaajan kasvu loppuvuonna ylitti Netflixin oman 4,5 miljoonan ennakko-odotuksen yhtiön mukaan sekä vahvasta uusien tilaajien määrästä että vanhojen pysyvyydestä johtuen. Netflix kiittää odotuksia vahvemmasta kasvustaan loppuvuoden vahvaa uusien sisältöjen kattausta.
Sisältuuutuuksista Wednesday nousi Netflixin kaikkien aikojen kolmanneksi suosituimmaksi sarjaksi, Harry & Meghan toiseksi suosituimmaksi dokumenttisarjaksi, Troll suosituimmaksi muuksi kuin englanninkieliseksi elokuvaksi ja Glass Onion: A Knives Out Mystery neljänneksi suosituimmaksi elokuvaksi kaikkiaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Netflixin liikevoitto loka-joulukuussa 2022 oli 550 miljoonaa dollaria laskien 13 prosentilla vuodentakaisesta 632 miljoonasta dollarista ja ylittäen Netflixin ohjeistuksena antaman odotuksen 330 miljoonasta dollarista odotettua korkeamman liikevaihdon ja hitaamman rekrytoinnin myötä. Nettotulosta Netflix teki kuitenkin vain 55 miljoonaa dollaria, 0,12 dollari osakkeelta, johtuen sen euromääräisen velan laskennallisesta uudelleenarvostuksesta johtuen dollarin vahvistumisesta euroon nähden loka-joulukuun aikana.
Koko vuodelta 2022 Netflix teki 31,6 miljardin dollarin liikevaihdon, 5,6 miljardin dollarin liikevoiton ja 4,5 miljardin euron nettotuloksen. Yhtiön liiketoiminnan kassavirta oli 2,0 miljardia dollaria ja vapaa kassavirta investointien jälkeen 1,6 miljardia dollaria.
Kuluvana vuonna 2023 Netflix odottaa vapaan kassavirtansa kasvavan vähintään 3 miljardiin dollariin ilman suuria muutoksia valuuttakursseissa.
Vuoden 2022 viimeisen neljänneksen aikana Netflix julkaisi ensimmäisellä 12 markkinalla uuden tilauksensa, joka sisältää myös mainoksia. Netflixin mukaan uuden tilausvaihtoehdon lanseeraus sujui hyvin, ja se on ollut tyytyväinen varhaisiin tuloksiin, mutta samanaikaisesti parannettavaa on vielä paljon. Uuden tilausmuodon tilaajamäärää Netflix ei kommentoinut.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainoksia sisältävän edullisemman tilauksen lisäksi Netflix pyrkii kasvattamaan jatkossa liikevaihtoaan myös puuttumalla Netflix-tilauksen jakamiseen ehtojen vastaisesti kotitalouden ulkopuolelle.
Arvioiden mukaan Netflixin noin 230 miljoonaa maksavaa tilaajaa jakavat tilinsä kotitalouden ulkopuolelle jopa 100 miljoonan muun ihmisen kanssa, joten tilien jakamiseen puuttuminen tarjoaa Netflixille suuren potentiaalin uusien tilaajien houkuttelemiseen. Salasanojen jakamiseen puuttuminen on muuttunut Netflixille nyt tärkeämmäksi, kun palvelun tilaajamäärän kasvu on muuten alkanut hiipua tai kääntyä ajoittain jopa laskuun.
Tulosjulkistuksensa yhteydessä Netflix kertoi myöhemmin vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana eli ennen maaliskuun loppua tulevansa laajentamaan niin sanottua maksetun jakamisen ratkaisuaan, joka tarkoittaa salasanojen jakamiseen puuttumista. Toistaiseksi Netflix on testannut ratkaisujaan tältä osin Latinalaisessa Amerikassa.
Testeissään Netflix ei ole pääasiassa suoraan estänyt tilin laajempaa käyttöä, vaan sen sijaan salasanan jakamiseen on puututtu vahvistuskoodeilla. Netflix on pyytänyt havaitsemiltaan ulkopuolisilta tilin käyttäjiltä usein vahvistuskoodia, joka lähetetään tilin omistajalle ja erääntyy 15 minuutissa.
Netflix hyödyntää tilien ehtojen vastaisen jakamisen tarkkailuun muun muassa verkkoyhteyden IP-osoitteita, laitteiden tunnisteita kuin myös yleisiä tietoja käyttäjätilin aktiivisuudesta.
Netflix kertoi tulosjulkistuksensa yhteydessä tähän asti tekemiensä testien perusteella odottavan aluksia tilauksia irtisanottavan jonkin verran, mutta vaikutuksen kääntyvän positiiviseksi, kun aiemmin jaettuja salasanoja hyödyntäneet käyttäjät alkavat tehdä palveluun omia tilauksiaan tai olemassa olevien tilaajien maksaessa lisäjäsenen lisäämisestä tilaukseensa.
Kuluvalta vuoden 2023 ensimmäiseltä neljännekseltä Netflix odottaa 4 prosentin liikevaihdon kasvua vuotta aiempaan verrattuna.
”2022 oli kova vuosi, jossa oli pomppuinen alku, mutta valoisampi loppu”, Netflix kommentoi viime vuotta. ”Uskomme, että meillä on selkeä tie kiihdyttää uudelleen liikevaihdon kasvua: jatkamme Netflixin kaikkien osien parantamista, lanseeraamme maksullisen jakamisen ja rakennamme mainostarjontaamme. Kuten aina, perimmäisenä tavoitteenamme säilyvät jäseniemme miellyttäminen ja entistä paremman kannattavuuden rakentaminen ajan myötä.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »