Markkinaosuuksia älypuhelinten myynnistä mitataan tavallisimmin kappalemäärissä, mutta nyt tutkimusyhtiö Counterpoint Research on jälleen julkaissut katsauksen myös osuuksiin liikevaihdolla eli myynnin arvolla mitattuna.
Counterpoint Researchin mukaan maailmanlaajuinen älypuhelinmyynnin liikevaihto laski heinä-syyskuussa 3 prosentilla vuotta aiempaan verrattuna karvan verran yli 100 miljardiin dollariin. Keskimääräinen älypuhelinten myyntihinta nousi 10 prosentilla toimitusten samanaikaisesti laskiessa 12 prosentilla.
Suurimmista älypuhelinvalmistajista Apple kasvatti merkittävästi liikevaihdolla mitattua osuuttaan älypuhelinmarkkinoista heinä-syyskuussa, kun sen osuus pomppasi vahvojen iPhone-toimitusten vetämänä 42,0 prosenttiin vuotta aiemmasta 37,1 prosentista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Osaltaan Applen ja sen selvästi keskimääräistä korkeahintaisempien älypuhelinten myynti tuki myös kokonaismarkkinan kehitystä.
5G-älypuhelinten osuuden toimituksista heinä-syyskuussa Counterpoint Research arvioi yltäneen 46 prosenttiin, mutta liikevaihdosta ne toivat jo 80 prosenttia.
”Yli 80 miljardin dollarin arvolla 5G-puhelinten osuus liikevaihdosta saavutti kaikkien aikojen ennätyksen, 80 prosenttia maailmanlaajuisesta puhelinten myynnin liikevaihdosta, kun se kolmannella neljänneksellä vuosi sitten oli 69 prosenttia”, kommentoi Counterpoint Researchin seniorianalyytikko Harmeet Singh Walla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Samalla LTE-puhelinten osuus liikevaihdosta laski 10 prosenttia 19 miljardiin dollariin. Siirtymää 4G:stä 5G:hen on johtanut Apple, joka yksin muodostaa yli puolet kaikesta 5G-puhelinten liikevaihdosta, sillä yli 95 prosenttia sen myymistä puhelimista on 5G-yhteensopivia. Applen liikevaihto kasvoi 10 prosenttia vuotta aiemmasta ja keskimääräinen myyntihinta 7 prosenttia vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä, mikä osaltaan kasvatti maailmanlaajuista puhelinten keskimääräistä myyntihintaa. Tämä juontuu osittain iPhone 14 -sarjan julkaisusta sekä Pro-mallien, erityisesti edellisen sukupolven, menestymisestä”, jatkaa analyytikko tilastojen kommentointia.
Liikevaihdolla mitattuna Applen osuus älypuhelinmarkkinoista on suurempi kuin sen lähimmän neljän kilpailijan osuudet yhteenlaskettuna.
Muista valmistajista Samsung ylsi liikevaihdolla mitattuna toiseksi suurimmaksi 18,3 prosentin osuudella sen myymien älypuhelinten keskihinnan noustua 2 prosentilla vuodentakaisesta, vaikka se lähes tuplasi premium-luokan taittuvien Flip- ja Fold-älypuhelinten toimitukset ja saavutti 27 prosentin kasvun 5G-älypuhelinten osalta. Kokonaisuutena Samsungin liikevaihdon älypuhelinten myynnistä Counterpoint näkee alentuneen 4 prosentilla vuodentakaisesta.
Xiaomin liikevaihto puhelimista kasvoi 4 prosentilla. Edulliset ja alemman keskihintaluokan älypuhelimet myivät hyvin, mutta yli 300 dollarin hintaisten puhelinten osuus toimituksista laski. Silti 200-299 dollarin hintaluokan vahva menekki nosti Xiaomi-puhelinten keskimääräistä myyntihintaa 14 prosentilla 205 dollariin. Xiaomi kasvatti osuuttaan älypuhelinmyynnin liikevaihdosta hieman 8,3 prosenttiin verrattuna 7,7 prosentiin vuotta aiemmin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Oppo, sisältäen OnePlussan, kärsi merkittävästi Kiinan koronatilanteesta ja -rajoituksista sen keskimääräisen myyntihinnan laskettua 5 prosentilla ja liikevaihdon jopa 27 prosentilla vuodentakaisesta heinä-syyskuussa. Kiina toi haasteista huolimatta 40 prosenttia Oppon kokonaistoimituksista.
Vivon toimituksista Kiinan osuus oli vielä merkittävästi suurempi, yli puolet, ja sen liikevaihto laskikin heinä-syyskuussa peräti 43 prosentilla vuotta aiemmasta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »